פרסום ראשון: המשטרה מסרה למחבל פרטים אישיים של קורבן לינץ'

המחבל מוחמד קוטוב ושותפיו תקפו רכב בזמן "שומר החומות", ובזמן הלינץ' נפגע בעצמו • בניגוד לאחרים, קוטוב לא אותר בחקירה • כשנה לאחר מכן, גילה עניין לתבוע את קורבן הלינץ' • בזמן הגשת התלונה, נמסר לידיו טופס הכולל את שמו המלא, כתובת ביתו הפרטי, מספרי הרכב ותעודת הזהות של הקורבן

הלינץ' בירושלים והמסמך עם פרטי הקורבן. צילום: משטרת ישראל

בחודש שעבר פורסם ב"ישראל היום" כי ערבי תושב מזרח ירושלים הגיש תביעה נגד קורבן הלינץ' בצומת רוקפלר בשומר חומות, וכך אותר ולאחר מכן הורשע כמי שהשתתף בלינץ'. כעת, מתברר ממסכי התביעה כי משטרת ישראל היא שמסרה למחבל את פרטיו האישיים של קורבן הלינץ' הכוללים את שמו המלא, כתובת ביתו הפרטי, מספרי הרכב ותעודת הזהות. הודות לפרטים הללו הגיש המחבל את התביעה.

רגעי ניסיון לינץ' במבצע "שומר החומות" (ארכיון)

כפי שפורסם, מוחמד קוטוב השתתף בלינץ' בצומת רוקפלר בזמן "שומר חומות" ונפגע מהרכב אותו תקפו הוא ושותפיו למעשה. בניגוד לשותפים אחרים, קוטוב לא אותר בחקירת המשטרה. כבר כעת עולה התהייה, בסרטון הפיגוע נראה קוטוב שהוא נפגע באופן משמעותי מרכב הקורבן, תמיהה מדוע המשטרה לא חיפשה בבתי החולים הפלשתינים בירושלים שם אושפז המחבל, או חיפשה ולא מצאה.

משלא אותר, כשנה לאחר מכן, קוטוב גילה עניין לתבוע את קורבן הלינץ' אולם לפי מקורביו, לא היו בידיו פרטי הקורבן על מנת לתבוע אותו, אף לא שמו של הקורבן. קוטוב ניגש אל משטרת ירושלים, הגיש תלונה ומסר להם כי נפגע מתאונת דרכים ביום, בשעה ובמקום בו אירע הלינץ' ומהרכב שהותקף באותו הלינץ'. אף שלמעשה הודה כי נכח במקום הלינץ' הוא לא מעורר את חשדם של השוטרים. בעקבות המידע שמסר, המשטרה נתנה למחבל מסמך "טופס מידע על נתוני תיק תאונת דרכים" ובו פרטיו האישיים המלאים של קורבן הלינץ' אשר לדברי מקורביו לא היו בידיו קודם לכן. 

המסמך שמסרה המשטרה למחבל,

כך, מסרה המשטרה למחבל את שמו המלא של הקורבן, כתובת ביתו הפרטי, את מספר הרכב ומספר תעודת הזהות שלו. מסירת הפרטים התבצעה על ידי המשטרה אף שהיא מכירה את קורבן הלינץ' ואת מועד הלינץ' ופרטיו שכן כבר סיימה באותה העת את החקירה וכתבי האישום כבר הוגשו.

רק באמצעות מסמך זה הגיש את תביעת הפיצויים נגד הקורבן. במשטרת ישראל הגיבו כי בעת מסירת המידע לקוטוב לא היה ידוע שהוא מחבל כיוון שהורשע רק מאוחר מכן. אלא שכאמור, זהותו של קורבן הלינץ' כקורבן עבירה היה ידוע למשטרה, הרי שבנוסף גם בין קבלת המסמך מהמשטרה באוגוסט 2022 לבין הגשת התביעה באוקטובר אותה השנה, חלפו חודשיים אשר גם במהלכם במשטרה לא מבינים כי מסרו מידע חסוי של קורבן עבירה ושוטרי התחנה שמסרו את המידע לא מדווחים ליחידה שחקרה את הפיגוע כי הגיע תושב מזרח ירושלים שטוען כי נכח בלינץ' וניתן להחשיד אותו במעורבות בו.

מכונית שרופה בשומר החומות (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

לאחר שבית המשפט דחה את תביעת הפיצויים כיוון שעורכי הדין מארגון "חוננו" הוכיחו כי התובע היה מעורב בלינץ' ולא מדובר בתאונת דרכים, רק אז נחקר במשטרה ולאחר מכן הוגש נגדו כתב אישום והוא הורשע בעבירת טרור על השתתפותו בלינץ'. ב"חוננו" העלו תמיהה, "האם בכל פיגוע לאומני בו מעורב רכב של קורבן, ניתן להגיש במשטרה תלונה על תאונת דרכים ולקבל את פרטיו האישיים? זה בלתי מתקבל על הדעת. על משטרת ישראל לבדוק את נסיבות האירוע ולוודא שלא יחזור על עצמו בעתיד".

התפרעות בימי "שומר החומות" (ארכיון), צילום: רויטרס

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, החשדתו ומעורבות של נאשם זה התבררה והתבססה רק בשלב מאוחר יותר בחקירה בתחילת השנה שעברה, בעוד שהטופס נמסר לבא כוחו כבר חודשים קודם לכן, ובהתבסס על מידע שנמסר מצד הנאשם עצמו למשטרה. בפועל התלונה שהגיש הנאשם בגין המקרה במישור התעבורתי נסגרה ונגנזה במשטרה בתוך זמן קצר- כיוון שלא מדובר באירוע של תאונת דרכים כלל.

"הטופס שאותו קיבל בא כוחו עוד קודם לכך שהוחשד, נעצר והואשם כאמור- הינו טופס מידע בסיסי ולא מעבר לכך.
עובדה היא כי גם התלונה שהגיש במישור התעבורתי- ונמצאה לא מוצדקת לחלוטין, לא גרמה לו לחמוק מלתת את הדין בגין מעורבותו במקרה חמור זה במישור הפלילי/לאומני".

"נזכיר כי הטיפול המשטרתי במקרה זה כלל: מעשה גבורה של קצין משטרה שהציל את הנוסעים ומנע פגיעה בהם, ועל כך הוענק לו עיטור המופת. מעצר של מעורבים כולל קוטוב- שנעצר בחלוף הזמן כאמור. כתבי אישום שהוגשו, כולל כתב אישום חמור שהוגש נגד קוטוב עצמו בשנת 2023, בגין מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, וחבלה במזיד ברכב ממניע גזעני. דחייה מוחלטת של טענות של הנאשם אודות ״תאונת דרכים״, וסגירת התלונה שהגיש במישור התעבורתי", נכתב בתגובת המשטרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר