הלינץ' בירושלים שבו לקח חלק קוטוב. צילום: מצלמות אבטחה

שלוש שנים אחרי הלינץ': המחבל שלא נתפס תבע את הקורבנות - והורשע בעצמו

בימ"ש השלום בירושלים הרשיע בעבירת מעשה טרור את המחבל מוחמד קוטוב, שלקח חלק באירוע הלינץ' בשער האריות והביא לפציעתם של שלושה יהודים • הוא ניסה לתבוע את הנהג שאותו תקף לאחר שנפצע באירוע

[object Object]

שלוש שנים אחרי אירועי שומר החומות, בית משפט השלום בירושלים הרשיע בימים האחרונים את המחבל מוחמד קוטוב, שלקח חלק באירוע הלינץ' בשער האריות והביא לפציעתם של שלושה יהודים.

מכונית שרופה בשומר החומות (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

המחבל, שנפצע בעצמו במהלך ההתפרעויות ואף הגיש על כך תלונה במשטרה, הורשע בעבירת מעשה טרור וכן בעבירת חבלה במזיד לרכב. בפסק הדין קבעה השופטת פנינה נויבירט כי במעשה של הנאשם היה משום סיכון ממשי לפגיעה חמורה.

מדובר במקרה שאירע ביום ירושלים, 10 במאי 2021, שבו החלו פרעות שומר החומות, כאשר כמה מחבלים תקפו רכב ובו שלושה יהודים בעת שעמדו בפקק בצומת רוקפלר בעיר. המחבלים החלו לזרוק אבנים וחפצים על הרכב, כאשר אחד מהמחבלים אף פתח את דלת המכונית והתיז גז פלפל על נוסעי הרכב. כתוצאה מיידוי האבנים והתזת גז הפלפל נפצע הנהג בראשו ואיבד שליטה על הרכב, מה שהוביל לסטייה של הרכב לתוך חומה נמוכה שהיתה בצידי הדרך. סטיית הרכב הובילה לדריסתו של קוטוב, שעמד באותה העת על הכביש וחיפש אבנים נוספות ליידות על הרכב.

בעקבות האירוע עצרה המשטרה כמה חשודים שהשתתפו באירוע, אך זהותו של המחבל הנדרס, קוטוב, לא היתה ידועה למשטרה.

התפרעויות במהלך מבצע שומר החומות, צילום: מישל דוט קום

כעבור תקופה הגיש קוטוב תביעת פיצויים נגד הנהג שהותקף בלינץ' בטענה שזה ניסה לדרוס אותו. הנהג פנה לארגון "חוננו", ובכתב ההגנה הוכיחו עורכי דינו, עו"ד מנשה יאדו ועו"ד חיים בלייכר, כי מדובר באחד המחבלים שהשתתפו בלינץ'.

בית המשפט דחה את תביעת המחבל וממשיך לדון בתביעת הקורבן כנגד המחבל. במקביל הגיש הנפגע תלונה למשטרה עם זהות המחבל. זו עצרה את המחבל וגיבשה את הראיות עד להגשת כתב אישום על ידי הפרקליטות.

במהלך הדיון בבית המשפט קיבלה השופטת נויבירט את עמדת הפרקליטות שלפיה קיימים סרטונים המוכיחים את מעורבותו של קוטוב באירוע. כמו כן הצביעה הפרקליטות על כך שיש פער בין הגרסאות השונות שהמחבל מסר בחקירותיו במשטרה. "ניכר מתנועות גופו של הנאשם כי הוא מחפש דבר־מה על הכביש. הנאשם רכן אל עבר הכביש, השפיל מבטו אל הכביש, התכופף קמעה אל עבר הכביש, ואז הסתובב ופנה לכיוון הרכב", קבעה השופטת על סמך הסרטון שתיעד את האירוע.

פרעות במהלך מבצע שומר החומות (ארכיון), צילום: רויטרס

"אין מקום לספק"

עוד קובעת השופטת נויבירט בהרשעה: "ניכר מנסיעת הרכב על הכביש בתחילת הסרטון ומריצת האנשים אחרי הרכב על הכביש, כי מדובר באירוע המצוי בעיצומו, שממנו מבקש נהג הרכב להימלט. גם מנוסתם של האנשים על המדרכה בצידו השמאלי של הכביש מלמדת על התרחשות שהחלה עוד קודם לתיעוד שבסרטון, שממנה מבקשים האנשים שעל המדרכה להתרחק. תנועת ידו וגופו של הנאשם, כמו גם הנסיבות שבהן בוצעה התנועה, ריצה אחר הרכב מייד לאחר יידוי אבן בידי הבחור שמשמאל לנאשם - כל אלה אינם מותירים מקום לספק בדבר מעורבותו האקטיבית של הנאשם בהתפרעות ויידוי אבן על ידו לעבר הרכב מטווח קצר".

בפסק הדין הוסיפה כי "היה במעשה הנאשם משום סיכון ממשי לפגיעה חמורה", וכאמור השופטת החליטה להרשיע את המחבל בעבירת מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, וכן בעבירת חבלה במזיד לרכב ממניע גזעני.

עו"ד חיים, חוננו, צילום: צחי מרים

עו"ד חיים בלייכר מארגון "חוננו", שמלווה את היהודים שהותקפו, מסר בתגובה לפסק הדין: "אנו מברכים על הרשעת המחבל שלא רק שהשתתף במעשה טרור אלא עוד מעז פניו לסחוט כסף מהנפגעים על מעשיו. במקרה הזה היה ניתן להוכיח את מעשיו של המחבל ולהרשיעו.

"אנו נמשיך לדרוש מיצוי הדין וענישה מחמירה נגד המחבל ואף נמצה עימו את הדין במישור האזרחי. נמשיך לפעול כדי שמחבלים ישלמו מחיר על מעשי הטרור האנטישמיים".

מבירור עולה כי עורך הדין אשר ייצג את המחבל בתביעת הנזיקין כלל לא ידע שמדובר במחבל. ממסמכי התיק הפומביים עולה כי המשטרה היא עצמה מסרה למחבל את פרטי קורבן הלינץ' לצורך תביעת הפיצויים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו