למרות שלוין הסכים: הפשרה בסוגיית שופטי העליון לא התקבלה

פרופסור מרים מרקוביץ-ביטון מאוניברסיטת בר אילן הוצעה על ידי השופט נועם סולברג כמועמדת מוסכמת • גם יו״ר ועדת החוקה והשופטים הסכימו כך • הסיבה לכך שהפשרה נפלה: יש למנות שלושה שופטים ולא הושגה הסכמה על זהותם • הרשות השופטת: "לא הייתה הסכמה על שמם של אף מועמד או מועמדת למינוי לבית המשפט העליון"

נועם סולברג, יריב לוין. צילום: אורן בן חקון

הניסיונת לפשרה בסוגיית שופטי העליון: פרופסור מרים מרקוביץ-ביטון מאוניברסיטת בר אילן הוצעה על ידי השופט נועם סולברג כמועמדת מוסכמת. לוין והשופטים הסכימו כך שפרופ' מרקוביץ-ביטון היא המועמדת המוסכמת היחידה לעליון.

הפשרה לא התקבלה בסופו של דבר, למרות ההסכמה על המועמדת כיוון שיש למנות שלושה שופטים ואילו לא הושגה הסכמה על זהותם. לוין הסכים למועמד אקטיביסטי מטעם השופטים תמורת מועמדיו ד"ר אביעד בקשי וד"ר רפי ביטון מאדריכלי הרפורמה - להם השופטים מתנגדים. בנוסף נכשל המתווה כיוון שלוין מעוניין לבטל את הסניוריטי ולמנות את יוסף אלרון לעליון.

שופטי העליון (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

השופטים התלבטו תחילה בנוגע לפרופ' מרקוביץ-ביטון בשל היותה שמרנית מתונה. השופט בדימוס אליקים רובינשטיין הפעיל לחצים והם שוכנעו. כאמור זו המועמדת המוסכמת היחידה בין השר והשופטים אולם מתווה סולברג נכשל על שני המועמדים הנוספים.

הודעת דוברות הרשות השופטת: "בניגוד לפרסומים בתקשורת, לרבות פרסומים שכללו ציטוטים שיוחסו בין היתר ל'גורמים בכירים בקואליציה', ובהמשך לפניות כתבים, יובהר כי לא הייתה הסכמה על שמם של אף מועמד או מועמדת למינוי לבית המשפט העליון. בניגוד לפרסומים, שר המשפטים לא הסכים לוויתורים על מינויים של מועמדיו בקשי וביטון. נוכח עמדה זו, ועל אף שמטעם כל השופטים החברים בוועדה, בראשות ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, הועלו שמות מועמדים נוספים, לא הייתה כל התקדמות ממשית במשא ומתן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר