הפרויקטור החדש למאבק בפשיעה בחברה הערבית: "אני לא משרתם של פוליטיקאים"

במשטרה מעריכים כי אם ניצב יורם סופר יצליח בתפקידו החדש, דרכו סלולה לתפקיד המפכ"ל • "אני מכין תוכנית ארוכת טווח, אם איבחר לתפקיד - אוכל לממש אותה"

יורם סופר (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

"זו הזדמנות חייו", כך אומרים בסביבתו של מפקד מחוז חוף, ניצב יורם סופר, שהפך מקצין נחבא אל הכלים למועמד הבולט לתפקיד המפכ"ל הבא של המשטרה. סופר נבחר שלשום (רביעי) על ידי השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לשמש פרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית. הוא יחליף בתפקידו את ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד), שכיהן כפרויקטור מטעם הממשלה הקודמת. בשלושת החודשים הקרובים אמור סופר להציג תוכנית מפורטת להורדת הפשיעה במגזר.

הקורבן ה-102 במגזר הערבי: זירת הירי בג'לג'וליה

"אני לא מודד את עצמי בהורדת כמות הרציחות בטווח הקצר, אלא בהכנת תוכנית ארוכת טווח, ואם אבחר למפכ"ל אוכל לממש אותה", אמר למקורביו לאחר שקיבל את המינוי. בשיחות סגורות טוען ניצב סופר כי יש מה לעשות כדי להוריד את הפשיעה במגזר הערבי. עם זאת, הוא מודע לקשיים העומדים בפניו. אחד מהם הוא יחסיו העכורים עם המפכ"ל קובי שבתאי.

קושי נוסף טמון בעובדה שכפרויקטור אין לו סמכות להפעיל כוח והוא תלוי ברצונם של אחרים, ובהם ניצבים שרואים עצמם כמועמדים יחד איתו לראשות המשטרה. "יש מה לעשות, לא הכל ורוד", אמר אתמול סופר בשיחות עם אנשיו. "אנשים טוענים שאני משוגע? מבחינתי, המדינה חשובה יותר מהדרגות שיש לי על הכתפיים".

"יש מה לעשות, לא הכל ורוד", יורם סופר (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

כך או כך, במשטרה יש תמימות דעים כי מי שפיקד מטעמה על פינוי מתיישבים בעמונה ובעפרה בהיותו סגן מפקד מחוז ש"י, שנערך שלוש פעמים לפינוי ח'אן אל־אחמר, ושעשה את המסלול שאמור להוביל ניצבים לתפקיד השוטר מספר אחת - נחשב למועמד הטבעי ביותר לרשת את המפכ"ל שבתאי.

"אני לא רואה את עצמי כמשרתם של פוליטיקאים, אבל אני עובד בארגון שאמור לממש מדיניות, וכל עוד זה לא עובר את הקווים האדומים יש לבצעה. אם אדרש לעשות מה שאני לא מוכן - לא ימצאו אותי שם".

לפני כשבועיים מצא עצמו סופר בעין הסערה כאשר נשאל על יחסיו העתידיים עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "צריך לסמוך עלי שאני אעשה את העבודה שלי בכל מקום ללא הבחנה. למה צריך להגיד לשר לביטחון לאומי לא? אתה צריך להבין מה הכיוון של השר".

צריך להבין את הכיוון שלו, איתמר בן גביר, צילום: אורן בן חקון

בעקבות הדברים התעורר זעם רב בעיקר בצד שמתנגד לממשלה. "מדובר בחנופה לשר, הוא מבייש את המדים", נטען נגדו ברשתות החברתיות. בתגובה לביקורת אמר סופר כי "תמיד יהיו כאלה שיביעו התנגדות".

כך או כך, בן גביר צפוי להחליט בשלושת החודשים הקרובים על זהותו של המפקח הכללי הבא. מקורביו טוענים כי העדפתו בשלב הראשון היא למנות מפכ"ל מתוך המשטרה, אך הוא אינו שולל גם הבאתו של מפכ"ל מבחוץ.

השר בן גביר מאשר את חשיפת "ישראל היום": המפכ"ל שבתאי לא ימשיך בתפקידו

סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה שנערך לאחרונה מצביע על כך שמרבית המשיבים שהצביעו למפלגות האופוזיציה (73%) סבורים שאי־הארכת כהונת המפכ"ל שבתאי בוצעה משיקולים פוליטיים. לעומת זאת, כשמדובר במצביעי מפלגות הקואליציה, התוצאה היא כמעט שוויון בין אלו שסבורים כי מדובר בשיקולים ענייניים (34%) לבין אלו שסבורים כי מדובר בשיקולים פוליטיים (32%).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר