היועמ"שית הודיעה: להפסיק את סבסוד מעונות היום לאברכים המיועדים לגיוס

גלי בהרב מיארה שלחה מכתב לשר העבודה בהוראה: על המדינה לעצור מימון מעונות היום לחרדים המחויבים בגיוס • ש"ס הגיבו בחריפות: "בריונות משפטית אכזרית והתעמרות בילדים חסרי ישע" • ישראל חופשית: ״תמו הימים שאפשר להתחמק מגיוס ולקבל סבסוד"

היועמ"שית גלי בהרב מיארה. צילום: גדעון מרקוביץ

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שלחה הבוקר (ראשון) מכתב לשר העבודה יואב בן צור, המורה להפסיק את מימון מעונות היום למשפחות חרדים צעירים (מלש"בים בין הגילאים 18-26) החייבים בגיוס.

על פי הערכות - כ-6,700 משפחות חרדיות, שבהן האבות לומדים בכולל, יאבדו את זכאותן למימון מעונות היום, מה שמהווה פגיעה כלכלית חמורה במשק הבית.

בני ברק (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

"המדינה אינה מוסמכת עוד לעודד באמצעות מימון ממשלתי לפי מבחני מעונות היום, לימודים תורניים של מלש"בים", נכתב. ההוראה נשלחה על רקע העתירה של התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ.

לדברי היועמ"שית, "עם פקיעת מקור הסמכות החוקי לדחיית השירות הגורפת, נשמט אף הבסיס החוקי למימון הממשלתי המיועד לעידוד לימודיהם של המלש"בים החרדים".

מחאת חרדים מחוץ לבקו"ם, צילום: קוקו

היועמ"שית הוסיפה כי המסקנה מפסיקת בג"ץ לפיה בהעדר בסיס חוקי לדחיית השירות, נשמט הבסיס החוקי לעידוד ולתמיכת המדינה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, היא "כי אין עוד סמכות לעודד במסגרת מבחני מעונות היום את לימודיהם התורניים של מי שמיועדים לשירות ביטחון, אך לא התייצבו וגויסו לשירות".

"קיומה של זיקה ישירה, בין דחיית השירות לבני הציבור החרדי ובין לימודיהם התורניים, יסודה בהיותם של הלימודים התורניים התכלית הבסיסית להימנעות מגיוס, והפעילות הבלעדית שבה אמור המלש"ב החרדי לעסוק, כאחד התנאים האישיים שנדרשו לשם קבלת דחיית השירות", הוסיפה בהרב מיארה.

מעצרים במהלך מחאת החרדים בבאקום, צילום: קוקו

עוד הוסיפה כי "היותם של מבחני התמיכה במעונות היום כלי בידי המדינה לעודד את שילובם של בחורים בשוק העבודה, כאשר אחת הפעילויות שהמבחנים ראו בהם שווי ערך לעבודה או ללימודים מכווני תעסוקה בצד שירות צבאי סדיר ושירות לאומי".

בש"ס פרסמו הודעה חריפה נגד החלטת היועמ"שית. "ההחלטה לשלול מאימהות חרדיות עובדות את סבסוד מעונות היום, שלושה שבועות לפני תחילת שנת הלימודים, רק בגלל שהבעל לומד תורה - זו בריונות משפטית אכזרית והתעמרות בילדים חסרי ישע. מדובר באות קין מחפיר על מצחה של מערכת משפטית האמורה להיות המגן והסעד של נשים שהחליטו להיכנס למעגל העבודה ולתרום למשק הישראלי תכלית הסבסוד היא עידוד תעסוקת נשים. הנשים החרדיות בשיעור תעסוקת נשים הגבוה ביותר ב OECD. החלטה אומללה זו תחזיר אותן אחורה", אמרו בש"ס.

"אין להתייצב בלשכת הגיוס". מחאת החרדים בבקו"ם, צילום: יוסי זליגר

במפלגה הוסיפו: "סוגיית מעמדם של בני ישיבות נידונה בימים אלה בוועדת חוץ וביטחון ונעשים מאמצים להגיע להסדר חוקי בשיתוף פעולה עם מערכת הביטחון. התעמרות בנשים חרדיות עובדות כאמצעי לחץ - היא איוולת מוחלטת שלא תוציא אברך אחד מבית המדרש ותרחיק כל פתרון בנושא. נבחן את הכלים המשפטיים העומדים בפניה כדי לבטל את ההחלטה השערורייתית שדגל שחור מתנוסס מעליה".

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: "הייעוץ המשפטי חושף את האמת - לא צרכי הצבא מעניינים אותם, אלא אך ורק רדיפה אובססיבית נגד עולם התורה והמשפחה החרדית. מערכת המשפט גוררת ילדים קטנים לקרב פוליטי ופועלת להרעבתם, אין להם גבולות".

"החלטת היועצת המשפטית לממשלה להדיר את ילדי האברכים היא שערורייתית ומפלה", צייץ בחשבון ה-X שלו יו"ר יהדות התורה, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף.

הוא הוסיף כי "זו פגיעה ישירה בנשים החרדיות היוצאות לעבודה למחייתן, ומבקשות לקיים אורח חיים תורני. למותר לציין כי היועמ״שית לא היתה מפרסמת החלטה זהה כנגד אוכלוסייה ערבית שלא משרתת או כלפי ילדי עובדים זרים ומסתננים שנהנים משירותים וקצבאות משל שירתו בצה״ל. זהו ניסיון נוסף לפגוע בציבור החרדי בדרכים שונות ואכזריות".

גלי בהרב מיארה. מכתב אזהרה שני כבר נשלח אליה, צילום: יונתן זינדל. פלאש 90

גולדקנופף התחייב כי "יהדות התורה תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לבטל את רוע הגזירה הזו ולהבטיח שמשפחות האברכים לא ייפגעו. נדרוש דיון דחוף בממשלה ובכנסת בנושא ונפעל לתיקון המצב בהקדם".

שר העבודה יואב בן צור הודיע על קיום דיוני חירום והתייעצות עם גורמי מקצוע והייעוץ המשפטי במשרדו, לאור קריאת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה להפסיק את המימון למעונות היום עבור חרדים המחוייבים בגיוס. מטעמו נמסר כי "השר רואה באופן חמור את הפגיעה הקשה והישירה נגד אותם פעוטות חסרי ישע שישארו ללא מסגרות חינוכיות מפוקחות".

"החלטה שחוצית קו אדום": שר העבודה יואב בן צור בנושא המעונות יום // דוברות משרד העבודה

ישראל חופשית, שעתרה בנושאי אי-סבסוד מעונות יום על הודעת היועמ"שית: "אנו מברכים על כך שגם היועצת המשפטית לממשלה קיבלה את העמדה שלגביה עתרנו כבר לפני חודשיים - מי שאמור להתגייס ולא עושה זאת בוודאי שלא אמור לקבל הטבות כלכליות מרחיקות לכת. תמו הימים שאפשר גם להתחמק מגיוס וגם לקבל סבסוד מרחיק לכת, שמגיע ממילא רק למעטים, ולא אמור ממילא להגיע למי שבוחר להתחמק גם מגיוס וגם משוק התעסוקה. הגיע זמן שוויון".

חבר הכנסת חילי טרופר בהמשך להוראה לבטל את סבסוד המעונות: " גם אם יעלו קריאות שבר מהחרדים וטענות על שנאה, האמת הפשוטה תישאר איתנה: לא מתוך שנאה הדרישה שכולם ישרתו באה, אלא מתוך אהבה. לא כנגד התורה והמצוות, אלא מתוך הבנה שמי שיוצא לשמור על הבית ולהגן על אחיו, נאמן הרבה יותר למסורת ישראל. לא כדי לפלג באים הדברים, אלא על מנת לשמור על כולנו כאן ביחד בארץ הזו".

תגובת שר העלייה והקליטה, אופיר סופר על החלטת היועמ”שית:
“אחינו החרדים צריכים להתגייס לשירות משמעותי ובמספרים גדולים. התהליך הזה נמצא בעיצומו, גם בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת וגם במתווה של האלוף במיל’ אליעזר שקדי. הניסיונות לשבש מהלך רגיש כל כך על ידי שימוש ציני בילדים ובנשים החרדיות שבחרו להכנס למעגל העבודה ולתרום למשק הישראלי, פוגעים הלכה למעשה בסיכויי הצלחתו ויולידו דווקא התנגדות והתבצרות של החברה החרדית בסוגית הגיוס. זו לא הדרך ובעיקר לא מהלך שמשרת את המטרה״.

לקריאת המכתב המלא של היועמ"שית

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר