סיוע הומניטרי נכס לרצועה . צילום: דובר צה"ל

המדינה הודיעה לבג"ץ: אין הגבלה על הכנסת סיוע הומניטרי אל צפון הרצועה

המדינה השיבה לעתירת ארגוני זכויות אדם וטענה כי מעבר ארז שב לפעילות אחרי אמצע אוקטובר • בתשובתה ציינה כי "נוכח הפעילות המבצעית העצימה במרחב ג'באליה, לא בוצעו תיאומי תנועות למרחב זה, למעט תיאומים נקודתיים" • כמו כן הודתה כי באופן יחסי, חלה "ירידה בהיקף הסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועה בחודש אוקטובר בשל הירידה בהכנסת הסיוע על ידי הארגונים הבינלאומיים"

[object Object]

המדינה הודיעה הערב (חמישי) לבג"ץ כי "נכון לעת הנוכחית אין מניעה להכנסת סיוע הומניטרי לצפון הרצועה, לרבות דרך מעבר ארז", זאת בתגובה לעתירת ארגוני זכויות אדם.

על פי ההודעה, בתחילת אוקטובר נסגרו המעברים בשל "התרעות מודיעיניות קונקרטיות לניסיונות ביצוע פעילות חבלנית עוינת". אולם החל מה-14 באוקטובר חזר מעבר ארז לפעילות, "תחילה במתכונת מצומצמת, ולאחר מכן במתכונת מלאה". במקביל על פי ההודעה חזר לפעולה "הנתיב הירדני" המאפשר הכנסת סיוע הומניטרי ישירות מירדן לצפון הרצועה.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים האחראי על תיאום הכנסת הסיוע, דיווח על היקפים הולכים וגדלים של סיוע: מ-28 משאיות ב-14 באוקטובר ועד 55 משאיות ב-21 באוקטובר.

עם זאת, המדינה מציינת כי "נוכח הפעילות המבצעית העצימה הנמשכת במרחב ג'באליה, לא בוצעו תיאומי תנועות למרחב זה, למעט תיאומים נקודתיים להכנסת ציוד רפואי וצוותים רפואיים לבתי החולים במרחב".

העברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר "ארז מערב", צילום: דובר צה"ל

ב-16 באוקטובר הנחה הדרג המדיני את צה"ל ומתפ"ש "לפעול להגדלת היקפי הסיוע הנכנס לרצועה". הנושא אף הוצג בפני הקבינט המדיני-ביטחוני ב-20 באוקטובר.

המדינה מודה כי חלה "ירידה בהיקף הסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועה בחודש אוקטובר", אך מדגישה כי זו נובעת "בראש ובראשונה מהירידה המתמשכת בהכנסת הסיוע ההומניטרי על ידי הארגונים הבינלאומיים, ולא כפועל יוצא של מגבלה שהטילו המשיבים".

בית המשפט העליון (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

התגובה לבג"ץ, שהוגשה על ידי פרקליטות המדינה, אושרה על-ידי ראש חטיבה אזרחית במתפ"ש, תא"ל אלעד גורן, והיא מהווה מענה לעתירה שהגישו חמישה ארגוני שמאל, ביניהם "גישה", המוקד להגנת הפרט, רופאים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח ועדאלה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו