עצורה בעקבות עימות אלים עם קצין משטרה בהפגנה נגד הממשלה 21.03.2024. צילום: גדעון מרקוביץ

"כורח של מציאות לשם שמירה על הדמוקרטיה": שוחררו המפגינים נגד הממשלה שעוכבו מול בית רה"מ בקיסריה

נשיא בית משפט המחוזי בחיפה קיבל את ערר המוחים וקבע כי ביהמ"ש מכיר ברמה סבירה של מטרד הנגרמת מכל הפגנה • עוד הוסיף כי המשך החזקתם במעצר - לא חוקית • בהחלטתו כתב: "אין מקום להגביל את זכות ההפגנה ולא ברור מה הייתה עילת המעצר לאחר קיום החקירה הראשונית" • במקביל, המשטרה עצרה תושב קריית טבעון שחתך באמצעות מסור דיסק את מנעול הכניסה לשער לבית רה"מ

[object Object]

רגע לפני ההפגנות בקיסריה הערב (חמישי), נשיא בית משפט המחוזי בחיפה, ד"ר רון שפירא, מקבל בחלקו את ערר המפגינים שנעצרו בהפגנה וקובע כי בית המשפט מכיר ברמה סבירה של מטרד הנגרמת מכל הפגנה ורואה בכך "כורח של מציאות לשם שמירה על הדמוקרטיה". השופט שפירא הוסיף כי בסיום גביית העדות, המשך מעצרם של המפגינים לא היה עוד חוקי.

פגיעת מכתזית במפגינים סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים // Flora

מדובר ‎בשני עררים על החלטת בית משפט השלום בחיפה, כאשר העוררים שוחררו ממעצרם לבקשת היחידה החוקרת, אך הורחקו מקיסריה עד מחר בשעה 11:00. על המפגינים נאסר ליצור קשר זה עם זה או עם מעורבים אחרים באירוע למשך אותו פרק זמן, ונדרשה התייצבות להמשך חקירה ככל שיידרשו וחתימה על התחייבות כספית. המפגינים ביקשו לקבוע כי נעצרו שלא כדין ולבטל כליל את התנאים המגבילים שהוטלו עליהם.

לא קיימת עילת מעצר המחייבת המשך החזקה במעצר

המפגינים השתתפו בהפגנת מחאה הקוראת להחזרת החטופים והחלפת הממשלה, אשר התקיימה ביום ביום שישי בשעות הערב המאוחרות בקרבת ביתו של ראש הממשלה נתניהו. לקראת השעה 22:30 הגיעו למקום שוטרים, אשר טענו שהמפגינים מקימים רעש בניגוד לחוק ודרשו להשתיק את ההפגנה. העוררים נעצרו בחשד לביצוע עבירות של רעש באמצעות מגאפון, השתתפות בהתקהלות אסורה והקמת רעש או הפרעת מנוחת הציבור.

עצורים בעקבות עימות אלים עם קצין משטרה בהפגנה נגד הממשלה 21.03.2024, צילום: גדעון מרקוביץ

עילות המעצר שפורטו הן "שיבוש הליכי חקירה וסיכון ביטחונו של הציבור". המפגינים נחקרו לאחר שהות של מספר שעות במעצר ואף הועברו לבית מעצר קישון, אך לאחר שקילה מחודשת על ידי גורמי הפיקוח הוחלט להורות על שחרורם בתנאים. העוררים סירבו לחתום על התנאים, הכוללים הרחקה מקיסריה, לכן הוגשו התיקים לבית המשפט ובאת כוחם טענה כי המעצר היה בלתי חוקי שכן לא הייתה עילת מעצר. עוד נטען כי לא נעשו כלל פעולות חקירה, פרט לחקירת העוררים שהייתה יכולה להתבצע מיד עם הגיעם של העוררים לתחנת המשטרה.

בית משפט השלום קבע כי קיים חשד סביר שהעוררים עברו את העבירות המיוחסות להם ונדחתה טענתם בדבר מעצר לא חוקי. עם זאת נקבע כי לא קיימת עילת מעצר המחייבת את המשך החזקת העוררים במעצר ובית המשפט נעתר לבקשת היחידה החוקרת להורות על שחרורם בתנאים מגבילים, כמפורט לעיל.

הפגנה נגד הממשלה בקיסריה, מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו 21.03.2024, צילום: גדעון מרקוביץ

השופט שפירא, כאמור, ‎החליט לקבל את העררים באופן חלקי כאשר הוא ציין כי לא ברור האם התלונה על מטרד הרעש, ככל שהייתה תלונה, הגיעה ממי מתושבי קיסריה שמתגורר בסביבה או מגורם שלטוני. צוין כי בית המשפט מכיר ברמה סבירה של מטרד הנגרמת מכל הפגנה ורואה בכך כורח של מציאות לשם שמירה על הדמוקרטיה.

"הזכות להפגין אינה מוגבלת, יש צורך באיזון"

"הזכות להפגין, תוך מודעות שהדבר גורם למטרד ולהגבלות גם לציבור הרחב שאין לו עניין בהפגנה, אינה בלתי מוגבלת. יש לאזן בין זכות המפגינים ובין זכותם של אחרים לניהול שגרת חייהם ללא הפרעה", ציין השופט שפירא בהחלטתו. "המשטרה אמונה על שמירת האיזון, זאת מעבר לתפקידה לאפשר קיומה של הפגנה, ביחד עם הגבלות נדרשות, ולהגן על זכויות ושלום כלל הציבור".

בית המשפט המחוזי בחיפה (ארכיון), צילום: מישל דוט קום

בכל הנוגע למעצר שבוצע נקבע כי קיים חסר ראייתי לבסס את יסודות העבירה שבגינה ננקטו פעולות המשטרה, לרבות הליכי המעצר. השופט הדגיש שגם בהנחה שתתקבל גרסת המשטרה ויקבע שעמדת המשטרה נתמכת בראיות לכאורה, וגם אם המפגינים לא צייתו להוראות הקצין שהגיע למקום, עדיין מתעוררת התהייה האם קם הצורך לעצור את המפגינים.

"המעצר איננו מקדמה על חשבון העונש ואינו כלי להעברת מסרים מרתיעים או כלי להרתעה מפני שימוש בזכויות יסוד של אזרחים במדינה. אין מקום להגביל את זכות ההפגנה כחלק מתנאי שחרור ממעצר. במקרה זה, לא ברור מה הייתה עילת המעצר, בעיקר לאחר קיום החקירה הראשונית וגביית העדויות בתחנת המשטרה", כתב השופט והוסיף: "אמנם לא ניתן לקבוע בשלב זה כי המעצר הראשוני היה בלתי חוקי, שכן קיימות ראיות לכאורה לגרסת המשטרה כי העוררים סירבו להפסיק את ההפגנה ולהתפנות מהמקום. עם זאת, ניתן היה לעצור את העוררים, להביאם לתחנת המשטרה ולחקרם מיד ולשחררם בתנאים לאחר גביית עדותם".

השופט ד"ר רון שפירא,

בסיכומו של דבר קבע השופט כי לא התקיימה הצדקה להמשך החזקת העוררים במעצר לאחר חקירתם הראשונית בליל האירוע והיה מקום לשחררם ממעצר. בכל הנוגע לתנאים המגבילים נקבע כי אין מקום להמשיך ולהגביל את העוררים, כאשר נראה כי כל מטרת ההגבלה עניינה מניעת השתתפות בהפגנות נוספות באותו מקום.

על כן, השופט שפירא קבע כי העררים מתקבלים באופן שנקבע שלאחר סיום גביית העדות המשך מעצרם של העוררים לא היה עוד חוקי וכפועל יוצא הוא הורה על ביטול התנאים המגבילים שעליהם הורה בית משפט השלום כתנאי לשחרור.

נעצר מפגין לאחר שחתך בדיסק את מנעול הכניסה לשער בקיסריה והחליף במנעול אחר, צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, המשטרה עצרה תושב קריית טבעון כבן 71 שחתך באמצעות מסור דיסק את מנעול הכניסה לשער לבית ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה. לפי המשטרה, החשוד החליף את המנעול שחתך באחד אחר, ככל הנראה בהכנה למחאה המתוכננת להתקיים בערב. הוא אותר ברכבו לאחר שנסע מהמקום ונעצר לחקירה.

מהמשטרה נמסר כי "שוטרי מחוז חוף יפעלו באפס סובלנות כלפי מפרי חוק שמבצעים עבירות פליליות במרחב הציבורי וימצו איתם את הדין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו