ארבעה מתיישבים הוחזקו בתנאי מעצר קשים – ותובעים עשרות אלפי שקלים מהמשטרה

המתיישבים הוחזקו בתאי כליאה זעירים, הובלו בניגוד לחוק ברחוב כשהם אזוקים, ואף הושארו ללא כל סיבה במעצר כ-12 שעות לאחר החלטת המשטרה לשחררם • עורך דינם: "מדובר במסכת של התעמרות וזלזול בוטה בזכויות אדם והוראות חוק, רצף הפרות חוק ורמיסת זכויות עצורים"

מעצר חשוד (אילוסטרציה). צילום: אורן בן חקון

ארבעה מתיישבים, שנעצרו לפני כחצי שנה והוחזקו לדבריהם בתנאים קשים, הגישו באמצעות עו"ד אלעד ויזל מארגון חוננו תביעה בבית משפט השלום בירושלים על סך 60 אלף שקלים כנגד המשטרה. המתיישבים, נטען בכתב התביעה, הוחזקו בתאי כליאה זעירים ללא יכולת לשכב וללא מזרונים ושמיכות, הובלו בניגוד לחוק ברחוב כשהם אזוקים, ואף הושארו ללא כל סיבה במעצר כ-12 שעות לאחר החלטת המשטרה לשחררם.

"בתאריך 6.1.24 עצרו שוטרים את התובעים ולקחו אותם לתחנת המשטרה בשער בנימין, שם נחקרו בחשד למעורבות בזריקת חפץ לעבר כלי רכב", מתאר ויזל את מה שהתרחש. "לאחר החקירה הכניסו השוטרים את התובעים לשני תאי כליאה קטנטנים בהם אולצו הם להעביר את הלילה. חרף הוראות החוק הברורות, לא טרחו השוטרים לדאוג לספק לתובעים את תנאי הכליאה האלמנטריים הקבועים בחוק, אלא "זרקו" אותם להעביר את הלילה בתאי כליאת יום זעירים אשר כלל לא מיעודים לשינה. כך אולצו התובעים לנסות לישון דחוסים על רצפת תא מלוכלך אשר מימדיו הקטנים לא אפשרו להם לשכב לישון בו אלא אך ברגלים מקופלות".

אולצו לישון דחוסים על רצפת תא מלוכלך, צילום: תא מעצר (אילוסטרציה), צילום: דודו גרינשפן

"לא זו אף זו, השוטרים כלל לא טרחו לספק לתובעים מזרונים עליהם יוכלו הם לישון ולא שמיכות בהם יוכלו הם להתמגן קמעא מצינת הקור ששרר בתא, אלא פשוט הותירו אותם לישון חשופים ומכווצים על רצפת התא הקטן ללא כל דבר שיוכלו להשתמש בו על מנת לחצוץ בין גופם לבין הרצפה הקרה והמלוכלכת, וללא כל דבר שיוכלו להתכסות בו על מנת להתמגן קמעא מפני צינת החורף. אך בכל זה לא תמה התנהלותם המתעמרת של השוטרים אשר בחרו, מאמצע הלילה ובמשך שעות מספר, לסרב לאפשר לתובעים לצאת להתפנות בשירותים, וחרף בקשותיהם החוזרות ונשנות מנעו מהם אף את הזכות האלמנטרית הזו", תיאר ויזל.

ויזל מוסיף ומפרט את ההתנהלות הבלתי חוקית של השוטרים כלפי המתיישבים שכללה איזוק בניגוד לחוק והותרתם במעצר שעות ארוכות לאחר ההחלטה לשחררם: "ביום המחרת אזקו השוטרים את התובעים באיזוק ידיים רגלים משולב ולקחו אותם לבית משפט השלום בירושלים לדיון שנערך בעניינים. גם כאן, לא שעו השוטרים לציית להוראות החוק ולשמור על זכיותיהם של התובעים, אלא בחרו להוביל את התובעים אזוקים במסדרון בית המשפט תוך שהם מפרים את הוראות החוק ומבצעים איזוק שלא כדין במקום ציבורי.

מתיישבים. (ארכיון), צילום: ללא

אך גם בכך לא תמה מסכת ההשפלות והפרת הזכויות של התובעים, אלא אף לאחר הדיון אזקו השוטרים את התובעים ולא רק שהובילו אותם אזוקים שוב דרך מסדרונות בית המשפט אלא אף הגדילו לעשות והחליטו להובילו אותם באופן רגלי - כשהם אזוקים - לבית מעצר מגרש הרוסים. כך הובלו התובעים דרך רחובה של עיר - כשהם אזוקים לעיני כל העוברים והשבים באיזוק משולב ידיים רגליים - משל היו כאחרוני המחבלים המסוכנים."

"בשעה 12:30 לערך, עת היו התובעים במגרש הרוסים, קיבל עו"ד נתי רום, אשר ייצג את התובעים בהליך המעצר, הודעה מקצינת חקירות בתחנת שער בנימין כי הוחלט לשחרר את התובעים. באופן בלתי מוסבר, חרף העובדה כי ההחלטה על שחרור התובעים ניתנה כבר בחצות היום, הוחזקו הם כלואים לשווא בבית המעצר במשך כ 11 - שעות נוספות ומיותרות בהם נשללה מהם חרותם, וכל זאת ללא כל עילה או הצדקה חוקית. רק בחצות לילה לערך, כחצי יממה לאחר החלטת השחרור, שוחררו התובעים".

מתיישבים בדרך היורדת מחומש (ארכיון), צילום: אריק סולטן

עו"ד ויזל מסר לאחר הגשת כתב התביעה: "במהלך יום אחד בלבד בו הוחזקו התובעים בידי המשטרה, הספיקו שוטריה להפר הוראות חוק רבות בעניינם ולגרום לפגיעה חוזרת ונישנת בזכויות היסוד שלהם. מדובר במסכת של התעמרות וזלזול בוטה בזכויות אדם והוראות חוק. רצף הפרות חוק ורמיסת זכויות עצורים שכזו מלמדת כי לגוף האמון על אכיפת החוק במדינת ישראל לא תזיק תזכורת כי גם הוא כפוף תחתיו, ולשם כך נועדה התביעה. גם משטרת ישראל מחויבת לשמירה על החוק".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "עמדת המשטרה תובא במסגרת ההליך המשפטי שנפתח בבית המשפט"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר