משפחות שכולות תובעות את עיריית שדרות: "אחראית להירצחם של 13 קשישים ב־7 באוקטובר"

הקשישים נרצחו בידי המחבלים, לאחר שהמיגונית שאליה ניסו להיכנס לא נפתחה • בתביעה נטען, בין היתר, כי המיגוניות בשדרות סבלו מהזנחה רבה והפכו למדמנות ולשירותים, מה שגרם לפגיעה בכשירותן • העירייה: "נמסור את תגובתנו לביהמ"ש"

אוטובוס הגמלאים בשדרות. צילום: 27א

תביעה תקדימית נגד עיריית שדרות, בטענה שיש לה אחריות למותם של 13 קשישים במהלך מאורעות 7 באוקטובר, בסכום מצטבר של כ־12 מיליון שקלים, הוגשה לביהמ"ש המחוזי תל אביב.

מאחורי התביעה עומדות שמונה ממשפחות הקשישים נרצחי "מיניבוס הדמים" ו"מיגונית הדמים", ובה הם מאשימים את עיריית שדרות וחברת מוטורולה ברשלנות חמורה שהובילה להירצחם, בעקבות כשל חמור במערכת המיגונית החכמה "שומר הסף".

ב־7 באוקטובר נרצחו 13 קשישים בשדרות בדרכם ליום ספא בים המלח. בשעה 6:30 בבוקר, עם תחילתו של מטח רקטות מאסיבי על העיר, ועקב תקר בגלגל המיניבוס, נתקעה קבוצת הקשישים בצד הדרך, בסמוך למיגונית של עיריית שדרות. מדובר במיגונית חכמה, האמורה להיפתח אוטומטית במקרה הצורך, ובמקרה של אזעקת צבע אדום המיגונית מצוידת בדלת כבדה הניתנת לנעילה מבפנים.

כשהקשישים ניסו להיכנס לתוכה המיגונית החכמה כשלה, דלתותיה נותרו נעולות, וכל ניסיונות הקשישים והשוטרים שעברו במקום לפתוח אותה עלו בתוהו. דקות לאחר מכן הגיעו למקום מחבלי חמאס בטנדרים וטבחו בכל 13 הקשישים, שעמדו חסרי ישע וללא כל הגנה לצד המיגונית הנעולה. אילו המגונית היתה נפתחת, אולי המחבלים היו ממשיכים לנסוע ברכביהם מבלי להבחין בהם וחייהם היו ניצלים.

חיילים צופים בהריסות תחנת המשטרה בשדרות, צילום: רויטרס

"העירייה פעלה לטייח"

בתביעה שתוגש בימים הקרובים, באמצעות עו"ד עומר חרל"פ, נטען בין היתר כי המיגוניות בשדרות סבלו מהזנחה רבה והפכו למדמנות ולשירותים, מה שגרם לפגיעה בכשירותן. על פי התביעה, עיריית שדרות לא רק נמנעה מלקבל אחריות לנסיבות המקרה, אלא אף פעלה לטייח את הנסיבות תוך העלמת ראיות, כשלה בבחירת הגורם המתפעל, לא דאגה לתקינות המערכת ולא פעלה כנדרש ממנה לביצוע ביקורות.

עו"ד עומר חרל"פ שהגיש את התביעה אמר ל"ישראל היום": "מדובר במיגונית חכמה, שהיתה אמורה להיפתח אוטומטית במקרה של אזעקת צבע אדום, אך ברגע האמת כשלה ודלתה נותרה נעולה. אילו היתה נפתחת כמצופה, היו יכולים חברי הקבוצה לחסות במיגונית ולנעול את דלתה במנעול הפנימי שהותקן בדלת, וכך חייהם היו ניצלים. יש להצטער שעיריית שדרות וחברת מוטורולה לא טרחו לדאוג לתקינות המערכת כנדרש וכמצופה, שכן כישלונה עלה בחיי אנשים חפים מפשע. אנו ציפייה שפסיקת בית המשפט תסייע למניעת הישנות של אירוע דומה, חס וחלילה, בעתיד לבוא".

עו"ד עומר חרל"פ, צילום: עומרי שפרן

מעיריית שדרות נמסר בתגובה: "העירייה משתתפת בצערן של המשפחות. כתב התביעה טרם נמסר לעירייה. לאחר שתלמד את פרטי כתב התביעה העירייה תמסור את תגובתה לבית המשפט".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר