הסערה הבאה בהתיישבות: המדינה התחייבה לבג"ץ - נבצע הריסה במעוז אסתר

מדובר בהריסה של שני בתי משפחות ומטע זיתים • מי שאחראי על תשובת המדינה לבג"ץ הוא השר סמוטריץ', שמכהן כשר במשרד הביטחון ומחזיק בסמכות לקבוע את תשובות המדינה בענייני המנהל האזרחי • בגבעה נערכים להתנגד להרס, ואומרים: "סמוטריץ' צריך להחליט האם בעיניו הריסת בתי יהודים בשעת מלחמה קודמת בשיקולים המבצעיים למשימות ביטחון והרס פלישה ערבית"

הבית במעוז אסתר יהרס?. צילום: ללא קרדיט

סערה נוספת בפתח: בתשובת המדינה לבג"ץ בגין עתירה שהגישו ערבים מכפר מאלכ כנגד חלק גבעת מעוז אסתר בבנימין, הודיעה המדינה כי תבצע הריסה במקום לא יאוחר מ-21 במרץ. מי שאחראי כיום על תשובות המדינה לבג"ץ מטעם המנהל האזרחי הוא השר בצלאל סמוטריץ' המכהן כשר במשרד הביטחון.

פינוי מאחז ליד היישוב פני קדם בגוש עציון // ארכיון | ללא קרדיט

מדובר בעתירה שהגישו כאמור ערבים מכפר מאלכ כבר בשנת 2019, אז דרשו להרוס מטע של עשרות עצי זית שניטע בגבעה. שנתיים מאוחר יותר בשנת 2021 חתם ראש המנהל האזרחי דאז פארס עטילה על "צו שימוש מפריע" כנגד המטע, אך בפועל המטע לא נהרס עד היום.

בנתיים, נבנו לפני כשלוש שנים שני בתים נוספים בסמוך, בהם מתגוררות כיום שתי משפחות עם ילדים. לפני כחצי שנה, קבע בג"ץ דיון בעתירה ודרש מהמדינה תשובות מדוע לא בוצע הרס של המקום עד היום. בתגובה, הודיעה המדינה כי תבצע אכיפה בתוך 180 יום בכפוך לשיקולים מבצעיים.

אחד משני הבתים המיועדים להריסה במעוז אסתר, צילום: ללא קרדיט

חרף העובדה כי העתירה המקורית הוגשה רק כנגד המטע, גורמים במערכת הביטחון הודיעו לתושבי הגבעה כי בכוונת המערכת לבצע הרס גם של שני הבתים הסמוכים. בגבעה כיום מתגוררות 12 משפחות, ביניהן משפחתו של אהוביה סנדק ז"ל שעברה למקום לאחר מותו.

במעוז אסתר כבר קראו היום לציבור להיערך למנוע את ההרס, ומצפים מהשר סמוטריץ' לפעול לביטולו. "ההחלטה הבלעדית אם לבצע את ההרס הזה בעיצומה של המלחמה מונחת על כתפיו של השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. את הרס חאן אל אח'מר, למרות שניתן בעניינו פסק דין חלוט ידעה המדינה למסמס במשך שנים עד היום. לא ייתכן שבזמן שההשתלטות מצד הרש"פ באזור חוגגת באין מפריע וכבישי יהודה ושומרון הפכו לצירי טרור, יוקצו מאות שוטרים להרס בתי משפחות בהתיישבות".

כתב ההחלטה של המדינה להרוס את הבתים במעוז אסתר, צילום: ללא קרדיט

"לא מדובר כאן אפילו בפסק דין חלוט, אלא בתשובת המדינה לבג"ץ שהצהירה מיוזמתה כי תבצע את ההרס בכפוף לשיקולים המבצעיים. כעת סמוטריץ' יצטרך להכריע ולהראות לציבור, האם בעיניו הריסת בתי משפחות יהודיות בשעת מלחמה קודמת בשיקולים המבצעיים למשימות ביטחון והרס פלישה ערבית", אומרים בגבעה.

את הטענה כי מדובר בקרקע פלסטינית פרטית הודפים בגבעה ואומרים: "מדובר ברישום אדמות פיקטיבי וכוזב שביצע חוסיין מלך ירדן כדי לקבע את הבעלות הערבית בשטחי יהודה ושומרון. לעם ישראל יש את הזכות המלאה על ארצו, וממשלת ישראל לא אמורה להתייחס בכהוא זה להגדרות פיקטיביות שהמציאו גורמים עויינים לפני למעלה מיובל שנים".

המבנה העומד בפני הרסיה במעוז אסתר,

בנתיים בגבעה כבר החלו בהכנות להרס ומצהירים: האירוע לא יעבור בשתיקה. "אנחנו ניאבק בכל הכוח ונעצור בגופנו את הניסיון הנפשע לבצע את הריסת בתי המשפחות החלוצות שמיישבות את הרכס תוך מסירות נפש במשך שנים. אנו קוראים לציבור כבר מהיום להיות מוכן ליום פקודה ולהגיע לשטח למנוע בגופו את ההרס", קראו בגבעה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר