9.51 מיליון שקל ליועצים חיצוניים: דו"ח מבקר המדינה מצא כשלים בתנהלות הרשויות המקומיות

דו"ח המבקר על הנעשה ברשויות המקומיות מצא כי במקרים רבים לא תוקנו הליקויים שנמצאו בהליכי ביקורת הפנים בשלטון המוניצפאלי • בנוסף, מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על אופן ההתקשרות עם יועצים חיצוניים בעיריית הרצליה ובמועצה האיזורית באר טוביה

מבקר המדינה אנגלמן (ארכיון) . צילום: אורן בן חקון

היום (שלישי) פורסם דו"ח מבקר המדינה על התנהלות הרשויות המקומיות. מבקר המדינה בחן בין היתר האם תוקנו ליקויים שנמצאו בדוחות קודמים. 

ביקורת המעקב של מבקר המדינה על נושא העסקת יועצים חיצוניים על ידי רשויות מקומיות בפטור ממכרז בתחומים שונים מדגישה כי מדובר בסכומים ניכרים.

כך המועצה האזורית באר טוביה שילמה ליועצים בשנים 2019 -2021 כ-9.51 מיליון שקל ועיריית הרצליה כ-2.68 מיליון שקל.

דו"ח המבקר על המאגר הביומטרי בצה"ל // דוברות מבקר המדינה

ההתקשרויות כפופות להוראות הדין ולהנחיות משרד הפנים, והן מחייבות את הרשויות המקומיות להתנהל תוך שמירה על שקיפות, שוויוניות, מינהל תקין, יעילות ושמירה על כספי ציבור. בדו״ח הביקורת הקודם נמצא כי הרשויות המקומיות שנבדקו התקשרו עם יועצים חיצוניים בסכומים ניכרים שלא בהתאם לכללי המינהל התקין, ובהליכים שאינם שקופים ואינם שוויוניים.

ממצאי ביקורת המעקב העלו כי חלק מהליקויים מהדו״ח הקודם תוקנו, חלקם תוקנו חלקית וחלקם לא תוקנו. משרד הפנים תיקן את הליקוי בדבר סיום גיבוש הנוהל להסדרת התקשרויות של הרשויות עם יועצים בפטור ממכרז, והנוהל פורסם בחוזר מנכ"ל לאחר פרסום הדו״ח הקודם.

נמצא כי משרד הפנים לא קבע מנגנון פיקוח ובקרה על התנהלות הרשויות בכל הנוגע להתקשרויותיהן עם יועצים חיצוניים, בכלל זה אם הרשויות פועלות בהתאם להוראות הנוהל שקבע. עוד נמצא כי משרד הפנים לא הנחה את הרשויות המקומיות בכל הקשור לתעריפי ההתקשרות עם יועצים חיצוניים.

משה פדלון ראש עיריית הרצליה, צילום: אורן בן חקון

כמו כן, משרד מבקר המדינה מדגיש כי נוהלי עיריית הרצליה והמועצה האזורית באר טוביה לא כללו הוראות לגבי בקרה על התקשרויותיהן עם יועצים חיצוניים ועל עבודתם, ולא נמצא תיעוד לכך שהן מבצעות את הבקרה האמורה.

עיריית הרצליה והמועצה האזורית באר טוביה הקימו ועדות ייעודיות לבחינת התקשרויותיהן עם יועצים חיצוניים. מבקר המדינה מציין כי המועצה האזורית באר טוביה לא פרסמה באתר המרשתת שלה כ-73% (47 מתוך 64) מהחלטות דיוני ועדת השלושה לגבי התקשרויות המועצה עם יועצים חיצוניים בשנים 2019 - 2022, וזאת שלא בהתאם לנוהל משרד הפנים.

המועצה האזורית באר טוביה לא הקפידה להתקשר עם היועצים באמצעות הסכמים, ובכ-69% מהתקשרויות המועצה עם יועצים בשנים 2019 - 2021, התקשרה עמם המועצה באמצעות הזמנות עבודה שלא כוללות את פרטי ההתקשרות המהותיים ואת הזכויות והחובות של כל צד להסכם. משרד מבקר המדינה ממליץ למשרד הפנים לפעול לקביעת מנגנון פיקוח ובקרה על התנהלות הרשויות בכל הנוגע להתקשרויותיהן עם יועצים חיצוניים.

עוד מומלץ כי המשרד יבחן את מידת המענה שנותן הנוהל שקבע לנושא התקשרויות עם יועצים, וככל שיימצא שאין בו כדי לתת מענה מספק, מומלץ לשקול אסדרה משלימה.

משרד מבקר המדינה קובע כי: ״על הרשויות המקומיות להקפיד לפעול בהתאם להוראות הדין ונוהל משרד הפנים בהתקשרויותיהן עם יועצים, ובין היתר לפעול בשקיפות ולפרסם את החלטותיהן המנומקות בעניין, להקפיד לחתום על הסכמי התקשרות עם היועצים המסדירים והמפרטים את כלל ההתחייבויות והזכויות של הצדדים ולקבוע מנגנוני פיקוח ובקרה על פעילותם של היועצים״.

בתגובה לדו"ח הביקורת על העסקת יועצים חיצוניים ברשויות מקומיות נמסר ממשרד הפנים: ״מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ מודה למבקר המדינה על דו"ח מקיף וממצה בנוגע לדבר העסקת יועצים חיצוניים ברשויות מקומיות, אך רואה לנכון להדגיש כי הרשויות המקומיות הן גופים שלטונים עצמאיים, ובהתאם לעקרון האוטונומיה, אין מקום להתערבות חיצונית גורפת של משרד הפנים בתוכן ובתנאי ההתקשרות שבין רשות מקומית לספק מסוים, לרבות לעניין גובה התשלום.

בנוגע להמלצת הדו"ח, אין ספק כי התעריפים המפורסמים על ידי החשב הכללי יכולים להוות אמת מידה כללית, שתסייע בידי הרשויות המקומיות לצורך אומדן, אך ללא צורך בהנחיה או בהתערבות של משרד הפנים לכך״.

ליקויים במנגנוני הביקורת הפנימיים

בנוסף לכך, ביקורת המעקב של מבקר המדינה על המבקר ברשות המקומית תפקידו והתנהלותו, העלתה כי לא חל שיפור ניכר בתפקודם של מנגנוני הביקורת הפנימיים ברשויות המקומיות ובהבטחת מועילותם. לצד זאת, המבקר מציין כי ברשויות מקומיות בינוניות וגדולות, מרכזיות ואיתנות או יציבות נמצא כי שיעור הליקויים בתפקודם של מנגנוני הביקורת הפנימיים היה נמוך יותר.

בין היתר נמצא כי לא חל שיפור ניכר בהקפדתן של רשויות מקומיות מסוימות על עצם מינויו של המבקר ועל העסקתו בהיקף המשרה הקבוע בדין; בהקפדתם של מבקרים מסוימים על הגשת דו״חות ביקורת שנתיים; ובעיסוק בתחומי ליבה ובהיבטים החושפים את התנהלותה התקינה של הרשות לסיכונים משמעותיים שממצאים בעניינם עשויים להיות בעלי ערך לרשות. כמו כן, לא חל שיפור ניכר בהקפדתן של הרשויות המקומיות על טיפול בממצאי הביקורת באמצעות המנגנונים הקבועים בדין.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן,

המבקר הבהיר כי על הרשויות המקומיות שנמצאו ליקויים במנגנוני הביקורת הפנימיים שלהם לפעול לתיקונם.

במהלך הביקורת הקודמת מסר משרד הפנים כי יפעל לחיזוק מנגנוני הביקורת הפנימיים הן בהיבטים הנוגעים למעטפת הביקורת והן בהיבטים הנוגעים לליבתה, והוא אף כלל בתכנית העבודה שלו את בחינת מועילות הביקורת הפנימית ברשויות המקומיות ופרסום המלצות לביקורת בתחומי ליבה.

ביקורת המעקב של מבקר המדינה העלתה כי משרד הפנים מיסד מנגנון ממוחשב להעברת דו״חות הביקורת השנתיים, החל לקדם הליכי בקרה על פרסומם במרשתת, קבע כללים להגדלת היקף משרתם של מבקרים ללא מכרז וכן החל במהלך לקידום בחינת תוכנם של דו״חות הביקורת. עם זאת, בהיבטים אחרים נמצא כי משרד הפנים לא פעל לתיקון הליקויים שהועלו בביקורת הקודמת.

בין היתר נמצא כי הוא נמנע מלהבהיר מהו ההסדר הנורמטיבי שחל על מועצות מקומיות וכן לא פעל להאחדת האסדרה בדין של מנגנוני הביקורת הפנימיים. כך גם נמצא כי הוא לא פעל לבקרה נאותה על הרשויות המקומיות ולאכיפה נאותה של הוראות הדין החלות עליהן בכל הנוגע למינוי המבקר והיקף העסקתו, להעסקת עובדים ולהקצאת תקציב מזערי ללשכת המבקר בעיריות וכן להגשת דו״חות הביקורת, לאיכותם ולטיפול בממצאיהם.

המבקר קובע כי: ״כדי לצמצם את הצורך בהפעלת סמכויות ההתערבות הנתונות לו, הכרוכה לעיתים בהתערבות במנגנון הדמוקרטיה המקומית, מומלץ שמשרד הפנים ינקוט בכל הכלים העומדים לרשותו לחיזוק מועילותם של מנגנוני הביקורת הפנימיים ברשויות המקומיות ולהבטחת תפקודם התקין. הדברים אמורים ביתר שאת ברשויות קטנות, פריפריאליות ושאינן איתנות או אינן יציבות, ובהן נמצא גם שיעור גבוה יותר של ליקויים בתפקודם של מנגנוני הביקורת הפנימיים״.

המבקר מוסיף עוד כי: ״ראוי כי פעולותיו של משרד הפנים כאמור יושתתו על מדיניות סדורה ואחודה בכל תחומי אחריותו ובנושאים הנוגעים להבטחת מועילות הביקורת - הן בהיבטים הנוגעים למעטפת הביקורת והן בהיבטים הנוגעים לליבתה - ולחלוקת האחריות בנושאים אלה בין אגפיו ומחוזותיו. מן הראוי כי למדיניותו של משרד הפנים יתלוו הליכי פיקוח, בקרה ואכיפה שיטתיים ושוטפים על כל הרשויות המקומיות, תוך ארגון המידע והנתונים שייאספו, איגומם וניתוחם, והעמדתם לרשות כל מקבלי ההחלטות שמידע זה רלוונטי לעבודתם״.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה לדו"ח הביקורת על היקף משרת מבקרי הפנים במועצות המקומיות: ״מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ מודה למבקר המדינה על דו"ח מקיף וממצה בנוגע להיקף משרתם של מינוי שומרי הסף – מבקרי הפנים במועצות המקומיות אשר הינו נושא חשוב לאין ערוך להמשך קיומה של הרשות המקומית ושמירה על התנהלות תקינה.

עם זאת מאחר וקיימת מורכבות משפטית בנוגע לדין החל על היקף משרת מבקר פנים במועצות המקומיות הכרוך גם בהוצאה תקציבית ובשל מודעות וכאמור חשיבותו, הוחלט כי נכון וראוי להסדיר את הדברים באמצעות תיקון החקיקה והסדרת הנושא בהתאם להחלטת המדיניות שתקבע, ומשכך הורה מנכ"ל המשרד על הקמת צוות מקצועי שיגיש הצעה מסודרת למתווה ובהתאם למתווה זה יתקבלו החלטות. מבירור עולה כי הצוות סיים לאחרונה עבודתו ותתקבל החלטה בהקדם״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר