סאגת הדחת יועמ"ש המשטרה נמשכת - דרישה לצו ביניים הוגשה לבג"ץ: "מפכ"ל המשטרה עושה דין לעצמו"

התנועה לאיכות השלטון שפנתה לבג"ץ גם נגד מינויו של המפכ"ל דורשת את התערבות בג"ץ • לטענת התנועה, מאז שהגישה עתירה נגד מינויו של רב ניצב דני לוי לתפקיד המפכ"ל, ממשיך זה לפעול לשינוי פניה של המשטרה כגוף עצמאי ולהדחת שומרי הסף במשטרה

מתיחות. היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ומפכ"ל המשטרה רב ניצב דני לוי. צילום: יהודה בן יתח

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ראשון) לבג"ץ בבקשה שיוציא צו ביניים בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי של המפכ"ל דני לוי, המורה על עצירת הדחת יועמ"ש המשטרה תנ"צ אלעזר כהנא.

כזכור, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד מינויו של ניצב דני לוי למפכ"ל בטענה כי בהליך מינויו חלו פגמים מהותיים, וכי ההחלטה למנותו לוקה בחוסר סבירות קיצוני ומהווה פגיעה חמורה בעקרונות יסוד של המשפט המנהלי ובאמון הציבור במערכת אכיפת החוק.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. היועמ"ש הודח לאחר מחלוקת עמו?, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

בשבוע שעבר פורסם כי המפכ"ל לוי החליט על העברתו מתפקידו של היועץ המשפטי של המשטרה תנ"צ אלעזר כהנא, לתפקיד ראש חטיבת התביעות במשטרה. זאת, אף שלא היה מועמד רשמי לתפקיד, ואף שלא השתייך למערך התביעות המשטרתי, אליו ביקש המפכ"ל להעבירו ובניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה שקבעה שמדובר בהליך בזק חסר תקדים.

אלעזר כהנא. הדחה או הסבה?, צילום: אורן בן חקון

לטענת התנועה, מאז הוגשה העתירה נגד מינויו של לוי מממשיך המפכ"ל לפעול לשינוי פניה של המשטרה כגוף עצמאי ולהדחת שומרי הסף במשטרה בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה – והכל בזמן ששאלת חוקיות מינויו עדיין עומדת לפתחו של בית המשפט.

שיקולים זרים ומחלוקת עם בן גביר

התנועה לאיכות השלטון סבורה כי החלטת המפכ"ל על הדחתו של תנ"צ כהנא מונעת משיקולים זרים, ונובעת מחוסר הסכמתו עם מדיניותו הבלתי חוקית של השר לבטחון לאומי ושל המפכ"ל, בין היתר בשאלת קידומו של הקצין מאיר סויסה, שהועמד לדין בגין זריקת רימון הלם על מפגינים.

סנ"צ מאיר סויסה. קידמו עורר סערה, צילום: יהושע יוסף

עו"ד רותם בבלי דביר, מנהלת מחלקת ליטיגציה בתנועה לאיכות השלטון: "לא ניתן להשלים עם מצב בו מפכ"ל המשטרה עושה דין לעצמו ומתעלם מהנחיית היועצת המשפטית לממשלה".

לדבריה, "התנהלותו של המפכ"ל פוגעת פגיעה קשה בשומרי הסף ובמעמדם, ומעידה על נחיצותה של עתירת התנועה נגד מינויו. אנו מקווים כי בית המשפט יעמיד את המפכ"ל על מקומו ויסביר לו את המובן מאליו- גם מפכ"ל המשטרה כפוף לחוק, ונדרש לקיים את הנחיות היועצת המשפטית לממשלה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר