אלפים בהפגנה בירושלים. צילום: אורן בן חקון

סמוטריץ' לנשיאה חיות בעצרת הימין: "אל תעזי לפסול חוק יסוד - האחריות עלייך"

עשרת אלפים מפגינים מחו מול בית המשפט העליון בבירה • בין הנואמים שהגיעו לעצרת: שר האוצר סמוטריץ', השרה מאי גולן והשרה סטרוק • יו"ר מטה "תקומה 2023", ברל'ה קרומבי: "אם בג"ץ רוצה כאוס - הוא יקבל כאוס" • השרה סטרוק רמזה על הבמה שהקואליציה לא תכבד את פסיקת בג"ץ: "מבטיחה שנכבד את הפתק שלכם, נביא את מה ששלחתם אותנו להביא"

עצרת החירות מול בית המשפט העליון בירושלים התקיימה הערב (חמישי), כשעשרת אלפים מפגינים התכנסו עם דגלים ושלטים ברחובות הבירה. העצרת התקיימה בהובלת מטה תקומה 2023 ובשיתוף שורת ארגוני, ביניהם: אם תרצו, ריבונות, ישראל שלי, עד כאן, תורת לחימה, חותם וכל ישראל.

אלפים בירושלים, צילום: אורן בן חקון

מפגינים רבים נשאו דגלי ישראל ובין המפגינים היו כאלה שהחזיקו שלטים עליהם נכתב: ״בג״ץ אונס את החוק״, ״שופטי עליון עולם תחתון״. המפגינים קראו: ״די לדיקטטורה של בג״ץ״, בעוד שמספר מפגינים הניפו שלט גדול עם דמויותיהם של שופטי בית המשפט העליון ועליו נכתב: ״רפובליקת הבננות של בג״ץ״ ו״בג״ץ, אל תחריבו את הדמוקרטיה״.

מוחים נגד בית המשפט העליון, צילום: אורן בן חקון

מתן פלג, יו"ר תנועת אם תרצו, אמר בתחילת ההפגנה: ״15 שופטים הפכו את מדינת ישראל לרפובליקת בננות. העם לא ישתוק מול ההתערבות בחוקי יסוד. לא ניתן לכם להחריב לנו את הדמוקרטיה. מדינת ישראל לא תהיה מדינה יהודית ולא תהיה מדינה דמוקרטית אם בג"ץ ימשיך לעקר את בחירת העם. אנחנו לא מוכנים להפקרות ולפגיעה במדינה היהודית״.

בין הנואמים בעצרת ניתן היה למצוא את ח"כ אביחי בוארון, השר בצלאל סמוטריץ, השרה גלית דיסטל-אטבריאן, השרה מאי גולן, השרה אורית סטרוק, ח"כ בועז ביסמוט, חנוך מילביצקי, משה סעדה ואריאל קלנר.

"רפובליקת בננות", צילום: מתן אשר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ניגש לבמה ופנה לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות: "גם אם את חושבת שהתיקונים שאנחנו מובילים לתיקון מערכת המשפט הם שגויים בעינייך וצריך לעשות אותם אחרת, לפסול חוק יסוד זו חריגה מסמכות ודבר שיפגע בדמוקרטיה הישראלית. אני קורא לך לא לקבל החלטה שתקרע את עם ישראל, שתקרע משפחות בתוך החברה הישראלית, שתקרע את צה"ל. האחריות היא עלייך". 

פנה לנשיאה חיות, סמוטריץ', צילום: אורן בן חקון

השר שיבח את דבריו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ואמר: "אני רוצה ברשותכם, לחזק את ידידי יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה על הדברים הברורים והנכונים שאמר והיו צריכים להיאמר. בית הנבחרים של העם זה הכנסת חוקים של הכנסת זה חוקים של העם. כל שכן חוקים שנכנסים תחת ההגדרה של חוקי יסוד". 

סמוטריץ' סיים את דבריו והבהיר: "לאף אחד אין סמכות לבטל חוקים של העם!
לאף אחד אין סמכות לבטל חוקי יסוד של העם! לאף אחד אין סמכות לבטל את קולו של העם! לאף אחד אין סמכות לבטל את הקול שלכם! אתם הצבעתם ימין ואתם תקבלו ימין". 

"רפובליקת הבננות של בג"ץ", צילום: אורן בן חקון

השרה אורית סטרוק ניגשה לבמה ורמזה כי הקואליציה לא תכבד את פסיקת בג"ץ: ״אני רוצה לבקש מכם סליחה. אתם הלכתם לכנסת כמו שמצופה ממדינה דמוקרטית. בכל פתק ששמתם היה כתוב בצורה ברורה 'תיקון מערכת המשפט'. אתם לא אמורים להיות כאן, אתם אמורים לשבת בבית. אבל יש כאן אנשים שלא יודעים לקבל את החלטת הרוב. הם צועקים דמוקרטיה, אבל בעצם דורשים דיקטטורה. אני מבטיחה לכם שאנחנו נכבד את הפתק שלכם, את ההכרעה שלכם, אנחנו נכבד את הדמוקרטיה. אנחנו בעזרת השם נביא את מה שאתם שלחתם אותנו להביא״. המפגינים נענו לדבריה של סטרוק בקריאות "רוצים משילות". 

המפגינים בירושלים, צילום: אורן בן חקון

השרה גלית דיסטל-אטבריאן: ״אנחנו נמצאים הערב בפתחה של הפיכה משטרית. ההפיכה האמיתית של ההגמוניה במערכת המשפט. אנחנו רואים איך הם מחריבים פה מוסד אחרי מוסד. הם מחריבים את אחוות הלוחמים, מחריבים את מה שבנינו יחד. גלי בהרב מיארה אני רוצה שתדעי דבר אחד: הקול אחד שלך לא שווה סנטימטר אחד יותר משלי. אם את חושבת שתזרקי לפח את הקולות של 2.5 מיליון אזרחים, את טועה. אני רוצה להבטיח לכם דבר אחד, 64 חברי הקואליציה שהולכים בראש מורם אחרי ההנהגה של בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, לא נישבר לעולם. אנחנו נעמוד כאן עד שנביא חירות ודמוקרטיה של עם ישראל״.

ח״כ בועז ביסמוט אמר: ״כדי למשול חייבים את הרפורמה. נתתם לנו את הכוח אבל הפוליטיקה היא מרתון מכשולים. אני בא לקבל מכם את הכוח להמשיך במשילות. הושטנו יד להבנה, ראש הממשלה נתניהו הושיט יד לשלום ולהידברות וקרא לבני גנץ, אבל הוא נשך את היד המושטת״.

שלטי "עמירם בן אוליאל צדק" בהפגנה, צילום: אורן בן חקון

ח"כ אביחי בוארון עלה לדוכן והוסיף: "המחנה הלאומי ניצח וזכה להקים ממשלה לראשונה ללא סיוע של מפלגות שהם לא בשר מבשרנו. אבל אם הם לא מצלחים להרשיע את ראש הממשלה, הם פוסקים פסק דין שראש הממשלה לא יכול לכהן בתפקידו ולהוציא אותו לנבצרות. המטרה היא להוריד את ראש הממשלה נתניהו. השאלה היא לא אם אנחנו נכבד את החלטת בג"ץ, אלא האם בג"ץ יקבל את עמדת העם. האם בג"ץ לא יקרע את החבל. אנחנו קוראים מכאן לבית המשפט העליון, אל תיקחו אותנו לכאוס, אל תפגעו באחדות ישראל, אל תרמסו את הרוב בישראל".

"אם בג"ץ רוצה כאוס - הוא יקבל", צילום: אורן בן חקון

אחד ממארגני העצרת, ברל'ה קרומבי, טען לפני ההפגנה כי במדינה דמוקרטית מי שצריכים לתת את המילה האחרונה אלו חברי הממשלה והכנסת, ולא שופטי בג"ץ. הדברים מגיעים לקראת הדיון בשבוע הבא בו בג"ץ ידון לראשונה בפסילת חוקי יסוד וכן באפשרות להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. בציוץ שפרסם קרומבי בטוויטר הוא כתב: "ימנים, בואו נפסיק להשתמש במושג 'משבר חוקתי'. לא יהיה אף משבר כי במדינה דמוקרטית תמיד תמיד הממשלה והכנסת שמייצגים את העם הם המילה האחרונה ורק להם יש להישמע. ואם בג"ץ רוצה כאוס - הוא יקבל כאוס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו