מתי הקלפיות נפתחות ואיך מצביעים? המדריך המלא לקראת הבחירות ברשויות המקומיות

בעקבות המלחמה הבחירות לשלטון המקומי נדחו השנה בכארבעה חודשים • איך תדעו האם אתם זכאים לבחור, אילו פתקים יהיו מאחורי הפרגוד והיכן מצביעים חיילים? • המדריך המלא לבחירות המוניציפאליות

אילוסטרציות בחירות מקומיות ירושלים 22/02/2024 צילום: . צילום: אורן בן חקון

בעקבות המלחמה ברצועת עזה, הבחירות המוניציפליות נדחו השנה בכארבעה חודשים, וזאת לאחר שהיו אמורות להתקיים ב-31 באוקטובר 2023. לקראת הבחירות מחר (שלישי), הכוללת 197 עיריות ומועצות מקומיות ו-45 מועצות אזוריות, יוכלו להצביע 7,190,540 אזרחי המדינה.

 

השנה מתמודדים בבחירות המקומיות 24,910 מועמדים בכ-3,705 רשימות. 801 מועמדים מתמודדים על תפקיד ראש הרשות, מתוכם 83 הן נשים, ו-474 מתוכם הם מתמודדים שלא התמודדו בעבר על ראשות עיר או מועצה בבחירות קודמות. רגע לפני שאתם כבר יוצאים אל הקלפי, הנה כל מה שצריך לדעת: 

העיר שלי - פרק 24 | אסף זמיר חוזר לתל אביב

מתי מתקיימות הבחירות?

הבחירות לרשויות המקומיות מתקיימות מחר, ב-27 בפברואר 2024. אם יהיה צורך בסיבוב שני – הוא יתקיים ביום ראשון ב-10 במרץ. יותר מ-11 אלף קלפיות יעמדו לרשות הציבור מהשעה 07:00 בבוקר ועד ל-22:00 בלילה. ביישובים קטנים, עד 350 מצביעים, בבתי חולים, בתי אבות, בתי סוהר ובדיור מוגן - הקלפיות יסגרו בשעה 20:00. כל מי שכבר עומד בתור לקלפי לפני שעת הסגירה יוכל להצביע, גם אם הוא יגיע אחרי השעה הרשמית.

מהו פנקס הבוחרים וכיצד אברר אם אני רשאי להצביע?

פנקס בוחרים הוא רשימה המכילה את שמות בעלי זכות הבחירה לרשויות המקומיות. על פי החוק, כל מי שמלאו לו 17 שנה ביום הבחירות, ורשום בספר הבוחרים, יכול להצביע בבחירות לרשויות המקומיות. כלומר, מי שמלאו לו 17 שנים אחרי תאריך הבחירות המקורי, או שעבר דירה - לא יכול להצביע במקום מגוריו העדכני.

ספירת קולות בוועדת הבחירות המרכזית, 2022, צילום: אורן בן חקון

מלבד אזרחים, גם תושבי קבע רשאים להשתתף בבחירות לרשויות המקומיות. מדובר במי שמתגורר בישראל דרך קבע, מרכז חייו בישראל והוא מחזיק ברישיון תושבות קבע ובאשרת שהייה קבועה. למרות שהם יכולים להשתתף בבחירות המקומיות, לתושבי הקבע אין אפשרות להיבחר כחברים במועצת הרשות או לעמוד בראשה.

למי מצביעים?

התושבים ב-242 רשויות מקומיות יבחרו ביום הבחירות את ראש הרשות וגם את חברי המועצה. בחלק מהמקרים, אם יש רק מועמד אחד לראשות הרשות, יתקיימו בחירות רק עבור הסיעות שמרכיבות את מועצת הרשות. ב-14 רשויות שבהן פונו התושבים בעקבות המלחמה לא יתקיימו בחירות – והן יידחו למועד מאוחר יותר.

איך אדע היכן עליי להצביע?

אם אינך יודע/ת היכן הקלפי בה אתה אמור להצביע, ניתן לברר זאת באמצעות איתור קלפי באתר www.gov.il או מול מוקד הבחירות בטלפונים: 1-800-101-975 או 077-9790060 או 073-2458358.

בחירות בבית שמש, צילום: נעמה שטרן

מענה אנושי יינתן בימים א'-ה' בין השעות 09:00-16:00. יש לציין כי אין הכרח בהגעה לקלפי עם ההודעה לבוחר, מאחר ואין צורך רשמי בהודעה זו לצורך ביצוע ההצבעה בקלפי. ההודעה לבוחר מפרטת את מקום הקלפי שבה הבוחר רשום ואת מספרו הסידורי של הבוחר בקלפי, ובכך מסייעת לחברי ועדת הקלפי באיתור שם המצביע ברשימת הבוחרים בקלפי.

כיצד להזדהות בקלפי?

כאשר מגיעים לקלפי יש להזדהות בפני מזכיר ועדת הקלפי, באמצעות אחד ממסמכי הזיהוי: תעודת זהות הנושאת תמונה של בעל התעודה ושהונפקה על-ידי משרד הפנים (ספח תעודת הזהות בלבד אינו מהווה מסמך זיהוי ואין חובה לבוא עמו). נציין בהקשר זה כי אין חובה שתעודת הזהות תהיה בתוקף, אך התמונה צריכה להיות עדכנית.

כמו כן, אפשר להזדהות באמצעות ​​דרכון בתוקף הנושא תמונה של בעל הדרכון. כמו כן, רשאי התושב להזדהות באמצעות ​רישיון נהיגה ישראלי בתוקף, הנושא תמונה של בעל הרישיון ושניתן לפי פקודת התעבורה או תעודה צבאית אישית בתוקף, הכוללת את תמונת בעל התעודה.

בחירות מקומיות בירושלים, צילום: אורן בן חקון

איך מצביעים?

כל תושב שיגיע אל הקלפי יקבל ממזכירות הקלפי שתי מעטפות - אחת לבנה ואחת צהובה. התושב יצטרך לבחור שני פתקים - אחד צהוב עם שם המועמד שבו הוא תומך לראשות הרשות, ופתק לבן עם אותיות הרשימה שבה הוא תומך למועצת הרשות.

בחלק מהמועצות אזורית יש גם מעטפה כחולה - שבאמצעותה מצביעים עבור הוועד היישובי. יש להכניס לכל מעטפה פתק אחד בלבד, ובצבע המתאים. לאחר מכן, משלשלים את שתי המעטפות לתיבת הקלפי, ויוצאים ליהנות מיום חופש.

יש יום שבתון?

באותן הרשויות שבהן מתקיימות בחירות ב-27 בפברואר יהיה יום שבתון, והוא יחול גם על עובדים שגרים במקום שיש בו בחירות, אך מקום עבודתם נמצא ברשות שאין בה בחירות.

כדי לקבל את הזכות ליום שבתון צריך לעבוד לפחות 14 ימים רצופים אצל אותו מעסיק. שירותי תחבורה, הסעדה ושירותים נוספים יפעלו כסדרם גם ביום הבחירות לרשויות המקומיות, והעובדים לא יקבלו יום חופש. במקום זאת, הם יהיו זכאים לשכר בשיעור של 200% או לתוספת שעות חופשה.

שלטי בחירות לעיריית ת״א, צילום: קוקו

מה עם חיילים, שוטרים ומי שמאושפז בבי"ח?

חיילים יכולים להצביע בקלפיות הצבאיות בבסיסי צה"ל או בקלפי בה הם רשומים ברשימת הבוחרים ברשות המקומית. מקום הקלפיות ושעות פעילותן ימסרו לחיילים על ידי המפקדים, בסמוך למועד הבחירות.​​​​​

שוטרים יצביעו בקלפי בה הם רשומים ברשימת הבוחרים ברשות המקומית. שוטרים שמפאת תפקידם נבצר מהם להגיע לקלפי בה הם רשומים, יוכלו להצביע בקלפיות ייעודיות לבעלי תפקידים בבחירות שמיקומן ושעות פעילותן יפורסמו בפורטל הבחירות.

אדם המאושפז בבית חולים ביום הבחירות יהיה רשאי להצביע בבחירות לרשויות המקומיות בקלפי למאושפזים המוצבת בבית החולים שבו הוא מאושפז, בכפוף להצגת אישור אשפוז שקיבל מאחראי בית החולים.​ בנוסף, בקלפי למאושפזים יהיו רשאים להצביע עובדי הצוות הרפואי של בית החולים.

בחירות מקומיות בבית שמש, צילום: נעמה שטרן

מה עם המפונים?

ב-14 רשויות מקומיות שפונו בהן תושבים בעקבות המלחמה הבחירות לא יתקיימו מחר, אלא בחודש נובמבר. בין היתר במועצות האזוריות אשכול, הגליל העליון, חוף אשקלון, מבואות חרמון, מעלה יוסף, מרום גליל, שדות נגב, שער הנגב. במועצה המקומית שלומי ובערים קריית שמונה ושדרות. במטולה וברג'ר יש רק מועמד אחד לראשות הרשות שעומד בראש הרשימה היחידה שמתמודדת על מקום במועצת הרשות, כך שאין צורך בקיום הבחירות.

גם במועצה האזורית מטה אשר לא יתקיימו בחירות - מכיוון שיש מועמד אחד לראשות המועצה, ויתקיים "נוהל הכרזה".

מתי יהיו תוצאות?

ספירת הקולות תחל רק עם סגירת כלל הקלפיות בשעה 22:00, אבל יש עוד קולות שייספרו רק לאחר שתסתיים הספירה הכללית. במשרד הפנים צופים כי השנה תהיה כמות גדולה של מעטפות כפולות, כ-400 אלף, דבר שצפוי לעכב את פרסום תוצאות האמת.

מהרגע שתחל ספירת הקולות התוצאות יתפרסמו בהדרגה, כשהצפי לפרסום התוצאות הסופיות הוא בתחילת השבוע הבא. ברשויות שבהן אף אחד מהמועמדים לראשות הרשות לא יקבל יותר מ-40% מקולות הבוחרים - יתקיים סיבוב בחירות שני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר