היועמ"שית: סבסוד מעונות היום לילדי האברכים ייפסק בסוף נובמבר

גלי בהרב-מיארה הודיעה לשר העבודה, כי על משרדו להפסיק את התמיכה במשפחות בהן האב מחויב בגיוס • עם זאת הוסיפה כי תיקבע תקופת מעבר של שלושה חודשים • התנועה לאיכות השלטון: "קוראים ליועמ"שית לחזור בה מהחלטתה ולהורות על הפסקה מיידית של המימון לאברכים"

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה. צילום: יהודה בן יתח

לאחר שהיה נדמה כי שר העבודה יואב בן צור מש"ס ימצא פתרון משפטי שיאפשר את הסבסוד לפחות לעוד שנה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה הערב (שלישי) כי הסבסוד יסתיים בחודש נובמבר הקרוב. 

"החלטה שחוצית קו אדום": שר העבודה יואב בן צור בנושא המעונות יום // דוברות משרד העבודה

במכתב ששלחה היועמ"שית לשר העבודה, הודיעה בהרב-מיארה כי  החל מה-1 בדצמבר 2024, משרד העבודה יפסיק לתמוך במשפחות שבהן האב הוא תלמיד ישיבה החייב בגיוס לצה"ל, במסגרת מבחני התמיכה למעונות יום. עם זאת, תיקבע תקופת מעבר של שלושה חודשים, עד ה-30 בנובמבר 2024, שבמהלכה תימשך התמיכה במתכונתה הנוכחית.

היועצת המשפטית נימקה את ההחלטה: "ההכרעה המשפטית לפיה לא ניתן להמשיך ולתמוך בהורים שילדיהם שוהים במעונות יום בתבחין של לימודים תורניים עבור הורה שחייב בשירות צבאי, היא פועל יוצא מתחייב של המצב המשפטי הקיים, בהיעדר הסדר חוקי אחר המסדיר את מעמדם של תלמידי מוסדות תורניים שהם חייבי שירות".

עוד הוסיפה כי "בהעדר סמכות לעודד באמצעות תמיכה כספית לימודים תורניים של חייבי גיוס חרדים, שעה שהמדינה נמנעת מגיוסם, נדרש להפסיק באופן מיידי את התמיכה בהם, לפי מבחני מעונות היום".

מעונות יום (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

לדבריה של בהרב-מיארה לאחר תקופת המעבר התמיכה תינתן רק למשפחות בהן האב קיבל דחיית שירות פרטנית או פטור מגיוס מצה"ל. עוד הדגישה כי "משרד העבודה נדרש לפרסם בדחיפות התראה למשפחות החרדיות על השינוי הצפוי ואת הקריטריונים המדויקים לקבלת התמיכה במתכונתה החדשה".

השינוי צפוי להשפיע על אלפי משפחות חרדיות המקבלות כיום סבסוד למעונות יום ומשפחתונים. היועצת המשפטית הדגישה כי השלמת חקיקה של הסדר חוקי חדש, שיעמוד באמות המידה החוקתיות, מונחת לפתחה של הכנסת.

"החלטת היועמ"שית מעניקה פרס לעבריינים ופוגעת בשלטון החוק" אמרו בתנועה לאיכות השלטון. "החוטא יוצא נשכר. במקום לאכוף את החוק ואת פסיקת בג"ץ, היועמ"שית מאפשרת את המשך הסבסוד למי שמפר את החוק ומסרב להתייצב לצו הגיוס, בעוד שצעירים וצעירות ישראלים משרתים את המדינה ומסכנים את חייהם.

"כעותרת המרכזית, התנועה תשקול את צעדיה המשפטיים בעקבות ההחלטה. אנו קוראים ליועמ"שית לחזור בה מהחלטתה ולהורות על הפסקה מיידית של המימון לאברכים שאינם מתייצבים לצו הגיוס. נמשיך להיאבק ללא לאות למען השוויון בנטל הגיוס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר