אפקט הדומינו במשטרת ישראל: מינוי המפכ"ל הוקפא ובהתאם - גם סבב מינוי מפקדי התחנות

כ-500 קצינים במשטרה, מתוכם 18 מיועדים לפקד על תחנות וב-130 בדרגת סגן ניצב שמיועדים לקידום, ממתינים חודשים ארוכים למינויים • בצל המלחמה ולנוכח דחיית מינוי המפכ"ל ומינוי ממלא מקום למפקד שירות בתי הסוהר אין צפי להחלת המינויים • לדבריו יו"ר נשות השוטרים: "התחושות בקרב הקצינים ובני משפחותיהם קשות ביותר"

מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בחיפה (ארכיון). צילום: דוברות משטרת ישראל

פקק תנועה במשטרה: כ-500 קצינים בדרגות רב-פקד כש-18 מתוכם מיועדים לפקד על תחנות משטרה ממתינים כבר חודשים לשיבוצם. לנוכח זאת רבים מהם מאיימים לפרוש, זאת בעקבות ההמתנה הממושכת ובעקבות הודעה שהועברה אליהם לפיה הליך מינויים יוקפא, עד למועד בלתי ידוע.

זה שנים תחנות המשטרה שאמורות להיות מעין "חלון ראווה" של המשטרה בפני הציבור, סובלות ממחסור חמור בכוח אדם. בערים ובישובים רבים מספר השוטרים קטן לעומת הפעילות הנדרשת. דחיית המינוי של מפכ"ל חדש ומינוי ממלא מקום למפקד שירות בתי הסוהר יצרו תקיעות במערכת במספר ענק של קצינים שממתינים כבר יותר  משנה לשיבוצם מחדש. בתוך כך, רבים מהם מביעים זעם וייאוש בשיחות סגורות. אף בצמרת המשטרה ישנם מתנגדים לשיבוצים בעת הנוכחית. לטענתם יש להטיל זאת על המפכ"ל הבא לכשייכנס לתפקידו.

השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי בטקס, צילום: דודו גרינשפן

באמצע ינואר האחרון החליט השר לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר, להאריך את כהונתו המפכ"ל, רב-ניצב שבתאי, בחצי שנה. "המפכ"ל מממש את מדיניות השר ופועל בנחישות ובעוצמה למול האתגרים שעומדים בפני משטרת ישראל", מסר אז השר בן גביר. הוא הוסיף כי "בעת הזו, בזמן מלחמה עצימה, חשוב לשמור על הרצף הפיקודי של הארגון, ועל כן החלטתי להאריך את כהונת מפכ"ל המשטרה".

אולם, בעוד שהרצף התפקודי של המפכ"ל נשמר בדרגות הביניים הרצף הפיקודי תקוע זה זמן רב. קצינים רבים מדברים על משבר אמון וטוענים ל"פגיעה של ממש בתפקוד הארגון". 

יו"ר נשות השוטרים והסוהרים, אביגיל שררה, שלחה מכתב נרגז למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי. במסגרתו היא טענה כי "התחושות העולות בקרב הקצינים ובני משפחותיהם קשות ביותר".

יו"ר נשות השוטרים והסוהרים, אביגיל שררה, צילום: נשות השוטרים והסוהרים

לדבריה, "בימים האחרונים פורסם, כי סבב המינויים בתוך משטרת ישראל מוקפא. הובהר, כי מינויים של בכירים לדרגת תנ"צ ומעלה מוקפא בהוראת היועמ"ש, אך אנו תמהים על הקפאת המינויים בדרגים הנמוכים יותר".

שררה מסבירה במכתבה כי מדובר ב-130 קצינים בתפקידי סגן ניצב המיועדים לקידום, מתוכם 18 תפקידי מפקדי תחנות משטרה. "כ-500 קצינים בדרגת רפ"ק הגישו מועמדות ורואיינו על ידי הניצבים, ונקבע דיון לשיבוצים לתחילת אפריל אך, הוחלט במפתיע לדחות את סבב המינויים למועד לא ידוע. ההחלטה באה בהפתעה גמורה לקצינים ויוצרת תסכול רב בתוך המערכת".

פעילות שוטרים באזור ירושלים (ארכיון), צילום: דוברות המשטרה

הקפאת המינויים לדברי יו"ר נשות השוטרים והסוהרים מייצרת תסכול פנים-ארגוני, "השוטרים המועמדים מביעים תחושות קשות לגבי יחס הפיקוד כלפי קצינים אשר מהווים את עמוד התווך של משטרת ישראל. קצינים שעובדים קשה מאוד בעבודת היומיום, ובוודאי מאז שבעה באוקטובר".

לדחייה זו מציינת שררה כמה היבטים בעייתיים נוספים: הקפאת המינויים גוררת שרשרת הקפאת מינויים גם בקידום מדרגות פקד לרפ"ק, דחייה של המינויים תוביל לסחרור נוסף ולתקופה של למעלה משנתיים ללא סבב מינויים של קצינים בדרגות הביניים. היא אף דורשת מהמפכ"ל "לבצע את סבב המינויים האמור בהקדם האפשרי".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: סבב רפ״ק לקידום לא הוקפא אלא נדחה עד להשלמת הליכי מינוי קודמים. עם השלמתם יקבע מועד חדש. עדכון בנושא יופץ לקצינים על ידי אגף משאבי אנוש כמקובל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר