מחדל הדואר: "חברת דואר ישראל לקחה על עצמה נטל כספי שיכביד עליה במשך שנים רבות"

המעבר של החברה לבניין מרכזי היה כרוך בחריגה של 100% בתקציב והאכלוס התעכב בשנה ושמונה חודשים • "החברה בחרה לנהל פרויקט מהותי החורג מתחומי פעילותה השוטפת באופן עצמאי, ובלי שהפעילה מנגנוני בקרה מלאים" • בנוסף, שטחים רבים במתחם נותרו ללא שימוש וגם מי שעובד מהבית זוכה לרכב צמוד על חשבון החברה

דואר ישראל. צילום: שחר פליישמן

"פגמים וליקויים משמעותיים נפלו בתכנון ובניהול פרויקט הקריה הדוארית", כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (שני) בנושא הקמת הקריה הדוארית ומעקב אחר ניהול הנכסים בחברת דואר ישראל.

על פי הדו"ח, לפרויקט, שהושלם לפני מספר כשנתיים, לא נוהל תקציב ייעודי, השלמתו התעכבה וכן בוצעו התאמות ושיפורים בנכס המושכר בשווי של עשרות מיליוני שקלים, זאת בלי שהתקבלו האישורים הנדרשים מדירקטוריון החברה היוצא ובלי שבוצע הליך מכרזי לצורך ביצועם, בניגוד לדרישת החוק. 

ב-2017, העבירה החברה את פעילות המיון של דברי הדואר שלה מירושלים, מתל-אביב וחיפה למרכז הסחר המקוון באזור התעשייה של העיר מודיעין. מאוחר יותר, בתחילת 2021, התבצע השלב השני של המעבר לקריה הדוארית, כאשר למתחם במודיעין עברו גם המשרדים והיחידות של המטה, ששכנו עד אז בנכסים אחרים של דואר ישראל ברחבי הארץ.

מרכז מיון דואר., צילום: דוברות דואר ישראל

הקמת מרכז הסחר המקוון, בשטח שכור של כ-13,000 מ"ר, סייעה לחברה לעמוד בהיקפים ההולכים וגדלים של תעבורת פריטי הדואר הבינלאומי, שהיא הפעילות המרכזית של חברת דואר ישראל כיום ונחשבת למנוע הצמיחה העיקרי שלה. בשלב הבא, שכרה החברה שטח נוסף, של כ-31,000 מ"ר, לצורך שימוש תפעולי ומשרדי המטה.

חוזה ההתקשרות הראשון לשלב השני של הפרויקט נקבע על 45 מיליון שקל, לשם התאמת הנכס לצורכי החברה, אך בפועל החברה השקיעה בו כ-90 מיליון שקל (עלייה של 100%). יש לציין כי מדובר על פרויקט שהושלם לפני כמה שנים, ולאחר התקופה אליה מתייחס הדו"ח הוחלפו הדירקטוריון וההנהלה

עלייה של 210% בעלות החזקת רכבים

מדו"ח המבקר עולה כי רמת הפיקוח והבקרה על תכנון הפרויקט וניהולו היתה נמוכה ולקויה: "החברה בחרה לנהל פרויקט מהותי החורג מתחומי פעילותה השוטפת באופן עצמאי, ובלי שהפעילה מנגנוני בקרה מלאים". מעבר לחריגה המשמעותית בתקציב, חל עיכוב של שנה ושמונה חודשים באכלוס הקריה הדוארית בשלב השני: המועד המקורי למעבר המטה היה יולי 2019, אך בפועל המעבר התרחש במרץ 2021. המעבר של יחידות אחרות בחברה שהיו אמורות לפעול בקריה הדוארית טרם יצא אל הפועל.

אם לא די בכך, הרי שהמבקר מצא שאחרי המעבר נוצרה "צפיפות עונתית" בתקופות עמוסות במיוחד בקומת התפעול והמיון בקריה הדוארית ולכן קיימים בה "צווארי בקבוק" תפעוליים, שמעכבים את העבודה. כל זאת, בשעה שיש שטחים נרחבים ובלתי מנוצלים בקומות המשמשות את משרדי המטה, בהם גם שטחים שיועדו לשמש כמוקד בנק הדואר, חדר אוכל, חדר כושר ומרפאת שיניים.

אף על פי שבהתאם לחוזה השכירות שהחברה חתומה עליו עומדת לה האפשרות לשכירות משנה, אמצעי מצוין להפחית את עלויות השכירות הכלליות של החברה, נכון למרץ 2023, החברה לא התחילה לקדם את האפשרות להשכרת משנה לצורך שימוש בשטחים שאינם מנוצלים במבנה החברה.

בדו"ח המבקר נמצא גם שבמקביל להעברת פעילות החברה לקריה הדוארית גדל מספר העובדים הזכאים לקבלת רכב צמוד במקום החזר הוצאות רכב. לכן, בשנים 2021-2017 חלה עלייה בשיעור של 60% במספר הרכבים :מ-279 רכבים ל-447 רכבים, של עובדי החברה השונים, זאת לצד עלייה בשיעור של 210% בעלויות החזקתם של רכבים אלו, מכ-5 מיליון שקל לכ-16 מיליון שקל. לפי הדו"ח, "הדבר אינו עולה בקנה אחד עם הירידה בהיקף הפעילות ובמצבת העובדים הכוללת בחברה".

"החברה לקחה על עצמה נטל כספי כבד המתבטא בהשקעה ראשונית גבוהה ובבנייה מרווחת שלא לצורך באופן שיביא להכבדה על תקציב החברה במשך שנים רבות ויש בו כדי לתרום למצבה הכספי הקשה", כתב המבקר. "שכר הדירה השנתי שמשלמת חברת הדואר עבור הקריה הדוארית מאז 2021 עומד על כ-19 מיליון שקל".

חשוב לציין כי הגירעון בהון החוזר של דואר ישראל נכון לסוף דצמבר 2021 עמד על כ-694 מיליון שקל.

מדואר ישראל נמסר: "החברה קיבלה ומיישמת את המלצות דו"ח הביקורת העוסק בליקויים הנוגעים לפרויקט הקריה הדוארית בשנים 2021-2017. בשנתיים האחרונות הוחלפו דירקטוריון והנהלת דואר ישראל, החברה עברה תהליך הבראה מקיף ומשמעותי שהביא לייצוב פיננסי לקראת הפרטה בחודשים הקרובים, וכחלק מכך, כבר בוצעו שינויים מהותיים הנוגעים גם להיבטים שהוזכרו בדו"ח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר