הכתובת על הכביש: "כביש 40 הוא לא פחות מרולטת דמים"

כביש 40 גבה בעשור האחרון את חייהם של 61 בני אדם ב־557 תאונות דרכים, רובן במקטע שבין צומת הנגב לצומת טללים • השנה כבר נספרו בו ארבעה הרוגים, ובהם הפעוט מעיין דומנוביץ' שנהרג בגלל נהגת שתויה • הבשורה והתקווה: הכביש כולו הוכרז לפני שבוע ככביש אדום, וכעת יופנו אליו תקציבי פיתוח • בינתיים מתריע ערן דורון, ראש מועצת רמת נגב: "עדיף לא לנסוע דרכו לאילת"

שלט אזהרה בכביש 40. צילום: מטה נאבקים - 40

כביש 40 לאילת הוכרז ככביש אדום, לא בשל ההרים האדומים שבקצהו אלא בגלל מספר ההרוגים הבלתי נתפס בעטיו: ארבעה אנשים קיפחו את חייהם בכביש הדמים מתחילת השנה, וכולם יודעים שזה עניין של זמן עד להרוג הבא.

19 חיילים נזקקו לטיפול רפואי לפני חודש, לאחר תאונה בין משאית לאוטובוס בצומת טללים בצפון הנגב, אבל זה יכול היה להיגמר באסון מהגדולים שידע צה"ל. המזל לא עמד לצידו של מעיין דומנוביץ', בן פחות משנה, שנהרג ביום העצמאות האחרון בגלל נהיגה פראית של הנהגת יאנה בלום, שהיתה בהשפעת סמים ואלכוהול.

תושבי האזור לא נשארו אדישים ויצאו לקרב על חייהם. בעקבות מותו של שחר כהן בראון ז"ל בתאונה בצומת מדרשת בן־גוריון ב־3 במאי, הוקם "נאבקים 40 - המטה האזרחי לעצירת ההרג בכביש 40", שמטרתו להוביל למדיניות של השקעה נדרשת בכביש כדי להפוך אותו בטוח לנסיעה.

כביש 40. אחד משני כלי הרכב ההרוסים בתאונה סמוך לצומת הנגב, צילום: דודו גרינשפן

עומר ברט ממטה המאבק אמר אז ש"תאונות דרכים אינן גזירת גורל - הן תוצאה של מדיניות, והגיע הזמן שהמדינה תקבל אחריות לכביש הזה שמשרת בסיסים רבים, תיירים ותושבים. תפקידה הוא להשקיע בתשתיות, ולהתייחס להרוגים בתאונת דרכים כמו לנרצחים בפיגוע".

עומר ברט. "לא גזירת גורל - תוצאה של מדיניות",

לאחר שהמארגנים אספו נתונים כדי לנסות להשפיע על מקבלי ההחלטות, נקבע מועד להפגנה, וראש המועצה האזורית רמת נגב ערן דורון, שהפך פעיל במטה המאבק, אמר: "כביש 40 הוא לא פחות מרולטת דמים - הוא כביש צר, ללא הפרדה בין נתיבים, ועמוס, עם יורדים לאילת, חיילים בדרכם לבסיסים ותושבי האזור. אנחנו במרוץ נגד הזמן לפני שהכביש יגבה קורבנות נוספים, ולצערי אנחנו מפסידים".

אמר, וצדק: שעות ספורות לפני ההפגנה, ב־22 ביוני, יצא נהג על כביש 40 לעקיפה שהסתיימה בתאונה חזיתית, שגרמה למות ארוסתו בת ה־29 ולפציעת כמה נוסעים - ובהם תנ"צ נחשון נגלר, מפקד מרחב נגב במשטרה והאחראי לאכיפה בכביש הדמים.

כביש 40. "רולטת דמים", צילום: דודו גרינשפן

ערן דורון כבר היה על סף צעקות בזירת התאונה. "אני פונה לכל אותם חכמים שיושבים בירושלים, כולל שרת התחבורה, שר האוצר וכל הפקידים - כמה הרוגים אתם רוצים שיהיו כדי שסוף־סוף תטפלו בכביש 40?" זעק.

עשור מדמם

לפי נתוני המשטרה, מתחילת השנה נהרגו ארבעה בני אדם בתאונות בכביש 40, ונפצעו שמונה באורח קשה ו־27 באורח קל. על פניהם, נתונים "רגילים", אבל חשוב להפנים: רבע מהתאונות בקטע הכביש שבין שדה בוקר למצפה רמון הן קטלניות (תאונה בכל ארבעה ימים בממוצע) - פי 12 מהממוצע הארצי של 2% תאונות קטלניות מכלל תאונות הדרכים.

בשנים 2022-2012 אירעו 557 תאונות במקטע הדרומי של כביש 40 - כולל בין באר שבע לקריית גת, ולא רק דרומה מבאר שבע - ונהרגו בהן 61 בני אדם. לכאורה, אין סיבה נראית לעין - כביש בין־עירוני, ללא קורקינטים וכמעט ללא הולכי רגל. אלא שהשוליים הצרים, היעדר הפרדת בטון ונתיבי עקיפה (אלא אם כן נוסעים נגד כיוון התנועה), כביש ארוך ובדואים בנהיגה פרועה - כל אלו יחד הופכים את כביש 40, מדרום לבאר שבע, לאזור פשוט מסוכן.

ערן דורון, "כמה הרוגים אתם רוצים שיהיו כדי שסוף־סוף תטפלו בכביש 40?", צילום: דודו גרינשפן

הדברים הגיעו לידי כך שערן דורון המליץ למדרימים לאילת לנסוע רק דרך דימונה, ולא דרך מצפה רמון. "הפקירו אותנו, וכל נסיעה זו רולטה. כל מי שמתכנן לנסוע לאילת - זה סיכון. במצב הנוכחי עדיף לא לנסוע לאילת דרך כביש 40", אמר דורון ב"ועידת בן־גוריון בנגב" של "מקור ראשון", שנערכה בתחילת החודש.

 
ההרוגים בכביש 40 בשנת 2023. צילומים: באדיבות המשפחות/ הנוער העובד והלומד,

כשבוחנים לעומק את דבריו, עולה מעין מעגל קסמים קטלני של תשתית־תרבות־עבריינות. מאחר שהכביש מסוכן יש מי שנוסע לאט, הנהג שרוצה לעקוף אותו מסכן את עצמו ואת הנוסעים מולו בגלל היעדר התשתיות, להם נוספת גם עבריינות בדמות נהגים פורעי חוק ושתויים, ולפעמים כל הגורמים הללו מצטרפים יחד - כמו במקרה הנהגת שהרגה את התינוק דומנוביץ'.

מה שמעצים עוד יותר את חומרת הבעיה הוא העובדה ש־338 מתוך 557 התאונות (64%) בעשור האחרון התרחשו באור יום, כשאין כל בעיית ראות לנהגים. כששוקעת השמש אין תאורה בחלקים נרחבים של הכביש, ובשעות החשיכה לא מומלץ אפילו לנסות לנסוע בכביש זה.

הבטחות לשיפור

כביש 40 הוא השני באורכו בישראל, עם 302 ק"מ שמתחילים בצומת קטורה שבערבה, עוברים דרך הנגב והשפלה ומגיעים עד כפר סבא. המקטע המסוכן ביותר הוא מצומת הנגב, בסמוך ל"עיר הבה"דים", עד צומת טללים - 14 ק"מ שבהם אירעו עיקר התאונות, מתוך 257 שקרו בעשור האחרון בין באר שבע לשדה בוקר. במקטע זה נהרג גם הפעוט דומנוביץ' לפני כשלושה חודשים.

בשבוע שעבר ניתנה לתושבים תקווה להיאחז בה. "קיבלנו את ההכרה בכביש 40 ככביש אדום", מדווח דורון בשיחה עם "ישראל היום". "זה לקח יותר משנה, ורק עכשיו הצליחו לקחת את הכסף ולממש אותו עבור התכנון, אבל אני שמח שהשרה מבינה שאסור לחכות.

"בחצי השנה האחרונה ספרנו ארבעה הרוגים, אבל גם אם לא הייתי משתולל כביש 40 היה מוגדר כביש אדום. אנחנו הרי מבקשים את השיפוץ כבר שנים. פחדנו שהמדינה תבחר להשקיע בדברים אחרים, אבל האירועים האחרונים הצליחו להשפיע והובילו לכך שהנהלת משרד התחבורה, השרה מירי רגב, וגם נתיבי ישראל, הבינו שהם צריכים להיכנס למרוץ הזה איתנו כדי למנוע את התאונה הבאה".

רצה הגורל ותאונה נוספת, הפעם ללא הרוגים, קרתה ביום שני שעבר - יום לפני שיצאה השרה לשטח והכריזה על כביש 40 ככביש אדום. כמה שעות מאוחר יותר כבר הגיעה הבשורה מפיה: "הנחיתי לסיים בהקדם את תכנון החלק בין צומת הנגב לטללים, ולהכניס את ביצועו לתקציב המדינה הבא. בינתיים אנחנו מתקצבים שני רמזורים בצמתים הבעייתיים".

לדברי השרה, יושקעו 11 מיליון שקלים בהרחבת המקטע הבעייתי - להפיכתו לכביש דו־מסלולי לכל כיוון ולהקמת עמודי תאורה. כמו כן, במקטע בין צומת שדה בוקר למצפה רמון יוקמו עשרה מפרצי עקיפה באורך כולל של 20 ק"מ. ביצוע ארבעת המפרצים הראשונים יחל כבר השנה ויעלה 30 מיליון שקלים.

בד בבד, הודיעה השרה רגב כי תדרוש ממשטרת ישראל להגביר את האכיפה, בין היתר בהוספת מצלמות ובשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות באזור, למניעת "טרור בכבישים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר