עונשי מאסר לשני מחבלים שיידו אבנים וזיקוקים לעבר כוחות הביטחון בעקבות טבח 7 באוקטובר

בית המשפט גזר עונשי מאסר בפועל וקנסות על מחמד סעידה ועומר סיאם שהורשעו בעבירות של ניסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות • השניים השתתפו בהתפרעויות אלימות בירושלים שהתפתחו לאחר תפילות יום שישי בחודשים נובמבר ודצמבר 2023 • השופט לקח בחשבון את גילם הצעיר של הנאשמים ואת שיתוף הפעולה שלהם עם הרשויות

מיידי אבנים (ארכיון). צילום: אי.אף.פי

בית משפט גזר 28 חודשי מאסר בפועל ו-5,000 שקלים קנס על מחמד סעידה, ו-10.5 חודשי מאסר ו-2,000 שקלים קנס על עומר סיאם. השניים הורשעו בעבירות של ניסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, התפרעות והפרעה לשוטר. הם השתתפו בהתפרעויות אלימות בירושלים מיד לאחר תחילת המלחמה בחודשים נובמבר ודצמבר 2023. ההתפרעויות הללו התפתחו לאחר תפילות יום שישי והסלימו ליידוי אבנים וזיקוקים לעבר כוחות המשטרה והמכת"זיות שנכחו במקום.

התפרעויות בחברון (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

לפי כתב האישום המתוקן, סעידה השתתף בשלושה אירועים נפרדים של יידוי אבנים בירושלים. באירוע הראשון, מספר שבועות לאחר התחלת המלחמה, יידה אבן לעבר מכת"זית בצומת רוקפלר ופגע בה. באירוע נוסף, זרק שוב אבנים לעבר מכת"זית, גם כן בצומת רוקפלר. באירוע השלישי, השתתף בהתפרעות בשכונת ואדי אל ג'וז ויידה אבנים לעבר השוטרים שפעלו במקום. הנאשם השני, עומר סיאם, הורשע בהשתתפות באירוע השלישי, בו יידה אבן אחת לעבר השוטרים.

השתתפו בהתפרעויות אלימות בירושלים מיד לאחר תחילת המלחמה

התביעה הדגישה בטיעוניה את חומרת המעשים שהתרחשו בתקופה מתוחה במיוחד אחרי אירועי ה-7 באוקטובר 2023, כאשר ארגון הטרור חמאס ביצע פיגועים רצחניים ברחבי הארץ. היא טענה כי "המעשים כוונו כלפי כוחות הביטחון ונעשו בעיתוי רגיש שמגביר את הפגיעה בביטחון הציבור". לנוכח זאת, ביקשה התביעה לגזור על סעידה עונש של 3 שנות מאסר ועל סיאם 15 חודשים, תוך התחשבות ברישום הפלילי הקודם של סעידה ובהודאתם של השניים באשמה.

יידוי אבנים ביו"ש, צילום: אי.אף.פי

מנגד, סנגורו של סעידה טען כי מעשי היידוי בוצעו לעבר מכת"זיות ולא ישירות לעבר השוטרים, וכי יש להחשיב את מעשיו ברף חומרה נמוך. "סעידה נסחף אחרי ההמון ולא היה הרוח החיה מאחורי ההתפרעויות", אמר הסנגור, וביקש להסתפק בעונש של 20 חודשי מאסר בלבד. סנגורו של סיאם טען כי מדובר בנער צעיר, נטול עבר פלילי, שנקלע למצב מתוך פחד וחשש, וביקש להקל בעונשו למאסר של 10 חודשים לכל היותר.

השופט ארנון איתן קבע כי הנאשמים פגעו בצורה משמעותית בסדר הציבורי ובשלטון החוק, וכי "יידוי האבנים על ידי הנאשמים לעבר כוחות הביטחון נעשה מתוך כוונה לפגוע ולערער את הסדר". עם זאת, השופט לקח בחשבון את גילם הצעיר של הנאשמים ואת שיתוף הפעולה שלהם עם הרשויות. "מידת הפגיעה בערכים המוגנים הינה משמעותית, שכן ההתפרעויות התרחשו על רקע מעשי הזוועה ההמוניים אשר התרחשו ביום 7.10.2023," ציין השופט בגזר הדין.

"כלל האירועים שבכתב האישום מלמדים כי אלו נעשו תוך תכנון מוקדם והצטיידות באבנים וזיקוקים, כאשר באישום השלישי המיוחס לשני הנאשמים, לבד מהתכנון המוקדם, לווה האירוע בהפניית איומים ברוח אותם מעשים שפלים שנעשו ביום 7.10.2023 אל עבר אנשי כוחות הביטחון, תוך ניסיונות לפגוע בהם באמצעות אבנים וקרשים", סיכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר