רשת החינוך החרדי נתבעה - האם זה יסייע לה לעקוף את בג"ץ?

מורה מרשת חינוך חרדית הגישה היום תובענה לאישור תביעה ייצוגית נגד מעסיקיה לאחר שלטענתה לא קיבלה תשלום במסגרת "אופק חדש", שנכנסה לחינוך החרדי • הדבר מעורר תהייה משום שבמענה לעתירה שהוגשה לבג"ץ בדצמבר האחרון, טען החינוך העצמאי כי כבר הוגשה נגדם תביעה ייצוגית - מה שלא קרה עד היום

בית ספר חרדי בבית שמש. צילום: אורן בן חקון

מורה בבית ספר ברשת החינוך העצמאי הגישה היום (ראשון) בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסך 180 מיליון ש"ח נגד הרשת בבית הדין האזורי לעבודה. התביעה עוסקת בתוכנית "אופק חדש" ומתמקדת בטענות בדבר אי-תשלום מלוא השכר והפרשות לקרן השתלמות למורים שהצטרפו לתוכנית. אם תאושר, התביעה עשויה להשפיע על אלפי מורים ברשת ולהוות תקדים משמעותי ביחסי העבודה במערכת החינוך החרדית.

בשנת 2023 החינוך החרדי קיבל כ-35 מיליון שקלים (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

הרקע לתביעה הוא החלטה במסגרת ההסכם הקואליציוני, לפיה מורים בחינוך החרדי יקבלו משכורות לפי הסכם השכר "אופק חדש", למרות שעבודתם היא במסגרת חינוך פרטי. היישום החל בשתי רשתות החינוך החרדיות - בני יוסף של ש"ס והחינוך העצמאי של אגודת ישראל, וסך הכל 444 מוסדות של רשתות החינוך החרדיות. בשנת 2023 קיבלו כבר כ-35 מיליון שקלים והתקציב המתוכנן ל-2024 עומד על כמיליארד שקלים.

התביעה שהוגשה על ידי עובדת רשת החיונך העצמאי, צילום: צילום מסך

עמותת חדו"ש עתרה לבג"ץ בדצמבר האחרון, בדרישה לעצור את כניסת רשתות החינוך החרדיות לתוכניות "אופק חדש" ו"גפ"ן" עד לקביעת תנאי סף, במיוחד בנוגע ללימודי ליבה וחובות דיווח.

מה שמעורר תהיות הוא העובדה שבתשובה לעתירה שהגיש החינוך העצמאי לפני כשלושה חודשים, הוזכרה כבר אז התביעה הייצוגית שהוגשה רק היום. 

ניתן היה אולי להסביר את הפערים בלוחות הזמנים, לו נשלח על ידי התובע הייצוגי מכתב אזהרה. אך מעיון בבקשה לאישור התובענה הייצוגית לא צורפו מכתבי אזהרה שיכלו ליידע את החינוך העצמאי מבעוד מועד.

תביעה ייצוגית נגד החינוך העצמאות בנושא תוכנית "אופק חדש" (ארכיון), צילום: דעון מרקוביץ'

וכך נכתב בתשובה לעתירה בסעיף 14: "הנחייה זו חושפת את הרשתות לתביעות מצד אלפי מורים. אין צורך להכביר מילים על נזקיה של חשיפה כאמור, ויצוין כי כנגד החינוך העצמאי הוגשה בעת האחרונה לבית הדין לעבודה, בקשה לאישור תובענה ייצוגית בעניין זה. כמו כן, ההנחיה האמורה עשויה להביא לבסוף למצב דברים שבו יישומה של התכנית בבתי הספר של החינוך העצמאי תיפסק, על ההשלכות הפדגוגיות והחינוכיות והנזקים שייגרמו נם לתלמידיה בשל כך".

התגובה של רשת החינוך העצמאית לעתירה, צילום: צילום מסך

השאלה המתעוררת היא האם התביעה הייצוגית שהוגשה תביא לך שהחינוך העצמאי להבטיח את קבלת הכספים בכל מקרה: אם העתירה תידחה ויקבלו את תקציבי "אופק חדש" ישירות - מה טוב, ואם העתירה תתקבל - החינוך העצמאי עלול לדרוש מהמדינה לשלם את כספי הפיצוי בגין התביעה הייצוגית בנוסף לתקציבי התוכנית.

תגובת החינוך החרדי עצמאי, צילום: צילום מסך

מהחינוך החרדי עצמאי נמסר בתגובה: "מדובר היה בטעות, ובמסגרת הדיון שהתקיים בעתירה בפני הרכב ביום 8.4.2024, עו"ד יאיר עשהאל, ב"כ החינוך העצמאי, תיקן את הטעות האמורה, וזאת מבלי שבית המשפט הפנה כלפיו כל שאלה או הערה בעניין, וציין כי 'בסעיף 14 לתגובה כתבנו שהליך מסוים נפתח ולא נפתח הליך ספציפי כזה בבית הדין לעבודה'. (שורות 26-25, עמוד 7 לפרוטוקול המצ"ב)". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר