ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, אמיר אוחנה המפכ"ל קובי שבתאי ועוד. שורת בכירים קיבלה היום (שלישי) מכתבי אזהרה מוועדת החקירה לאסון מירון, שהודיעה מוקדם יותר כי שלחה הודעות אזהרה לגורמים מעורבים "שעלולים להיפגע מן החקירה".
אמיר אוחנה שימש כשר לביטחון הפנים בזמן האסון. ניצב שמעון לביא שימש כמפקד מחוז צפון בזמן האסון, והתפטר לאחרונה על רקע החשש מקבלת אותו מכתב. בין מקבלי מכתבי האזהרה שם גם ניתן למצוא את שר הדתות לשעבר יעקב אביטן. כמו כן, גם הממונה על המקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ - שאיבד את אחיינו באסון - קיבל מכתב אזהרה.
"לאחר בחינת כלל המידע שהונח בפנינו, הגענו למסקנה כי ישנם גורמים שעלולים להיפגע מן החקירה או מתוצאותיה. על כן החלטנו לשלוח להם הודעות אזהרה בהתאם לסעיף 15 לחוק ועדות חקירה, התשכ"ט-1968", נכתב.
כזכור, באסון שהתרחש ב-30 באפריל 2021 נספו 45 בני אדם שהגיעו להילולה ונמחצו למוות. בעקבות האסון ביוני 2021 הוקמה ועדת חקירה בראשות השופטת מרים נאור ז"ל. לאחר שזו נפטרה, הוחלפה בידי השופטת דבורה ברלינר.
"ביקשנו להביא לידי ביטוי את תפיסתנו, לפיה בעלי תפקידים ציבוריים בכירים, להם מוענקות סמכויות נרחבות ומשמעותיות, נדרשים לשאת באחריות בהתאם. בנוסף, בכל הנוגע לנושאים בתפקידים ציבוריים בכירים, ראינו חשיבות יתרה בהבהרת נורמות ההתנהגות המצופות מהם, כל אחד לפי תפקידו ולפי העניין", נכתב.
עוד נרשם בהודעת הוועדה: "כדי להסיר כל ספק, אין משמעות הדברים כי מי שלא נשלחה לו הודעת אזהרה על ידי הוועדה אינו נושא באחריות. נזכיר כי ביחס לאסון נפתחו חקירות פליליות במשטרת ישראל ובמחלקה לחקירות שוטרים, אשר הושהו בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה. בנוסף, גופים אחרים, כגון אגף המשמעת במשטרת ישראל, גופי משמעת אחרים או גופים המסדירים ענפים מקצועיים, מוסמכים לבחון את עניינם של מעורבים שונים. אין בעבודת הוועדה כדי למנוע
מהגופים הרלוונטיים לפעול, כל אחד בהתאם לסמכותו ולשיקול דעתו".
בנימין נתניהו
"כמי שכיהן כראש ממשלת ישראל משך למעלה משתים עשרה שנים רצופות בתקופה הרלוונטית (משנת 2009 ועד שנת 2021), ידע ראש הממשלה לשעבר נתניהו, או שהיה עליו לדעת, כי אתר קבר הרשב"י במירון מטופל משך שנים בצורה לקויה, שעלולה ליצור סיכון למשתתפים הרבים בהילולה המתקיימת מדי שנה בל"ג בעומר.
ראש הממשלה לשעבר נתניהו לא פעל כמצופה מראש ממשלה לתיקון מצב דברים זה. זאת, על אף שהנושא עמד במוקד דוחות חמורים של מבקר המדינה, שהנושא מערב מספר משרדי ממשלה ושהוא הובא לשולחן הממשלה במספר הזדמנויות בשנים שונות. בתוך כך, ראש הממשלה לשעבר נתניהו לא דאג למעקב יעיל אחר טיפול הממשלה בעניין, גם לאחר שבמסגרת דיון בהחלטת ממשלה בשנת 2016 הובהר שהחלטות ממשלה קודמות בנושא לא יושמו".
אמיר אוחנה
"השר לביטחון הפנים לשעבר אוחנה לא פעל כמצופה משר לביטחון הפנים כשגיבש את דעתו באשר לקיום ההילולה במירון בל"ג בעומר ללא הגבלת קהל, ואף נתן לכך ביטוי פומבי, מבלי שהדבר נבחן בעבודת מטה מסודרת בנוגע למכלול המשמעויות, לרבות בחינת חלופות שונות באשר לאופן קיום ההילולה.
המשך, כשהיה בפני השר לביטחון הפנים לשעבר אוחנה מידע בנוגע לסכנות הצפויות במהלך ההילולה, ובפרט לסכנות הנובעות מרמת הצפיפות שהייתה צפויה במקום, לא פעל כמצופה מתפקידו ביחס למידע זה. השר לביטחון הפנים לשעבר אוחנה לא נתן משקל ראוי לחומרת הסכנות, לא שאל שאלות מספיקות בעניין, ולא ביקש לבחון מחדש את ההחלטה שלא להגביל קהל. משנותרה על כנה החלטה זו, לא ביקש מהמשטרה לבחון ולהציג לו דרכי פעולה אחרות להפחתת הסכנות".
קובי שבתאי
רנ"צ שבתאי אישר את תוכנית המבצע שגובשה במחוז צפון של המשטרה, וזאת על אף שידע שמתחם ההר, והמתחמים המשמשים בו להדלקות, אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים הצפויה במקום במהלך ההילולה, ותוך התעלמות מהסכנות הנלוות לכך. תוכנית המבצע שאישר רנ"צ שבתאי התבססה על אותם עקרונות עליהם התבססה המשטרה בשנים קודמות, מבלי שנשקלו לעומק דרכי פעולה חלופיות, וזאת למרות שהיה על רנ"צ שבתאי לדעת כי המענים שניתנו בשנים קודמות לסכנות אינם מספקים. בפרט, לא נשקלה אפשרות להגביל את כמות הקהל באתר משיקולי בטיחות. אף כשעלתה האפשרות להגביל את כמות הקהל באתר עקב מגפת הקורונה, דחה אותה רנ"צ שבתאי וקבע עמדה נחרצת, לפיה מתווה הכולל הגבלה של כמות המבקרים בזמן נתון הוא מסוכן יותר מאשר קיום ההילולה ללא הגבלה. עמדה זו נקבעה מבלי שנעשתה עבודת מטה מסודרת לבססה, ומבלי שנבחנו חלופות ודרכים פרטניות ליצירת הגבלה של כמות המשתתפים באירוע.
רנ"צ שבתאי אישר את תוכנית המבצע כאמור, על אף שלא נתנה מענה ישים להתמודדות עם כמות הקהל והצפיפות המסוכנת שהיו צפויות בהילולה, ועל אף שלא כללה מנגנון יעיל לניהול הקהל או ויסות הקהל על סמך שיקולי בטיחות. המענים לסכנת הצפיפות שנכללו בתוכנית היו תגובתיים ולא מניעתיים, והתוכנית נסמכה באופן בלתי סביר על יכולת המפקדים בשטח לזהות מוקדי צפיפות מסוכנים באופן חזותי. זאת, בהסתמך על ניסיונם המבצעי בלבד, מבלי שהוכשרו לכך.
הכשלים המנויים לעיל היו מבין הגורמים שהובילו להצטברות קהל ברמת צפיפות קיצונית ומסוכנת במוקדים שונים בהילולה, ובכלל זה במהלך אירוע ההדלקה של חסידות תולדות אהרון, ולכך שהסכנה לא זוהתה מבעוד מועד ולא ניתן לה מענה.
עורכי דינו של מפכ"ל המשטרה, אלירם בקל ועודד גזית, מסרו בתגובה: "מאז כניסתו לתפקיד פועל המפכ"ל ללא לאות על מנת לחזק את המשטרה, ולהבטיח ביטחון אישי לאזרחי ישראל, וכך גם ביחס לאירועים המוניים מורכבים שאירעו בתקופת כהונתו. דו"ח הביניים של הוועדה כבר לימד על כשל ארוך שנים של משרדי הממשלה בהסדרת התשתיות ההנדסיות של האתר והאחריות הכוללת עליו, ואימץ את עמדת המשטרה כפי שהוצגה בעדות המפכ"ל. אך טבעי שוועדה העוסקת בעבודת המשטרה תזמן את המפכ"ל לעדות נוספת בפניה, וכפי שהוועדה ציינה בהודעתה מהיום "אין במשלוח הודעת אזהרה כדי לקבוע האם ומה יהיו המסקנות בעניינו". אנו סמוכים ובטוחים, כי בתום עבודתה של הוועדה, ייקבע כי לא נפל פגם ביחס לאחריותו של המפכ"ל, כמי שהתמנה לעמוד בראש המשטרה זמן קצר לפני האסון הנורא".
שמעון לביא
ניצב לביא, מפקד המבצע והאחראי על היערכות משטרת ישראל להילולה במירון בל"ג בעומר, אישר את תוכנית המבצע שגובשה במחוז צפון שעליו פיקד, וזאת על אף שידע שמתחם ההר, והמתחמים המשמשים בו להדלקות, אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים הצפויה במקום במהלך ההילולה, ותוך התעלמות מהסכנות הנלוות לכך. תוכנית המבצע אושרה אף בהתעלם מתוכניות הבטיחות שנערכו על ידי מהנדס הבטיחות במסגרת הליך הרישוי, אשר כללו הגבלה על כמות הקהל במתחם ההר כולו ובכל אחד מאירועי ההדלקה. תוכנית המבצע שאישר ניצב לביא התבססה על אותם עקרונות עליהם התבססה המשטרה בשנים קודמות, מבלי שנשקלו לעומק דרכי פעולה חלופיות, וזאת למרות שהיה על ניצב לביא לדעת כי המענים שניתנו בשנים קודמות לסכנות אינם מספקים. בפרט, לא נשקלה אפשרות להגביל את כמות הקהל באתר משיקולי בטיחות. אף כשעלתה האפשרות להגביל את כמות הקהל באתר עקב מגפת הקורונה, הציג ניצב לביא עמדה נחרצת, לפיה מתווה הכולל הגבלה של כמות המבקרים בזמן נתון הוא מסוכן יותר מאשר קיום ההילולה ללא הגבלה. עמדה זו נקבעה מבלי שנעשתה עבודת מטה מסודרת לבססה, ומבלי שנבחנו חלופות ודרכים פרטניות ליצירת הגבלה של כמות המשתתפים באירוע.
ניצב לביא אישר את תוכנית המבצע על אף שלא סיפקה מענה ישים להתמודדות עם כמות הקהל והצפיפות המסוכנת שהיו צפויות בהילולה, ובפרט לצורך הקריטי בשמירה על המעברים ועל היציאות מהמתחמים המשמשים להדלקה פנויים, ועל אף שלא כללה מנגנון יעיל לניהול הקהל או ויסות הקהל על סמך שיקולי בטיחות. המענים לסכנת הצפיפות שנכללו בתוכנית היו תגובתיים ולא מניעתיים, והתוכנית נסמכה באופן בלתי סביר על יכולת המפקדים בשטח לזהות מוקדי צפיפות מסוכנים באופן חזותי. זאת, בהסתמך על ניסיונם המבצעי בלבד, מבלי שהוכשרו לכך. גם לאחר שליקויים אלו באו לידי ביטוי במהלך ההדלקה של חסידות בויאן, שהופסקה בעקבות הצטברות צפיפות קיצונית ומסכנת חיים, לא הסיק ניצב לביא מסקנות ולא ביצע שינויים נדרשים בתוכנית בזמן אמת על מנת למנוע את הישנות הסכנה בהדלקה של חסידות תולדות אהרון.
היערכותם ומוכנותם של הכוחות תחת פיקודו של ניצב לביא לביצוע המשימה לקו בחסר, בין היתר בעקבות ליקויים בתדרוך ובתרגול, לרבות העדר תרגול אר"ן לכוחות שהיו בשטח בשעות שבהן נערכו ההדלקות המרכזיות.
הכשלים המנויים לעיל היו מבין הגורמים שהובילו להצטברות קהל ברמת צפיפות קיצונית ומסוכנת במוקדים שונים בהילולה, ובכלל זה במהלך אירוע ההדלקה של חסידות תולדות אהרון, ולכך שהסכנה לא זוהתה מבעוד מועד ולא ניתן לה מענה.
יעקב אביטן
השר לשירותי דת לשעבר אביטן לא מילא את תפקידו כשר לשירותי דת בכל הנוגע לניהול והסדרת אתר קבר הרשב"י במירון, וזאת על אף שמדובר בנושא מרכזי, בעל חשיבות רבה, המצוי בתחום אחריותו של המשרד בראשו עמד.
השר לשירותי דת לשעבר אביטן לא מילא את תפקידו כשר לשירותי דת בכל הנוגע להיערכות משרדו לקראת ההילולה במירון בל"ג בעומר, וזאת על אף שמדובר באירוע מרכזי, בעל חשיבות רבה, המצוי בתחום אחריותו של המשרד בראשו עמד. השר לשירותי דת לשעבר אביטן לא גילה מעורבות בהכנות להילולה והסתפק בעצם קיומם של גופים שעוסקים בכך, מבלי שבדק את פעילותם בפועל ומבלי שפיקח עליהם.
רשימת הבכירים המלאה שהוזהרו (התפקיד בזמן האסון)
בנימין נתניהו (ראש הממשלה)
אמיר אוחנה (השר לביטחון הפנים)
השר יעקב אביטן (שר הדתות)
המפכ"ל רב ניצב יעקב שבתאי
מפקד מחוז צפון שמעון לביא
שלום אביטן (תנ"צ בדימוס, מפקד מרחב עמקים לשעבר)
תנ"צ מוריס חן (ראש חטיבת אבטחה ורישוי במשטרה לשעבר)
סנ"צ אסף מנצור (מפקד תחנת נוף הגליל)
עמית סופר (ראש המועצה האזורית מרום הגליל)
עודד פלוס (מנכ"ל המשרד לשירותי דת לשעבר)
יוסף שוינגר (רב, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים בהווה)
הרב שמואל רבינוביץ (יו"ר ועדת החמישה והממונה על המקומות הקדושים)
אנגי עאמר חלילה (מהנדס הבטיחות של הילולת הרשב"י במירון בזמן האירוע)
ראובן בן גל (מהנדס האבטחה הראשי של הילולת הרשב"י במירון בזמן האירוע)
שמעון מלכה (מנהל אבטחה בהילולת הרשב"י במירון בזמן האירוע)
מאיר קרליבך (מנהל בפועל של פעילות עמותת "הכנסת אורחים" בהווה)
רפ"ק שמואל פיאמנטה (ראש ענף אבטחה ורישוי במשטרה)
שבתאי לא מתכוון להתפטר
בתוך כך, מפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי, שלח היום איגרת לכלל שוטרי ישראל בהתייחסות לשליחת מכתבי האזהרה. "כבר עם קרות האסון אנו במשטרת ישראל ואני העומד בראשה, קראנו להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה והדגשנו כי נשתף איתה פעולה בכדי שאיאוע מהסוג הזה לא יחזור על עצמו... שעת המבחן בה אנו נמצאים מחייבת אותנו להמשיך בפעילות המשטרתית לטובת המדינה כולה".
המפכ"ל סיים את דבריו בהבטחה כי ימשיך להוביל את המשטרה בתקופה המורכבת הזו "בדרך להשגת היעדים במאבק בפשיעה ובמלחמה בטרור, מתול השליחות הגדוחה שמובילה אותי ואת יתר המשרתים במשטרת ישראל".
בתגובה למכתבי האזהרה מסר עו"ד ערן בקר שמייצג חלק ממשפחות המנוחים באסון מירון: "מכתבי האזהרה שנשלחו לשורת הבכירים מעבירים מסר ברור וחד משמעי כי הוועדה מטילה דופי לא רק במנהלים הזוטרים שניהלו את ההילולה אלא בבכירים ביותר שהיו אחראים ברמת המאקרו.
"יחד עם זאת, אין במכתבים משום מתן מענה לצרכים של המשפחות שאיבדו את יקיריהם. כפי שטענו לאורך כל הדרך בכלל ובכתב התביעה שהוגש לביהמ"ש המחוזי בחיפה כנגד שורת נתבעים בפרט, הכתובת הייתה על הקיר. המדינה על מוסדותיה, ראשויותיה וכל מי שהיה מעורב בהילוללה טמנו את הראש בחול והתעלמו במודע מהסכנות הרבות שרבצו בהר ובהילולה ולצערנו התממשו וגרמו למותם של 45 מנוחים".
השתתף בהכנת הידיעה: מישל מכול
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו