אחרי 38 שנים: ביהמ"ש קבע כי לא ניתן להעמיד לדין את בנימין זאבי ברצח הנער ניסים שטרית

הרצח התרחש ב-1986 והחקירה נפתחה מחדש ב-2021, בעקבות מידע שהגיע אחרי שידור סרט תיעודי על קהילת "שובו בנים" של הרב ברלנד • בית המשפט המחוזי בירושלים ביטל את כתב האישום של הפרקליטות בשל התיישנות • החלטה זו תשפיע גם על הנאשם השני בתיק, ברוך שרביט

"קשר עצמו לחשדות": מעצרו של הרב ברלנד הוארך בתשעה ימים // יוני ריקנר

‎קרוב לשנתיים וחצי חלפו מאז שהוגשו כתבי האישום נגד בנימין זאבי וברוך שרביט בגין רצח הנער ניסים שטרית ז"ל בינואר 1986, אך היום (שני) קבע בית המשפט המחוזי בירושלים כי לא ניתן להעמיד את זאבי לדין בשל התיישנות, החלטה זו תשפיע גם על הנאשם השני בתיק ברוך שרביט.

ביהמ"ש ביטל את כתב האישום של הפרקליטות נגד הנאשמים ברצח הנער ניסים שטרית בשנות ה-80, שהשתייך לקהילת "שובו בנים" של הרב ברלנד. הביטול הוא בשל התיישנות של הרצח.

בנימין זאבי בדיון בבית המשפט, צילום: אורן בן חקון

אמנם, כיום אין התיישנות על עבירת רצח אולם בעת ביצוע המעשה חלה התיישנות ל-20 שנה אשר חלפה. לפי החוק, פעולת חקירה של המשטרה קוטעת את מרוץ ההתיישנות אולם השופטים קבעו כי לא בוצעו פעולת חקירה כזו, זאת בניגוד לעמדת הפרקליטות שסברה כי בוצעה.

הפרשה הסבוכה הזאת התחילה בראשית 1986, אז נעלמו עקבותיו של ניסים שטרית, תושב ירושלים יליד 1969, שלא נמצא עד היום.

חקירת פרשיות הרצח נפתחה מחדש ב-2021, בעקבות שידור הסרט "רב הנסתר" ב"כאן 11". ביחידה המרכזית של משטרת ירושלים ניהלו חקירה סמויה במשך כמה חודשים, ובאמצע אוקטובר היא הפכה לגלויה עם מעצרם של מספר חברים, רובם לשעבר, בקהילת שובו בנים.

הנער הנעדר ניסים שטרית על רקע יער אשתאול שבו המשטרה מחפשת אחר גופתו, צילום: אורן בן חקון

כך, בחלוף 36 שנים, הוגש נגד זאבי (בנו של השר לשעבר רחבעם זאבי), כתב אישום המייחס לו עבירה של רצח בשל חלקו ברצח שטרית.

לפי המתואר בכתב האישום, הרקע לרצח הוא חשד של אנשים הקשורים לקהילת "שובו בנים" בראשה עומד הרב אליעזר ברלנד, שהמנוח קיים מפגשים עם נשים בניגוד לנורמות הדתיות של אנשי הקהילה.

בשלב הראשון של המשפט התקיים בהסכמת הצדדים דיון בטענת ההתיישנות בלבד. 

הרב אלעזר ברלנד מובל להארכת מעצר בביהמ"ש, 2021, צילום: אורן בן חקון

כאמור, במקרה זה עברו למעלה מ-20 שנה, כך שהעבירה התיישנה, אולם התביעה טענה שמתקיים חריג המאריך את התקופה שהוא פעולת חקירה לגבי העבירה שעוצתרת את מירוץ ההתיישנות.

בין ההגנה לפרקליטות ניטשה המחלוקת אם התקיימה פעולת חקירה כזו. בשנת 2010 התקיימו מספר פעולות שנעשו על ידי חוקרי משטרה במטרה לקבל דגימות דנ"א מבני משפחה של המנוח כדי לאתר אתו, אך השופטים קבעו כי פעולה זו של המשטרה מטרתה הייתה איתור נעדר ולא חקירת הרצח.

השופטים כתבו בפסק הדין: "לא נוכל לסיים החלטה זו מבלי להידרש למשמעות הנובעת ממנה. ההליך הפלילי נועד לשרת את ה"אינטרס החברתי, מוסרי, אתי, להעמיד עבריינים למשפט, למצות עמם את הדין ולהגן על החברה ועל יחידיה מפניהם, אינטרס שהזמן אינו מכהה את חודו". בענייננו, חלוף הזמן והתיישנות ההליכים יוצרים מחסום דיוני שאינו מאפשר קיום ההליך, ובכך מונע מבני משפחתו של המנוח את הזכות ל'צדק' משפטי ואת מנוחת הנפש שיש בהתרת הספיקות, ועל כך מצטערים אנו מאד, אולם בעשותנו את מלאכתנו מוטלת עלינו מרותו של הדין . לא נותר לנו, איפוא, אלא להביע את השתתפותנו הכנה בצערה של משפחת המנוח, ולאחל להם שינוחמו מן השמים".

בית המשפט המחוזי בירושלים, צילום: אורן בן חקון

הגופה לא נמצאה מעולם

חומרי החקירה שנאספו על ידי המשטרה הצביעו על חשד לפיו שטרית פותה על ידי אישה להגיע לדירה בשכונת רמות בירושלים, שם לפי החשד המתינו לו זאבי, שרביט ואנשים נוספים שזהותם אינה ידועה. הנוכחים הכו אותו, כפתו אותו כשהוא חבול ולקחו אותו במכונית, שהייתה נהוגה על ידי חשוד אחר בפרשה, ליער אשתאול, שם הוא הוכה למוות. לאחר מכן גופתו נקברה ביער, אך זו ככל הנראה הוצאה משם כמה ימים אחר כך והועברה למקום אחר. הגופה לא נמצאה מעולם.

במהלך החקירה נחתם הסכם עד מדינה עם אחד החשודים, אשר סיפר לחוקרים על מה שקרה וגם סיפק מידע על הרצח של אבי אדרי ז"ל, שגם הוא בוצע ככל הנראה על ידי חברי "שובו בנים".

בהוראתו של הרב ברלנד, סיפר שרביט לחוקרים את כל ההתרחשות בשני מעשי הרצח וקשר את החשודים שנעצרו. זאבי שתק בחקירתו וסירב לשתף פעולה. למרות עדותו של שרביט, המשטרה התקשתה לבסס לגבי רוב החשודים את עבירת הרצח, זאת לאחר שחלקם מסרו בגרסתם כי לא התכוונו לרצוח את שטרית, אלא רק להזהיר אותו שלא ייפגש עם צעירות מהקהילה.

אבי אדרי וניסים שטרית ז"ל, מתוך הסרט "רב הנסתר", צילום: הרצי שפירא, מתוך הרב הנסתר

בשל חוק ההתיישנות החל על עבירת ההריגה, שוחררו מרבית החשודים, כולל הרב ברלנד, אשר לגביו המשטרה סברה כאמור כי הוא היה זה שנתן את ההוראה להרוג את שטרית ואדרי.

בסופו של דבר, הוגש כתב אישום בפרשת החטיפה והרצח של ניסים שטרית נגד שרביט וזאבי בלבד, ושאר החשודים שוחררו.

כעת, נדמה שהפרשה העגומה הזאת תסתיים מבלי שהרוצחים ישלמו את המחיר על מעשיהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר