רובם המוחלט של הולכי הרגל שנפגעו בתאונות דרכים, נפגעו דווקא בעת שחצו את הכביש במעבר חציה - כך עלה מניתוח נתונים שנערך על ידי "ישראל היום" ועמותת אור ירוק.
מדרכות אדומות: הערים המסוכנות ביותר בישראל להולכי הרגל
מהניתוח, שמבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי בשנת 2017 נפגעו 2,541 הולכי רגל בתאונות דרכים בעת שחצו את הכביש, 1,940 מתוכם במעבר חציה. כלומר, 76% מהולכי הרגל נפגעו דווקא במקום שאמור להיות הבטוח ביותר עבורם לחציה.
ואם לא די בנתון המדאיג הזה, נתונים שמקורם במשטרה ושמתפרסמים כאן לראשונה, חושפים כי הסיבה המרכזית להיפגעות הולכי רגל היא אי מתן זכות קדימה. 72% מהולכי הרגל שנפגעו ב־2017 היו מעורבים בתאונה, מאחר שנהגים לא פעלו כחוק כשהגיעו למעבר החציה.
עוד עולה מהנתונים כי בשנה החולפת 14% מתאונות הדרכים שבהן נפגעו הולכי רגל נגרמו בשל התנהגות הולך הרגל עצמו, 5% בשל נסיעה לאחור של נהג הרכב, 2% בשל אי ציות לרמזור, 1% בשל מהירות מופרזת ו־6% בשל סיבות אחרות.
מדו"ח עמותת אור ירוק, העוסק בהיפגעות הולכי הרגל, עלה כי ב־2017 נהרגו 112 הולכי רגל בכבישי ישראל, לעומת 105 הולכי רגל שנהרגו בשנת 2016 - נתון שמשקף עלייה 7%. המשמעות היא שבשנה שעברה הולכי הרגל היו 31% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בישראל - נתון חמור, שאינו משתנה באופן מהותי זה זמן רב.
על פי נתוני העמותה, מתחילת השנה הנוכחית נהרגו 54 הולכי רגל בתאונות דרכים. 24 מההרוגים (45% - כמעט אחד מכל שני הרוגים) היו אזרחים ותיקים, בני 65 ומעלה. תשעה מבין ההרוגים היו ילדים בני 14-0 (כמעט אחד מכל חמישה הרוגים השנה).
יעילות הקמפיינים
מחברי הדו"ח בעמותת אור ירוק טוענים כי "מערכת התחבורה בישראל, כמו במדינות אחרות, תוכננה ברובה מנקודת מבטו של המשתמש ברכב, ללא התחשבות ממשית בצרכים של הולכי הרגל, וזאת אף שמדובר באוכלוסייה פגיעה יותר לעומת משתמשי דרך אחרים".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
מנכ"ל העמותה, ארז קיטה, הוסיף: "מקבלי ההחלטות צריכים להפסיק להאשים את הנהגים והולכי הרגל ולהתחיל לפעול לצמצום הסכנה. רוב הולכי הרגל נפגעים במעבר החציה ובשל אי מתן זכות קדימה של הנהגים. הקמפיינים של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לבדם פשוט לא אפקטיביים.
"לכן חייבים להתקין פסי האטה באותם מקומות שבהם יש ריבוי של ילדים וקשישים - מהלך שיצמצם את הסיכון של פגיעה בהולכי הרגל. פס האטה פשוט וזול יכול לעשות את ההבדל בין חיים למוות".
המדרכות נעלמו
בעמותת אור ירוק בחנו גם את תמונת המצב של המדרכות בישראל. מדגם אקראי שביצעו מתנדבי העמותה, בשיתוף FIDF ומלגאי תוכנית המלגות IMPACT, מראה עד כמה צרות המדרכות שאנו הולכים עליהן.
התצפית המקיפה כללה סקירה של כ־400 רחובות ב־141 רשויות מקומיות בישראל. במהלך הבדיקה אותרו כ־800 מפגעים והתברר כי כמחצית (48%) מהמדרכות שאנחנו הולכים עליהן צרות ואינן עומדות ברוחב המינימלי הנדרש - 1.30 מטרים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו