למכירה: רכב השרד של שר האוצר המיתולוגי

הימים הם ימי מלחמת יום הכיפורים, ושר האוצר דאז, פנחס ספיר, תועד נוסע בכלי רכב נדיר במיוחד שיועד בכלל לקהל אמריקני, ומוצע כעת למכירה • כמה ידיים החליף כלי הרכב הייחודי, ומה עבר מאז? • ומה הקשר שלו ל-7 באוקטובר?

מפגש בעלי רכבי אספנות בקיסריה// צילום: שרית פאלצי רשות הטבע והגנים

מתי בפעם האחרונה נסעתם ברכב של שר? בית המכירות "פנטגון" מציע למכירה רכב נדיר במיוחד, שעל פי הערכות של מומחי רכב בישראל, היה בין היתר בשימושו של שר האוצר השלישי של מדינת ישראל פנחס ספיר, בתקופת מלחמת יום הכיפורים.

הרכב המיועד. מיוחס לספיר, צילום: באדיבות פנטגון מכירות

מדובר בגרסה מפוארת במיוחד של המכונית, וולוו 164, שהיתה אמורה להגיע לקהל האמריקני, ועל כן לא היו רבים שיכלו לרכוש אותה. רק כמה פריטים של הרכב יובאו לישראל ב-1973. משרד ראש הממשלה רכש בזמנו לפחות רכב אחד שכזה, ועשה בו שימוש בקרב בכירי הממשלה. פנחס ספיר תועד כשהוא נוסע באחד מכלי הרכב הללו, ככל הנראה ברכב הנוכחי, אף שלא ניתן לדעת זאת בוודאות מלאה.

הרכב, שעליו היה סימון של רכב בבעלות ממשלתית, נמכר לידי אספן רכב ומשם התגלגל לרון מוסקוביץ, סא"ל (מיל') ומהנדס בקרת איכות מכפר יונה, שהוא מראשוני החברים במועדון ה־5 (על שם חמש הספרות של לוחית הרכב). "לארץ הגיעו רק כמה כלי רכב, והמדינה לקחה אותם", מספר מוסקוביץ על הרכב ההיסטורי, "אלה לא היו כלי רכב שכל אחד יכול היה לרכוש".

שר האוצר פנחס ספיר חותם על הצהרת אמונים לממשלה, בכנסת (ארכיון), צילום: משה מילנר/לע"מ

לאחרונה החליט מוסקוביץ למכור את הרכב מסיבות אישיות, ועל כן פנה לבית המכירות פנטגון, שמתמחה בפריטים היסטוריים, ובהם תיעוד של הכרזת העצמאות ודפי התסריט המקוריים של הסרט "גבעת חלפון אינה עונה". בעלי העסק, אייל איליה, מספר כי מבחינתו מדובר בפריט יוצא דופן, בין היתר משום שהוא כולל את כל חלקי המנוע המקוריים.

"בכל הארץ יש ארבע מכוניות כאלה. לקחתי את הרכב לבדוק מה מצבו, וסיפרו לי שכנראה אני אמות לפני הרכב. בדרך כלל מחליפים המון חלקים במכוניות אספנות שכאלו, אך פה לא החליפו כלום", אומר איליה בהתרגשות. 

למוכר הרכב, מוסקוביץ, יש סיפור יוצא דופן שכולל גם פגיעת פגז מרגמה ברכב שלו כשבוע לאחר 7 באוקטובר. מוסקוביץ הוא חולה לוקמיה, שאף מתנדב בארגון "חלי"ל האור" ומסייע לחולים אחרים במצבו. מפאת גילו (66) ומחלתו הוא לא יכול היה להתגייס לשירות מילואים עם פרוץ המלחמה. הוא סירב לקבל זאת, ולכן החליט לרדת על דעת עצמו לעוטף כדי לסייע במה שיוכל.

"ירדתי כבר ב-8 באוקטובר והתחלתי לסייע לשקם את כיתות הכוננות ולאמן אותן", הוא מספר. בימים הראשונים תגבר את כיתות הכוננות מצומת בית קמה ועד עזה, כדי לאתר מחבלים ששהו בשטח. "איתרנו לא מעט מחבלים והצלנו חיים".

מאוחר יותר גם אימן כיתות כוננות בעיר הבה"דים. בהמשך ביצע פעילות דומה בצפון הארץ. בשבוע השני של המלחמה ירד מרכבו בסמוך לכפר עזה, רגעים לפני שפגז מרגמה פגע בו. "יש בזה משהו סמלי, שאספן רכב יספוג פגז ברכב שלו", הוא צוחק.

מוסקוביץ אמנם מוכר כעת את הרכב הנדיר שבבעלותו, אך יש לו עוד כמה כלי רכב נדירים כאלה, והוא אף מרצה בתחום. לדבריו, תחום איסוף הרכב סייע לו בעבר עם חולי לוקמיה.

"היה מישהו שאמר שהוא לא מעוניין לעבור טיפול וידעתי שהוא חובב רכב. פניתי אליו והצעתי לו לנסוע ברכב אספנות, פתחתי אותו לתחום. מפה לשם הצלחתי לשכנע אותו לעבור טיפול, וכיום, שנתיים וחצי אחרי, הוא מרגיש מצוין. "אני חש שהעבודה שלי בחיים היא להראות את הדברים הטובים, גם כשאתה סובל ממחלה כמו לוקמיה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר