המלצה: עבירות תנועה לא יטופלו פלילית

צוות בין-משרדי ממליץ להעביר את הטיפול במרבית העבירות מנתיב הפלילי לנתיב של מינהלי • הצפי: צמצום העומס על בתי המשפט ושירות טוב יותר לציבור

צילום: ג'יני - אנצ'ו גוש // שוטר תנועה, ארכיון

צוות בין-משרדי ממליץ היום (שני) להפוך מקצת מעבירות התעבורה להפרות מינהליות. המשמעות - מרבית מעבירות התעבורה לא יטופלו יותר במישור הפלילי. מדובר בצוות בראשות נשיאי בתי משפט השלום בירושלים ובחיפה, השופטים אביטל חן ואינאס סלאמה.

דוח הסיכום של הצוות מכוון את כוונתו על עבירות מהירות, שימוש בטלפון סלולרי בזמן הנהיגה, אי-חגירת חגורת בטיחות, נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית ועבירות נוספות שהעונש עליהן הוא קנס בלבד ונקודות במקרים הרלוונטיים. משמעות נוספת לשינוי, אם יקרה, היא שבמקרה שאדם יקבל דו"ח תנועה כזה יוכל לבקש לערער עליו בבית דין מינהלי ייעודי, בהליך דיגיטלי שככלל לא ידרוש התייצבות של המתדיינים.

עבירות התעבורה נחלקים לשני סוגים: הראשון הוא דו"חות מסוג "ברירת משפט", שהן עבירות שהעונש בגינן הוא קנס בלבד, בצירוף נקודות במקרים מסוימים, ואשר מקבל הדו"ח יכול לבחור אם לשלם את הקנס הקבוע בהן או לבקש להישפט בפני בית המשפט לתעבורה בהליך פלילי. בכל אחת מהשנים 2019-2017 רשמה המשטרה למעלה ממיליון דו"חות מסוג זה, אשר מהווים כ-90% מכלל דו"חות התעבורה. סוג הדו"חות השני הוא "הזמנה לדין", שבהם החשוד בעבירה מוזמן לדיון פלילי בעניינו בביהמ"ש לתעבורה. מדובר בעבירות חמורות יותר, שהעונש בגינן יכול להיות מוטל רק ע"י ביהמ"ש. הדוח מתייחס לעבירות מהסוג השני.

הצוות הבין-משרדי, בו חברים גורמים שונים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים ומהנהלת בתי המשפט, הוקם בסוף שנת 2018 על ידי שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, מכוח החלטת ממשלה. הצוות הוקם כדי לבחון האם נכון להשאיר את כלל עבירות התעבורה במישור הפלילי, וכן כדי לבחון את האפשרות להסיט חלק מתיקי התעבורה לבירור במסלול יעיל יותר. כיום קיים עומס גדול בבתי המשפט לתעבורה, בהם נפתחים כ-140 אלף תיקים בממוצע בשנה, כאשר הצפי הוא שמספר זה יעלה ככל שהמשטרה תשתמש יותר באמצעי אכיפה אוטומטיים.

ד"ר עמרי בן-צבי מהמחלקה למשפט ציבורי-מינהלי בייעוץ וחקיקה שבמשרד המשפטים, אשר ריכז את עבודת הצוות: "הצוות מצא כי המתווה המינהלי, שמקובל גם במדינות מערביות אחרות, צפוי לתת מענה טוב יותר לנושא, שכן הוא יאפשר הגברה של אכיפת דיני התעבורה ושירות טוב יותר לציבור. סדרי הדין בבית הדין המינהלי יהיו פשוטים ויעילים יותר מסדרי הדין במערכת הפלילית. לדוגמא, הצוות ממליץ כי ברירת המחדל של בית הדין המינהלי תהיה הכרעה על בסיס חומרים כתובים (במיוחד בעבירות מצולמות). בנוסף לכך, הקמת בית הדין תייצר מומחיות מיוחדת אצל הדיינים בסוג מסוים של הפרות תעבורה, מה שיאפשר הכרעה מהירה יותר בשאלות שיתעוררו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר