הדיון בהארכת מעצר החשודים בהתעללות במחבל: שלושה שוחררו היום, חמישה יישארו בהארכת מעצר

השלושה שוחררו לנוכח ממצאים שנאספו בחקירה בימים האחרונים הנוגעים להיקף מעורבותם באירוע • לצד זאת, חמישה מתוך שמונת החיילים החשודים יישארו במעצר עד יום שלישי בצוהריים • לפי נציג הפרקליטות הצבאית בדיון, החשדות נגד החמישה התחזקו משמעותית

הפגנה מחוץ לבית הדין הצבאי בבית ליד // ירון דורון

בבית הדין הצבאי בבית ליד התקיים הבוקר (ראשון) דיון בהארכת מעצרם של שמונה לוחמים החשודים בהתעללות במחבל נוח'בה במתקן הכליאה בשדה תימן. לאחר שהושלמו מספר פעולות חקירה שלשמן נתבקשה הארכת מעצרם של שלושה מבין שמונת החשודים במספר שעות, ולנוכח ממצאים שנאספו בחקירה בימים האחרונים הנוגעים להיקף מעורבותם באירוע, החליטה התביעה הצבאית להורות על שחרור שלושת החשודים. החקירה בעניינם עודנה מתנהלת.

התביעה הצבאית ביקשה להאריך את מעצרם של חמישה חשודים נוספים עד יום רביעי, לבסוף הוחלט כי הם יישארו במעצר עד יום שלישי בשעה 14:00. באולם היו נוכחים בני משפחות החשודים, ומחוץ לאולם נערכה הפגנה. "מאז הדיון הקודם נעשו פעולות חקירה רבות וניתן לומר שהחשדות נגד החמישה התחזקו בצורה משמעותית", נמסר מנציג התביעה לגבי החמישה שמעצרם הוארך. 

המשטרה הצבאית פשטה על מתקן הכליאה בשדה תימן – החיילים מתבצרים // 27א'

עו"ד אפרים דמרי: "היום ברוך השם שחררנו עוד 3 לוחמים. מה שהחל בקול תרועה מסתיים בקול ענות חלושה. לאט לאט מתגלים פשלות של הפרקליטות הצבאית והם היו צריכים להשתחרר מזמן. אמי מקווה שגם למדת הלוחמים הנותרים ישוחררו. אסור לפגוע בלוחמי צה"ל. ניתן להמשיך את החקירה כשהם משוחררים. מדובר במחבל נוח'בה שקרן שהעליל על לוחמי צה"ל ולכן צריך לשחרר את כולם במידי".

אמא של לוחם ששוחרר אמרה: "אני מאוד שמחה שהוא משתחרר. מאוד מתרגשת. מהתחלה הוא אמר שהוא לא עשה כלום. לא היו צריכים לעצור אותו. מצער אותי שהעדיפו טענות של מחבל מתועב מול לוחם של צה"ל". עו"ד אבי עמירם המייצג לוחם, אמר בדיון: "התזה שלכם שהוא נפגע במהלך החיפוש לא שווה כלום או שווה כקליפת השום. כאשר המחבל הובא למרפאה הוא טען שהוא סובל מכאבי בטן עזים לאחר נפילה, ולא ציין לא מקל ולא אלה. כלומר, כשהתחיל הדימום הוא לא העלה שום טענה כלפי הצוות".

במהלך הדיון, עו"ד קידר, המייצג את אחד הלוחמים העלה שאלות נוקבות לגבי אופן ניהול החקירה בעניין פגיעה במחבל. חוקר מצ"ח אישר כי בגופו של המחבל נמצאו פגיעה רקטלית וחבלה בצלעות, אך שלל ידיעה על פגיעות ראש.

קידר: "האם העדות צולמה?"

חוקר: "העדות לא תועדה".

קידר התרעם: "מי החליט בחקירה כ"כ רגישה לא לתעד את העדות של המחבל? ככה לא מנהלים חקירה רגישה".

בנוסף לכך, מהתשאול עלה כי בגדיו של המחבל לא נתפסו ולא נבדקו. כשנשאל החוקר מדוע לא נעשתה בדיקה זו, ענה: "אין לי תשובה למה". קידר הגיב בתסכול ובכעס: "יש פה דימום רקטלי של מחבל ולא בודקים את הבגדים. זה לא עניין אתכם".

כמה מהחיילים העצורים בבית הדין בבית ליד, היום, צילום: ניר קידר

שותפים ל"מעגל הפנימי"

עורך דינו של אחד החשודים טען כי המחבל הגיע מכלא עופר לשדה תימן כשהוא חבול ולאחר שבוצע בו מעשה סדום. כלומר, הוא נפגע בכלא עופר ולא בשדה תימן, ולכן אין לחשודים קשר למקרה.

הטענה הועלתה בדיון הראשון, בשבוע שעבר, אז אמרו נציגי התביעה כי הנושא ייבדק. כשהועלתה מחדש היום, השופט, סגן-אלוף טובי הארט, ביקש מהתביעה להתייחס ונענה כי הטענות אינן מוכרות. במהלך הדיון היום שאל אחד הסנגורים, עו"ד שלומי ציפורי, אם התביעה בחנה את התחקיר הפנימי שנערך במתקן המעצר, ונענה כי טרם התקבלה החלטה כיצד להתייחס לממצאים שעלו בו. זאת משום שאם ייקבע כי מדובר בתחקיר מבצעי, לתביעה הצבאית אסור לעסוק בו משום שהוא כולל גם מסקנות.

הזמר אריאל זילבר בהפגנת תמיכה בלוחמים החשודים בהתעללות במחבל. "זו ובושה מה שקורה פה, זאת שנאת ישראל", צילום: ירון דורון

עורך הדין של אחד הלוחמים, שלמה ציפורי: "תאשר לי שמדובר במחבל שהתפרע והתנגד לחיפוש כשהוא הועבר לשדה תימן מכלא עופר".

חוקר מצ"ח: "אני לא יכול לאשר או להכחיש".

עורך הדין ציפורי: "האם רואים במצלמות האבטחה שהוא מתפרע ומתנגד?"

חוקר מצ"ח: "גם כאן אני לא יכול להשיב".

עורך הדין ציפורי: "אני אומר לך שהוא התפרע והתנגד. האם המחבל נשאל למה הוא התנגד?"

חוקר מצ"ח: "אני לא יכול להתייחס".

כמה מהחיילים העצורים בבית הדין בבית ליד, היום, צילום: ניר קידר

אחד מחוקרי המשטרה הצבאית אמר בדיון כי עדויות שנגבו מהחשודים ומאנשים נוספים מחזקות את הראיות שבידי החוקרים. לשאלת הסנגור ציפורי אם נבדקה אפשרות שפציעתו של המחבל נגרמה ממצב רפואי קודם, החוקר השיב כי נערכה בדיקה בנושא.  בנוסף, במהלך הדיון עלה כי למרות ששום חשוד לא טען שהחיפוש בוצע מחשד כי המחבל הבריח חומרים אסורים לשדה תימן, אכן נערכו בדיקות כלליות מסוג זה במתקן המעצר.

חמישה מהחיילים החשודים מיוצגים בידי הסנגוריה הצבאית, ושלושה נוספים בידי עורכי הדין נתי רום ועדי קידר מארגון "חוננו". קידר קרא היום לפרקליטות הצבאית לשחרר את החשודים ולהמשיך בחקירת הנסיבות כשהם אינם עצורים. עו"ד רום טען בשבוע שעבר כי פציעתו של המחבל אירעה בעקבות הפעלת כוח מצדם של החיילים בניסיון לרסנו, כשניסה לתקוף אותם בעת חיפוש בתאו.

כמה מהחיילים העצורים בבית הדין בבית ליד, היום, צילום: ניר קידר

בהארכת המעצר הראשונה של שמונת החיילים, אמר שופט בית הדין הצבאי, סגן-אלוף טובי הארט, כי לפי החשד לא כל העצורים השתתפו באותו האופן בפגיעה בעציר, אך כולם היו שותפים ל"מעגל הפנימי". עוד ציין השופט כי "חל איסור לפגוע שלא לצורך בעצורים, תהיה חומרת פשעיהם גדולה כפי שתהיה. כך מחייבים החוק וערכי צה"ל, ובמדינת חוק לא ניתן להימנע מחקירת חשדות מעין אלה".

לפי החשד, הלוחמים תקפו את המחבל וביצעו בו מעשה סדום באמצעות אלה. תחילה נעצרו תשעה לוחמים, אך בדיון הקודם אחד מהם שוחרר ומעצרם של השמונה הוארך. המשטרה הצבאית מבקשת את המשך מעצרם של הלוחמים.

מהומות בשדה תימן: עימותים מול כתב חדשות 12 אורי איזק // השימוש נעשה לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

שמונת החשודים הם חיילי מילואים מיחידת "כוח 100" שהופקדה על השמירה על העצורים במתקן. השמונה חשודים בהתעללות חמורה ובמעשה סדום במפקד פלוגה בזרוע הצבאית של חמאס, שהוצא נגדו צו מעצר קבוע בשל חשדות לעיסוק בטרור.

החוקרים סבורים כי החיילים פצעו את המחבל בישבנו באמצעות חפץ, וחושדים כי הם הכו אותו ושברו את צלעותיו בעוד פניהם מכוסות. לפי החשד, המעשים בוצעו לאחר שהועבר לשדה תימן מכלא עופר - שם הוביל מרד יחד עם 14 עצורים נוספים.

מעצרם עורר זעם גדול כאשר חוקרי מצ"ח פשטו על מתקן הכליאה כשהם רעולי פנים ועצרו את הלוחמים. מפגינים רבים הגיעו לבית הדין הצבאי בבית ליד והצליחו בשלב מסוים לפרוץ לתוך הבסיס. בסופו של דבר הם נהדפו החוצה. הרמטכ"ל הגיע לעקוב אחר האירועים מקרוב. בעקבות כך המשטרה וצהל הקימו מחסומים בכניסה לבסיס.

ירון דורון

הזמר אריאל זילבר הגיע גם הוא כדי לתמוך בלוחמים ואמר: "זה דיון מחפיר, זה בושה, זה בגידה בחיילי צהל, בגידה במולדת, בגידה בעם היהודי, בגידה במוסר... הם עושים רצונם של הפרוגרסיבים מאירופה שרוצים אותנו מוכחדים. 

הפצ"רית וכל מי שעושה את הדיון הזה משחק לידיים שלהם. הם אומרים "אנחנו בסדר, עם ישראל בסדר גמור, הפצ"רית בסדר גמור היא בודקת את החיילים, ואנחנו עושים את מה שאנחנו רוצים. עכשיו תרחמו עלינו שלא תפגעו בנו אישית. 

ראשי הצבא מפחדים לצאת החוצה כי הם מפחדים. זו דרך איומה ונוראה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר