מוטי ממן הוא האזרח המואשם בריגול לטובת איראן - עורך דינו: "טעה בשיקול הדעת"

מוטי ממן, בן 72 מאשקלון, הוא האזרח המואשם בריגול לטובת איראן • עו"ד אייל בסרגליק, המייצג את הנאשם: "ניתן לומר כבר עתה כי מדובר באדם שסייע רבות למדינה, שילדיו משרתים בכוחות הביטחון" • על פי האישום, איש עסקים ישראלי, שהתגורר תקופה ממושכת בטורקיה גויס על ידי גורמי מודיעין באיראן • מהפרקליטות נטען כי הנאשם דרש מיליון דולר כמקדמה מהמודיעין האיראני לפני ביצוע פעולה כלשהי

הנאשם בריגול לטובת איראן בבית המשפט // איליה יגורוב

כתב אישום ביטחוני חמור הוגש הבוקר (חמישי) נגד איש עסקים ישראלי, שהתגורר תקופה ממושכת בטורקיה וגויס על ידי גורמי מודיעין באיראן. כתב האישום מייחס לו ביצוע עבירות נגד ביטחון המדינה של מגע עם סוכן חוץ וכניסה למדינת אויב ללא היתר.

האזרח ישראלי מוטי ממן בן 72, נעצר במסגרת פעילות סיכולית משולבת של שב"כ, ויאחב"ל לה"ב 4 באוגוסט 2024. על פי כתב האישום, לממן יש עבר פלילי: "למשיב יש חמש הרשעות קודמות בעבירות של דרישת נכס באיומים, איומים, עבירות מס ועבירות נוספות, האחרונה משנת 2013".

מוטי ממן, צילום: דודו גרינשפן

עו"ד אייל בסרגליק, המייצג את הנאשם, מסר: "אני יכול לומר בשלב הזה שמדובר במישהו שסייע במשך שנים למערכת הביטחון, טעה בשיקול הדעת, ושיתף פעולה עם החוקרים באופן מלא".


"הוא עבר בכוחות הביטחון, בשלב זה לא יכול לחשוף אצל מי. הייתי מנוע מפגש אתו במשך תקופה ארוכה. הוא לא מאשר עבירות כלשהן שהוא פגע בביטחון המדינה. הוא עשה את מה שעשה בשביל עסקיו. בכתב האישום נאמר שהוא סרב לכל הצעה ולא שיתף פעולה עם כל הצעה. בכתב האישום יש שתי כוונות ולא עבירת בגידה".

נפתלי בנט ורונן בר, צילום: יואב דודקוביץ', יהונתן שאול

"ניתן לומר כבר עתה כי מדובר באדם שסייע רבות לשירותי הבטחון של מדינת ישראל, שילדיו משרתים בכוחות הביטחון ואשר במסגרת עסקיו הוא טעה בשיקול הדעת. לא בכדי כתב האישום לא הוגש על עבירות אחרות. מרשי שיתף פעולה וממשיך לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות", הוסיף בסרגליק.

מוטי ממן בבית המשפט, צילום: דודו גרינשפן

על פי האישום, האזרח הוברח פעמיים לשטח איראן, קיבל תשלום עבור ביצוע משימות ואף פעל לקידום התנקשות באישים ישראלים, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, ראש השב"כ רונן בר וראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. שב"כ ומשטרת ישראל התירו לפרסום כי החשוד נעצר באוגוסט 2024 בחשד לביצוע עבירות ביטחוניות בחסות המשטר האיראני.

עורך הדין אייל בסרגליק, צילום: איליה יגורוב

עוד נמסר מהפרקליטות, כי הסוכנים האיראניים דנו עם הנאשם באפשרות של התנקשויות באישים ישראליים בכירים, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, וראש השב"כ רונן בר. הנאשם הבהיר כי ביצוע התנקשויות באישים אלה אינו אפשרי בשל דרגת אבטחתם, ולכן נדונו פעולות טרור וריגול אחרות, כמו התנקשויות בראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט או בראשי ערים מסוימים.

ראש השב"כ רונן בר, צילום: קוקו

עוד נטען כי הנאשם דרש מיליון דולר כמקדמה מהמודיעין האיראני לפני ביצוע פעולה כלשהי, ומשכך לא בוצעו פעולות טרור או ריגול קונקרטיות. בכתב האישום מצוין כי הנאשם פעל מתוך בצע כסף.

היום הותר לפרסום כי כי האזרח, איש עסקים ישראלי-יהודי, התגורר תקופה ממושכת בטורקיה וניהל קשרים עסקיים וחברתיים עם גורמים ממוצא טורקי ואיראני. 

על פי האישום, בחודש אפריל 2024, האזרח הסכים, בתיווך הגורמים הטורקים אנדריי פארוק אסלן וג'ונייד אסלן, להיפגש עם עסקים המתגורר באיראן בשם אדי,  לטובת קידום פעילות עסקית. לצורך כך הגיע החדוג לעיר סמנגד שבטורקיה, שם נפגש עם שני נציגים שנשלחו מטעמו של אדי. השלושה קיימו איתו שיחה טלפונית, לאחר שהאחרון לא היה יכול לצאת מאיראן.

איראנים שורפים דגלים ומאיימים על ישראל, צילום: GettyImages

החקירה העלתה, כי בחודש מאי 2024 החשוד יצא לטורקיה, שם נפגש עם אנדריי, ג'ונייד ושני נציגיו של אדי. לאחר שהתברר כי אדי שוב אינו יכול לצאת מאיראן לטורקיה, האזרח הישראלי הוברח ברכב דרך מעבר גבול יבשתי, בקרבת העיר ואן הנמצאת במזרח טורקיה, לתוך איראן, שם נפגש עם אדי ואדם נוסף בשם חאג'ה, שהוצג כפעיל מטעם מנגנוני הביטחון האיראניים.

הישראלי הגיע לביתו של אדי באיראן שם התקיימה פגישה במהלכה הוצג כאזרח ישראלי. במסגרת הפגישה, אדי הציע לישראלי לבצע משימות ביטחוניות שונות בתחומי ישראל עבור המשטר האיראני, וביניהם בין השאר: העברת כספים או אקדח בנקודות שיקבעו מראש, צילום מקומות הומי אדם שונים בארץ ושליחתם לגורמים האיראניים, איום על ישראלים אחרים המופעלים בארץ מטעם איראן שלא ביצעו משימות שהתבקשו. האזרח הישראלי ביקש לבדוק את העניין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר