הדחת היועמ"שית - מוצדקת לחלוטין

היועמ"שית גרמה לשחיקה קשה במעמד היועץ המשפטי, והגבירה ללא צורך את התסיסה ואת המתח החברתי, בתקופה קשה ומתוחה • תהליך ההדחה מעורר מחלוקת ציבורית עזה, ויש הרואים בו איום ממשי על הדמוקרטיה הישראלית, לדעתי מהלך ההדחה מוצדק לחלוטין

גלי בהרב מיארה, צילום: .

הבוקר יתחיל תהליך הדחתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה, לאחר שתתקבל החלטת ממשלה המביעה בה חוסר אמון. לאחר מכן תעבור הסוגייה לוועדה מייעצת, ולאחר מכן תקבל הממשלה החלטה סופית - שתגיע בוודאי לבחינת בג"ץ.

רה"מ נתניהו והיועמ"שית בהרב-מיארה, צילום: אוהד צויגנברג וגדעון מרקוביץ

לדעתי מהלך ההדחה מוצדק לחלוטין, לנוכח העובדה שבשורה ארוכה של מקרים לאורך השנתיים האחרונות היועצת המשפטית פעלה באופן לעומתי לממשלה. במקום לסייע לממשלה בקידום מדיניותה, במסגרת החוק, פעם אחר פעם היועצת המשפטית השתמשה בכוחה ובסמכויותיה כדי לתקוע מקלות בגלגלי הממשלה.

היא סירבה להגן על עמדת הממשלה גם במקרים שבהם לא היה כל קושי משפטי לעשות זאת; ניסתה לסכל שורה של מינויים מטעם הממשלה, גם כשהמינויים היו כדין; ובתפקידה כראשת התביעה הנהיגה מדיניות חקירה ותביעה בררנית על רקע פוליטי.

לקראת הדחה? יריב לוין וגלי בהרב מיארה, צילום: אורן בן חקון

התנהגות פסולה ממניעים פוליטיים

בהתנהלותה הפסולה ממניעים פוליטיים, היועצת המשפטית לא רק פגעה קשות בדמוקרטיה הישראלית בכך שהקשתה על הממשלה הנבחרת לקדם את מדיניותה ואת החלטותיה, גם כשלא הייתה כל מניעה משפטית לעשות את ההפך - היא גם גרמה נזק ממשי לאמון הציבור בניטרליות ובאובייקטיביות של מוסד היועץ המשפטי לממשלה, גרמה לשחיקה קשה במעמדו של היועץ המשפטי, והגבירה מאוד וללא צורך אמיתי את התסיסה ואת המתח החברתי, בתקופה קשה ומתוחה ממילא.

תהליך ההדחה מעורר מחלוקת ציבורית עזה, ויש הרואים בו איום ממשי על הדמוקרטיה הישראלית. מדובר בחשש מופרך, שמבוסס על מסע הפחדה ודיסאינפורמציה שמונע משיקולים פוליטיים. יש מי שמעוניינים לצייר את היועצת המשפטית כשומרת הסף האחרונה של הדמוקרטיה, אך לדברים האלה אין כל שחר.

היועמ"שית בהרב-מיארה והפגנות באיילון, צילום: מארק ישראל סאלם, אי.אף.פי

הדמוקרטיה הישראלית אינה בסכנה, ואין מחסור במשפטנים מעולים שיוכלו לסייע לממשלה לממש את מדיניותה תוך שמירה קפדנית על שלטון החוק, וללא המתחים המיותרים והמזיקים שנגרמים פעם אחר פעם בשל ייעוץ משפטי לעומתי על רקע פוליטי.

במצב שבו הממשלה מאבדת את אמונה בפקיד בכיר, האינטרס הציבורי מחייב את החלפת הפקיד. אין זה מתקבל על הדעת שפקידים לא נבחרים יסכלו את קידום מדיניותה של הממשלה, כל עוד מדיניות זאת מקיימת את דרישות החוק.

עיקרון בסיסי זה, שיש המבקשים לטשטש אותו מטעמים פוליטיים שקופים, חל ביתר שאת גם על ראש שב"כ. אמון מלא בין הממשלה והעומד בראשה לבין ראש שב"כ הוא מרכיב חיוני במילוי התפקיד, שמשפיע השפעה ישירה על ביטחון המדינה והציבור. במקרים שבהם נפגע האמון, זה חיוני לאפשר לממשלה להחליף את ראש שב"כ. והכל בהתאם להליך החוקי המתאים.

* הכותב הוא מומחה למשפט ציבורי, הקריה האקדמית אונו

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר