התחזות והונאה: כתב אישום חמור נגד תושב רמת גן שניצל את המלחמה לעשיית רווחים

תומר משעלי, תושב רמת גן הואשם בהתחזות לנציג ארגוני סיוע צבאי • על פי כתב האישום, הוא הונה אזרחים וארגונים תוך ניצול המלחמה •"הוא שכנע אותי לתת כסף לחיילים, זה התברר כהונאה", אמר אחד הקורבנות • הפרקליטות: "ניצול ציני של מצב החירום בארץ"

חשוד באזיקים (אילוסטרציה). צילום: iStockphoto

לבית המשפט השלום בתל אביב, הוגש אתמול כתב אישום חמור נגד תומר משעלי, תושב רמת גן בן 41, שהואשם בביצוע שורת הונאות מתוחכמות תוך ניצול תקופת מלחמת חרבות ברזל. לפי כתב האישום, משעלי התחזה לנציג של ארגוני סיוע שונים, הונה אזרחים וארגונים בעשרות אלפי שקלים, תוך שהוא מנצל את המצב הביטחוני הרגיש והתגייסות הציבור לעזרה.

"אין לשכוח את העוול הזה", אמרה אחת המתלוננות בעדותה, "לגנוב ממני 1,500 שקלים כשאני במצב של מפונה ללא בית והמשפחה במילואים – זה בלתי נסלח".

מלחמת "חרבות ברזל" בשדרות, צילום: אורן בן חקון

לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל הוקמו ארגוני סיוע ויוזמות התנדבותיות רבות. בתוך הכאוס הזה, על פי כתב האישום, פעל משעלי להוציא כספים במרמה מאנשים פרטיים וארגונים, שהאמינו כי הכספים מועברים לטובת רכישת ציוד לחיילים ולסיוע לעורף. משעלי, כך נטען, הציג את עצמו כנציג ארגוני סיוע צבאי ושכנע קורבנות רבים להעביר לו כספים במזומן, תוך שהוא מבטיח שהכסף ישמש לרכישת ציוד חיוני לצה"ל. "הוא יצר מצג שווא מתוחכם, תוך ניצול מצוקת המלחמה והתגייסות הציבור לטובת המאמץ הלאומי," נכתב בכתב האישום.

הציג את עצמו כנציג ארגוני סיוע צבאי

בין המקרים המפורטים בכתב האישום, בולט סיפורם של מתנדבים בארגון סיוע צבאי, שאליהם פנה משעלי בהבטחה לספק ציוד לחיילים בחזית. הוא שכנע אותם להעביר לו סכום של 5,000 שקלים במזומן, אך במקום להעביר את הציוד המובטח, נעלם עם הכסף. במקרה נוסף, פנה משעלי לפרויקט חברתי שהוקם לתיעוד פעילותם של ילדים בעוטף עזה, והתחייב לתרום סכום של 10,000 שקלים לצורך שכירת כלי שינוע. לאחר שקיבל את הכסף, הוא נעלם מבלי לקיים את הבטחותיו.

שכנע את הקורבנות להעביר לו 5,000 שקל במזומן, משעלי (ארכיון), צילום: דוברות המשטרה

כתב האישום כולל שמונה אישומים נפרדים, שכולם מתארים דפוס פעולה דומה – התחזות לנציגי ארגוני סיוע וניצול מצוקתם של אנשים פרטיים בתקופת המלחמה. לדברי המתלוננים, משעלי ניהל קשרים עם חיילי מילואים, תוך שהציג עצמו כמי שאיבד קרוב משפחה במלחמה, במטרה לעורר אמפתיה ולהוציא במרמה סכומי כסף נוספים.

בהודעותיהם, תארו המתלוננים את מעשיו המכוערים של משעלי, ותיארו דפוס פעולה לפיו שוחח עמם ממנויי טלפון המשויכים לכלא דמון, תוך שימוש בשמות בדויים. לדבריהם, משעלי תיאם עימם מקומות איסוף וביקש שיעבירו לו כספים במזומן, אותם היה אמור להחזיר כביכול.

אחד מהקורבנות, תושב אשקלון, אמר בחקירתו: "זה היה בימים הראשונים של המלחמה, היינו במתח וכולנו התגייסנו לעזור. הוא שכנע אותי לתת כסף עם החבילות לחיילים, אבל בסוף התברר שזה היה הונאה. הבית כמעט התפרק בעקבות המקרה".

משעלי עצמו, שלחובתו חמש הרשעות קודמות בין השנים 2012-2022, הכחיש את המיוחס לו ודחה את גרסאות המתלוננים. כאשר הושמעו לו שיחות שהוקלטו בהאזנות סתר, זיהה את קולו אך טען שאין מדובר במעשי עבירה.

הפרקליטות טענה בבקשת המעצר כי מדובר בשיטתיות שאפיינה את משעלי, תוך ניצול ציני של מצב החירום בארץ. "הוא לא חס על נפשם וכספם של המתלוננים, והשפילם עד עפר," טענו בפרקליטות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר