על הפרק: המשטרה תשתמש במאגר הביומטרי לסיוע זיהוי קורבנות 

לצורך זיהוי הקורבנות, הממשלה מאשרת למשטרה שימוש במאגר הביומטרי • עד היום הייתה אפשרות להסתייע במאגרי המשטרה וצה"ל לזיהוי גופות ונעדרים, אולם החוק לא מאפשר גישה למאגרי הזיהוי הביומטריים של משרד הפנים • כעת, נוכח מאות ההרוגים במלחמה, נדרשים אמצעי חירום לזיהוי מאסיבי של המוני הרוגים • בנוסף, הממשלה מאשרת הכרזה על מצב חירום במשק הגז הטבעי

מאגר ביומטרי מרשם אוכלוסין משרד הפנים (אילוסטרציה). צילום: יהושע יוסף

במטרה לזהות את הנרצחים הרבים מאשרת בשעות אלה (שני) ממשלת ישראל במשאל טלפוני, ובמסגרת התקנות לשעת חירום, אישור למשטרה לעשות שימוש במאגר הביומטרי של מדינת ישראל במטרה לסייע בזיהוי הקורבנות.

ניצן יעקב מחפשת את שתי אחיותיה הנעדרות ואחיינה // צילום: נועם (דבול) דביר

עד היום, על פי החוק, יכולה הייתה המשטרה להסתייע במאגרי המשטרה וצה"ל לזיהוי גופות ונעדרים, אולם החוק לא מאפשר לה לגשת למאגרי הזיהוי הביומטריים של משרד הפנים. כעת, נוכח מאות הגופות של ההרוגים במלחמה, נדרשים אמצעי חירום לזיהוי מאסיבי של המוני הרוגים. המשטרה החלה לזמן אנשים למתן DNA אולם מדובר בתהליך שלוקח זמן רב.

נדרשת דחיפות לנוכח האירועים

בדברי ההסבר לחוק תוארו מספרי ההרוגים והפצועים, 700 ו-2000 בהתאמה, ונכתב כי "נכון להיום, ללא קבלת מידע מהמאגר של משרד הפנים, אם לא נמצאה התאמה למאגר המשטרתי ולמאגר צה"ל, זיהוי האלמוני יעשה באמצעות זיהוי ד.נ.א, אשר הינו הליך ארוך ומסובך יותר, שכן יש להפיק מדגימת האדם פרופיל ד.נ.א, ולעיתים כאשר עסקינן בנעדר, יש להפיק תחילה פרופיל ד.נ.א מקרוביו. הליך זה לוקח זמן רב, או באמצעות מנשך שיניים, אשר אף הוא הליך זיהוי מסורבל וארוך המצריך מציאת צילומי מנשך שיניים וביצוע השוואה שאורכת זמן ארוך יותר".

עוד נכתב כי "יש לציין כי המערכות הטכנולוגיות של משטרת ישראל לזיהוי טביעות אצבע (ט.א) בעלות יכולת טכנולוגית מדויקת ומפותחות הרבה יותר ממערכות משרד הפנים. כמו כן, מומחי טביעות האצבע של משטרת ישראל, אשר עוסקים בזיהוי אדם בשגרה, מיומנים ברמה גבוהה ביותר לביצוע האמור. מכאן החשיבות שבהעברת המידע ממאגר הביומטרי של משרד הפנים לידי משטרת ישראל".

אב לשתי חטופות בעזה מירר בבכי במסיבת עיתונאים: "אונסים אותן שם?! הן זרוקות בתעלה?!" // משה בן שמחון

בנוסף, ציינו בהסבר כי קיים צורך בקבלת תמונות מהמאגר הביומטרי לצורך זיהוי שבויים או נעדרים אשר תועדו, והשוואה אל מול מאגרים אחרים או מקורות אחרים שמהם המשטרה רשאית לקבל מידע לא סיפקה זיהוי ברמת הוודאות הנדרשת והדחיפות הנדרשת לנוכח האירועים.

"לאור מתקפת הטרור על מדינת ישראל והמספר הרב של הנרצחים, הפצועים, הנעדרים והשבויים והצורך הדחוף והקריטי לתת תמונת מצב ברורה ככל הניתן בנוגע לזיהוי הנרצחים, הפצועים והנעדרים, הן למקבלי ההחלטות והן למשפחות הנפגעים, עולה צורך חיוני ודחוף באפשרות להעברת מידע מהמאגר הביומטרי במשרד הפנים למשטרת ישראל לצורך זיהוי הנרצחים, הנעדרים, האלמונים והשבויים".

התקנות המוצעות, כך מסבירים, יאפשרו בתקופה קשה זו לרשות לניהול המאגר הביומטרי להעביר למשטרה תוצאות זיהוי וכן אמצעים או נתונים ביומטריים לצורך אימות או בירור זהותו של אדם שזהותו אינה ידועה או מוטלת בספק, וכן לצורך איתור נעדרים או שבויים.

כדי למנוע שימוש לרעה בתקנות נכתב כי: "על הבקשה לכלול את פרטיו של קצין המשטרה המבקש את המידע וכן את סוג המידע המבוקש בהתאם לצורך באותו מקרה קונקרטי. תוצאת זיהוי או אמצעים או נתונים ביומטריים וסוג האמצעים הביומטריים המבוקשים. סעיף זה נועד להבטיח כי העברת המידע לא תפגע בפרטיותו של אדם במידה העולה הנדרש".

בנוסף, הממשלה מאשרת במשאל טלפוני דחוף הכרזה על מצב חירום במשק הגז הטבעי והיערכות כדי למנוע מחסור בגז טבעי. זאת על רקע הפסקת פעולת אחד מהמאגרים מאז תחילת הלחימה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר