סגירת המינהל האזרחי ואכיפה של בנייה בלתי חוקית: התוכנית של סמוטריץ' לעתיד ההתיישבות ביו"ש

יו"ר הציונות הדתית פרס את חזונו לחיזוק ההתיישבות • בין היתר אמר כי בכוונתו לקדם המשך סלילת כבישים שנבלמו על ידי שרת התחבורה, ולהעלות את המאבק על שטחי סי על סדר היום הממשלתי

סמוטריץ' ביישוב אפרת, צילום: מפלגת הציונות הדתית
יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', יחד עם חברי מפלגתו, השיק היום (רביעי) ביישוב אפרת שבגוש עציון תוכנית שאפתנית למאבק בהשתלטות על שטחי סי מצד הפלשתינים וקידום הבנייה והאזרוח של יו"ש בצד הישראלי.
 
אנשי הציונות הדתית צפו על אזור בריכות שלמה, שבו ישנה השתלטות על שטחים פתוחים, ולאחר מכן התכנסו בביתו של עו"ד מיכאל שפרבר, שעליו ירו מחבלים לפני מספר חודשים. סמוטריץ' פרס את חזונו בנוגע לעתיד ההתיישבות ביו"ש, שלדבריו ברי יישום עם הקמת ממשלת ימין. בין היתר אמר כי הוא מתכוון לסגור את רוב המינהל האזרחי, זאת מכיוון שאינו מותאם לטפל באזרחים הישראלים, לקדם המשך סלילת כבישים שנבלמו על ידי שרת התחבורה מרב מיכאלי ולהעלות את המאבק על שטחי סי על סדר היום הממשלתי.
פתיחת המפגש באפרת, צילום: חנן גרינווד
 
"השנים האחרונות מתאפיינות בכמות של בתים חוקיים שנבנים, תוכנית שיטתית ואסטרטגית שמטרתה הקמת מדינה פלשתינית. הם מעוניינים להפוך את ההתיישבות למובלעת. כיום אין מערכה מדינית על מנת לעצור את ההשתלטות הזו", אמר. בין היתר ציין כי הוא מעוניין להקים יחידת מג"ב ייעודית למאבק בהשתלטות על שטחי סי. במקביל הצהיר כי הוא יפעל להרחבת החוות והחקלאות הישראלית בשטחים הפתוחים על מנת למנוע את המשך ההשתלטות הפלשתינית. "סוגיית השטחים הפתוחים דורשת טיפול. אנו צריכים לקבוע עובדות בשטח", אמר. "נדרוש הקמה של ועדת שרים לשמירה על האינטרסים הלאומיים שלה ביו"ש. מדינת ישראל מפקירה את האינטרסים שלה ביהודה ושומרון – והם נבזזים".
 
סמוטריץ' באפרת, היום, צילום: מפלגת הציונות הדתית
סמוטריץ' הוסיף ואמר כי הוא מתכוון לפעול לסגירת המנהל האזרחי והקמת מנהלת שתטפל בעניינים האזרחיים ביו"ש. "צריך לסגור 90 אחוז מהמנהל האזרחי ואת האחריות להעביר למשרדי הממשלה. זה לא אירוע מדיני, זה אירוע ביורוקרטי". עוד הצהיר כי הוא מתכוון לפעול לביטול התהליך המייגע לאישור בנייה ישראלית, שכיום נדרשת לארבעה אישורים נפרדים במועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי.
 
במקביל, נרשמה האצה במאבק להסדרת ההתיישבות הצעירה. קודם לביקורו באפרת חשף סמוטריץ' תוכנית להסדרת ההתיישבות הצעירה בגוש עציון, וכמעט במקביל הגיע יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לאתר הסדרת ההתיישבות הצעירה בגבעת הראל שבבנימין, וחתם על ההתחייבות כי בממשלה הבאה שיקים הסדרת ההתיישבות הצעירה תהיה חלק מקווי היסוד וההסכמים הקואליציוניים. 
 
נתניהו בטקס ההתיישבות הצעירה, צילום: פורום ההתישיבות הצעירה
הטקס החגיגי החל בהפסקת חשמל בשם הגשם, דבר שהביא לידי ביטוי את הקשיים היומיומיים של התושבים. נתניהו הצהיר כי ביקש בעבר לקדם את ההתיישבות הצעירה, אך שר הביטחון בני גנץ בלם את המהלך. "כדי לממש את זה אנחנו צריכים ממשלת ימין חזקה שבראשה עומד מי שיכול לומר מילה אחת קצרה מול הלחצים הבינלאומיים והמילה הזאת היא לא".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר