תעודת הסמכה מזויפת ומחדל רפואי: פיצוי בסך מיליוני שקלים להורי תינוקת שנפטרה

בית המשפט המחוזי קבע כי משרד הבריאות ורופאה במרפאת "טרם" התרשלו בטיפול בתינוקת בת שמונה חודשים שנפטרה, ופסק פיצוי של כ-2.27 מיליון שקלים להוריה • התביעה התמקדה ברשלנות רפואית ובמתן רישיון לרופאה על אף חשדות לזיוף תעודת הסמכה

תינוקת (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

 

בית המשפט המחוזי קבע כי משרד הבריאות ורופאה במרפאת "טרם" של בית החולים איכילוב התרשלו בטיפול בתינוקת בת שמונה חודשים, שנפטרה לאחר ששוחררה לביתה ללא אבחון נכון. בעקבות זאת, נפסק כי הורי התינוקת יקבלו פיצוי בסך של כ-2.27 מיליון שקלים.

משרד הבריאות, צילום: אורן בן חקון

התביעה התמקדה ברשלנות רפואית ובכך שמשרד הבריאות העניק רישיון רפואי לד"ר נזאק עראר, על אף חשדות חמורים לזיוף תעודת ההסמכה שלה ממולדובה. הורי התינוקת טענו כי אילו משרד הבריאות פעל נכון ולא היה מעניק רישיון רפואי על סמך תעודה מזויפת, ייתכן ומותה היה נמנע.

הנתבעים - מרפאת "טרם", הרופאה עראר ומשרד הבריאות - טענו להגנתם כי הטיפול בתינוקת נעשה בהתאם לפרוטוקולים הרפואיים, וכי לא היו סימנים קליניים מובהקים שהצדיקו הפנייה לחדר מיון. משרד הבריאות טען כי לא היה בידו מספיק מידע בזמן אמת כדי למנוע מהרופאה להמשיך לעסוק ברפואה.

השופטת בלהה טולקובסקי קבעה בפסק דינה כי מערכת הבריאות התרשלה בשני מישורים: הן במתן הרישיון הרפואי והן בטיפול בתינוקת. היא מתחה ביקורת חריפה על משרד הבריאות ועל המוסדות הממשלתיים שלא פעלו בנחישות מול המידע שהגיע לידיהם.

בית המשפט בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ'

השופטת ציינה כי פרק זמן של כשנתיים וחצי מרגע שנודע למשרד הבריאות על החשד לדיפלומה מזויפת ועד פטירת התינוקת, ללא נקיטת הליכי משמעת, אינו מתיישב עם פעולה יעילה ומקצועית.

בפסק הדין נקבע כי משרד הבריאות ומרפאת טרם כשלו בשמירה על חייה של התינוקת, כאשר היה ברור כי נדרשת הפנייה מיידית לחדר מיון בשל הסימנים הקליניים שהצביעו על מצב חמור. השופטת הדגישה כי הטיפול הרשלני נבע, בין היתר, מכך שהרופאה קיבלה רישיון לעסוק ברפואה מבלי שסיימה לימודי רפואה ועל סמך דיפלומה מזויפת.

לסיכום, בית המשפט קבע כי מרפאת "טרם" אחראית לפטירת התינוקת בגין אחריותה השילוחית והישירה להתרשלות בטיפול הרפואי. משרד הבריאות נמצא אחראי בשל התרשלות בהפעלת הסמכויות הרגולטוריות, הן בהליכי הענקת הרישיון והן בטיפול בחשד לזיוף. הרופאה עראר נמצאה אחראית בשל הטיפול הרפואי הרשלני ובגין קבלת רישיון על יסוד מצג שווא והצגת דיפלומה מזויפת.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר