ליקויים חמורים וכשלים בעניין העסקת יועצי שיווק ואסטרטגיה בתעשייה האווירית. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה. לפי המבקר, תהליך הבחירה וההתקשרות עם יועצי השיווק והאסטרטגיה בתעשייה האווירית נעשה שלא בהתאם לחוק, וכך גם הפיקוח והבקרה על יועצים אלו.
לפי הדו"ח, בין השנים 2010 ל-2013 התקשרה התעשייה האווירית עם 42 יועצי שיווק ואסטרטגיה בהיקף של כ-14 מיליון שקלים לשנה בממוצע. עוד עולה כי הנהלת התעשייה האווירית לא הביאה בפני ועדות המכרזים בחברה את המינוי של יועצי שיווק ואסטרטגיה כדי לקיים מכרז בעניינם או כדי לבקש פטור ממכרז להתקשרות איתם, כנדרש בתקנות. בכל ההתקשרויות שנבדקו בין התעשייה האווירית ליועצי שיווק ואסטרטגיה לא ציינו הגורמים שיזמו את העסקת יועצי השיווק כי שקלו לפנות או שפנו לקבלת הצעות מיועצים נוספים, או לחלופין, לא ציינו נימוקים להיעדר פניות כאלה. לפי המבקר, בכך היה כדי לגרום למתן עדיפות ולהתקשרות עם יועצים מסויימים, שהתעשייה האווירית הייתה מעוניינת בשירותם, על פני יועצים אפשריים אחרים. עוד נמצא כי התעשייה האווירית בחרה את יועצי השיווק והאסטרטגיה ללא מכרז או ללא אישור פטור ממכרז כנדרש, כך שבתהליך בחירתם היא לא עמדה בהוראות חוק חובת המכרזים ובתקנות.
עוד קבע המבקר כי קיימים ליקויים בפיקוח ובבקרה של הדירקטוריון וועדותיו על העסקת יועצי שיווק ואסטרטגיה. לפי המבקר, הנהלת התעשייה האווירית לא דיווחה בשנים 2010 ו-2011 לדירקטוריון ולוועדותיו בנושא העסקת יועצי השיווק והאסטרטגיה, ולא העבירה למזכיר החברה בין 2010 ל-2013 רשימה מעודכנת של היועצים, לצורך הצגה לחברי ועדות כוח האדם והביקורת של הדירקטוריון.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
נוסף על כך, בתקופה שנבדקה לא זימנו יושבי הדירקטוריון ישיבות בנושא העסקת יועצי שיווק ואסטרטגיה בתעשייה האווירית. לפי המבקר, בכך לא מילא דירקטוריון התעשייה האווירית את תפקידו כנדרש.
עוד העיר המבקר כי בהסכמי ייעוץ שחתמה התעשייה האווירית עם שני יועצי שיווק ואסטרטגיה בכירים ביותר בשנים 2008-2012 בהיקף כספי של כשני מיליון שקלים, הם לא נדרשו לדווח על פעילותם. בשנים 2008-2013 קיבלה התעשייה האווירית משלושה יועצי שיווק ואסטרטגיה אחרים חשבוניות בלי שצורפו אליהן דו"חות פעילות כנדרש, אף כי דו"חות אלה אמורים היו לשמש, ביחד עם החשבונית, אסמכתא לצורך התחשבנות כספית. למרות זאת התעשייה האווירית שילמה ליועצים את דמי הייעוץ שסוכמו עימם. עוד מציין המבקר כי גם מיועצים אחרים לא קיבלה התעשייה האווירית דו"חות פעילות, אך שילמה להם את מלוא דמי הייעוץ. המבקר ציין כי התעשייה האווירית לא קבעה אמות מידה לקביעת גובה השכר המשולם ליועצים.
לאור זאת, המליץ המבקר לתעשייה האווירית לקיים מכרזים לבחירת היועצים או לפעול לקבלת פטור ממכרז כדין. להקפיד על קיום הליך שוויוני ותחרותי בבחירתם. לוודא העסקת היועצים בהתאם לכללי מנהל תקין, תוך הקפדה על קבלת דיווחים מפורטים מהם אודות פעילותם, ולשפר משמעותית את תפקוד מנגנוני הפיקוח והבקרה של הדירקטוריון.
התעשייה האווירית מסרה בתגובה: "דו"ח המבקר מתייחס לשנים 2010 עד ינואר 2013, ונוגע בעיקר בנושאים מנהלתיים סביב שירותי הייעוץ הרבים להם נדרשת החברה בתוקף היקפי פעילותה הנרחבים. הליקויים שנמצאו, בהתייחס למכלול פעילותה של התעשייה האווירית, הינם מעטים, ובחלקם הינם כשלים טכניים נקודתיים שאינם מלמדים לחלוטין על אופן התנהלות החברה. יחד עם זאת, החברה אינה מקלה ראש במצאי דו"ח המבקר, והיא פעלה בשנים האחרונות לתיקונם, ואף תמשיך לפעול ככל הנדרש. כך ננקטו פעולות במקרים בהם היו סטיות מהסטנדרטים הנדרשים, תוקנו ליקויים והוסדרו נהלים והליכים על מנת להבטיח התנהלות תקינה וראויה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו