מדוע רשות האוכלוסין מסרבת לשנות את שם משפחתה של אישה שנרצחה ע"י בעלה?

ענבל סורקין, נרצחה ע"י בעלה כשהייתה בהיריון • בני משפחתה של ענבל ניסו להחליף בחזרה את שם בתם המנוחה לשם משפחתה טרם נישואיה, אולם נתקלו בחומה ובאטימות

אליאן סורקין, אימה של ענבל, בטקס לזכר נשים שנרצחו על ידי הבעלים . צילום: יהודה בן יתח

שיא האטימות: רשות האוכלוסין בישראל מסרבת לשנות את שם משפחתה של אישה שנרצחה על ידי בעלה בטענה כי היא היתה צריכה לעשות את השינוי במהלך חייה, לפני הרצח.

ענבל סורקין, שגדלה באילת, נרצחה בחודש אפריל 2011 על ידי מי שהיה בעלה דוד חן. ביום בו ענבל נישאה לדוד היא ניגשה למשרד הפנים בישראל ושינתה את שם משפחה לשם בעלה. אף אחד לא העלה בדעתו כי שינוי שם המשפחה יהיה לנצח ובני המשפחה שלא מעוניינים שביתם המתה תישא את שם הבעל הרוצח, יאלצו להתמודד עם עוגמת נפש ועם בירוקרטיה של רשות האוכלוסין ומשרד הפנים במדינת ישראל.

נרצחה ע"י בעלה, ענבל סורקין,

ענבל ודוד היו ביחד במשך שלוש שנים. בעוד השניים מתגוררים בקרית מוצקין דקר דוד חן את ענבל באמצעות סכין מטבח ורצח אותה. הוא נעצר והודה ברצח. בנתיחה שלאחר המוות התברר כי ענבל היתה בהריון.

בני משפחתה של ענבל ניסו בעבר להחליף בחזרה את שם ביתם המנוחה לשם משפחתה טרם נישואיה, אולם נתקלו בחומה ובאטימות. אמא של ענבל, אליאן סורקין, אף קבעה שוב תור למשרד הפנים לחודש אוגוסט הקרוב, בניסיון נוסף לשנות את שם המשפחה של ביתה המנוחה. "אני לא מסוגלת לישון בלילה בידיעה שביתי שנרצחה על ידי בעלה, תישא את שם משפחתו גם במותה. היא כבר לא כאן בשביל לשנות את השם, אנחנו פה בשבילה כדי לעשות את זה".

ענבל סורקין, צילום: באדיבות המשפחה

"כל פעם שאני פותחת את התעודת זהות שלי אני רואה את השם של ענבל שלי הילדה שלי עם השם של בעלה שרצח אותה". אמר האם.

האחות דנה סורקין אמרה: "עברו שנים מהרצח של ענבל אחותי ופשוט כלום לא השתנה. 'הוא הרביץ לה?', 'היו סימנים?', "איך לא ראיתם?'. שנים אני שומעת את השאלות הללו, שאלות שאנשים ממהרים לשאול רק כדי להבטיח שהבועה הבטוחה שלהם, הבועה של 'לי זה לא יקרה' לא תתנפץ להם".

"מקרה מצער", רשות האוכלוסין וההגירה (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "בנוגע לשינויים במרשם של אדם שנפטר, אכן מדובר במקרה מצער וטרגי. עם זאת, על פי הכללים לא ניתן לעשות שינויים במרשם של אדם שנפטר אם הוא לא עשה זאת בעצמו במהלך חייו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר