דיווח: סינוואר זז בלי הפסקה ומשתמש בשליחים לתקשורת לא-דיגיטלית

שנה לאחר הטבח: סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה כתבת פרופיל על מתכנן מתקפת הטרור של 7 באוקטובר - אשר ממשיך להסתתר במנהרות ומנהל את הארגון באמצעות שליחים • בכיר שב״כ שחקר את סינוואר: ״הוא אמר לי שחמאס זה אשתו, חמאס זה הילד שלו״

סינוואר. צילום: EPA

שנה חלפה מאז מתקפת הטרור הקטלנית ביותר בתולדות ישראל, ויחיא סינוואר, מנהיג חמאס ואדריכל המתקפה, נותר איתן בדעותיו ובאמונתו בדרך המאבק המזוין. כך עולה מדיווחים של גורמים הנמצאים בקשר עמו ושוחחו עם סוכנות הידיעות ״רויטרס״.

סינוואר, בן 62, ממשיך להחזיק בעמדתו כי המאבק הרצחני בישראל הוא הדרך היחידה להקמת מדינה פלשתינית, למרות המחיר הכבד ששילמו תושבי עזה בעקבות המתקפה.

מקורות מדיניים באזור שצוטטו ב״רויטרס״ היום (שישי) מעריכים כי סינוואר הצליח לגרור את איראן ו"ציר ההתנגדות" כולו - הכולל את חיזבאללה, החות'ים בתימן ומיליציות עיראקיות - לעימות עם ישראל. אולם, מומחים טוענים כי ההימור של סינוואר לא צלח, וכי "ציר ההתנגדות" ספג מכה קשה שממנה יתקשה להתאושש.

סינוואר במנהרה בחאן יונס. "פועל במערכת מסועפת", צילום: דובר צה"ל

"מה שישראל עשתה לחיזבאללה בשבועיים שווה כמעט לשנה שלמה של פגיעה בחמאס בעזה", אמר חסן חסן, חוקר קבוצות אסלאמיות. "שלוש שכבות של מנהיגות חיזבאללה חוסלו, המפקדה הצבאית שלו נפגעה קשות, והמנהיג החשוב חסן נסראללה חוסל".

על פי ״רויטרס״, סינוואר פועל בחשאיות מוחלטת מתוך מערכת מנהרות מסועפת מתחת לעזה. הוא נע ללא הרף ומשתמש בשליחים מהימנים לתקשורת לא דיגיטלית. מאז 7 באוקטובר לא נראה בפומבי.

חסן, חוקר קבוצות אסלאמיות: "מה שישראל עשתה לחיזבאללה בשבועיים שווה כמעט לשנה שלמה של פגיעה בחמאס בעזה"

מקורות ישראליים מעריכים כי סינוואר ואחיו, גם הוא מפקד בכיר בחמאס, הצליחו עד כה לשרוד את התקיפות האוויריות הישראליות, בעוד שדווח כי סגנו מוחמד דף ומנהיגים בכירים אחרים חוסלו.

תיעוד של מוחמד סינוואר, מוביל פרויקט בניית המנהרה ואחיו של יחיא סינוואר, נוסע במנהרה בעזה , צילום: דו"צ

במהלך חודשים של שיחות הפסקת אש, בהובלת קטאר ומצרים, שהתמקדו בשחרור מחבלים תמורת חטופים, סינוואר היה מקבל ההחלטות הבלעדי. המשא ומתן התנהל באיטיות רבה, כאשר המתווכים נאלצו להמתין ימים לתשובות שהועברו דרך שרשרת חשאית של שליחים.

מקורבים לסינוואר ששוחחו עם ״רויטרס״ מתארים את מנהיג חמאס כבעל נחישות יוצאת דופן וסף סבל גבוה, הן לגבי עצמו והן לגבי הפלשתינים

מקורבים לסינוואר ששוחחו עם ״רויטרס״ מתארים את מנהיג חמאס כבעל נחישות יוצאת דופן וסף סבל גבוה, הן לגבי עצמו והן לגבי הפלשתינים. השקפת עולמו עוצבה על ידי ילדות ענייה במחנות הפליטים בעזה ו-22 שנות מאסר בכלא הישראלי.

סינוואר אימץ את האידיאולוגיה האסלאמית הרדיקלית של חמאס, השואפת להקים מדינה אסלאמית ומתנגדת לקיומה של ישראל. בראייתו, הקשיים והסבל נתפסים כחלק מאמונה אסלאמית רחבה יותר של הקרבה.

לפני שתכנן את מתקפות ה-7 באוקטובר, סינוואר לא הסתיר את רצונו לפגוע קשות באויבו. בנאום שנשא שנה לפני כן, הוא נשבע לשלוח גל של לוחמים ורקטות לישראל, רמז על מלחמה שתאחד את העולם להקמת מדינה פלשתינית בשטחים שכבשה ישראל ב-1967, או תשאיר את האומה היהודית מבודדת בזירה העולמית.

סינוואר נעצר ב-1988 ונידון לארבעה מאסרי עולם, באשמת תכנון חטיפתם ורציחתם של שני חיילים ישראלים וארבעה פלשתינים שנחשדו כמשתפי פעולה.

"סינוואר בלט ביכולתו להפחיד ולפקד"

מיכה כובי, בכיר לשעבר בשב"כ שחקר את סינוואר במשך 180 שעות בכלא, אמר ל״רויטרס״ כי סינוואר בלט ביכולתו להפחיד ולפקד. כובי שאל פעם את סינוואר, שהיה אז בן 28 או 29, מדוע הוא עדיין לא נשוי. "הוא אמר לי שחמאס היא אשתו, חמאס היא הילד שלו. חמאס בשבילו היא הכל״, תיאר כובי. סינוואר נישא לאחר שחרורו מהכלא ב-2011 ויש לו שלושה ילדים.

בכלא, סינוואר המשיך לרדוף אחר מרגלים פלשתינים, לפי עדויות של חוקרי שב"כ. חושיו החדים וזהירותו אפשרו לו לזהות ולחשוף מודיעים של השב"כ שהוחדרו לכלא. הוא גם ניצל את זמנו בכלא כדי ללמוד עברית שוטפת.

בעוד שבישראל סינוואר נתפס כאויב מספר אחת וכמי שאחראי לאסון הגדול ביותר בתולדותיה, בקרב רבים בעזה ובעולם הערבי הוא נחשב למנהיג כריזמטי ונחוש הנאבק למען העם הפלשתיני. ככל שהמלחמה נמשכת והמצב ההומניטרי בעזה מחמיר, נראה כי דמותו של סינוואר תמשיך להיות במוקד תשומת הלב העולמית, כאשר העתיד הפוליטי של האזור כולו תלוי במידה רבה בגורלו ובהחלטותיו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר