סקר פלשתיני: התמיכה בחמאס בעזה יורדת; שיעור העזתים שצופים ניצחון לחמאס ירד ממחצית לרבע

רק 39% מתושבי עזה סבורים כעת כי החלטת חמאס לתקוף את ישראל ב-7 באוקטובר הייתה נכונה - ירידה מ-71% במארס • על מסמך, שחשף צה"ל ובו טענה לזיוף ממצאי מארס בידי חמאס, כותבים עורכי הסקר: "לא הייתה מניפולציה במידע" • עוד בממצאים: 37% מהעזתים סבורים שבתום המלחמה עזה תישאר בידי חמאס

עקורים פלשתינים בדיר אל-בלח. התמיכה בחמאס יורדת. צילום: אי.פי.אי

התמיכה בחמאס בעזה יורדת - כך עולה מסקר שערך המרכז הפלשתיני למדינות ולמחקר.

על פי הסקר, 39% מתושבי עזה סבורים כי החלטת חמאס לצאת למתקפה ב-7 באוקטובר הייתה מוצדקת. בחודש מארס, מציינים עורכי הסקר, שיעור התמיכה במתקפה עמד על 71% (על שאלת הזיוף בהמשך), ובחודש יוני - על 57%, בדיוק כמו בדצמבר אשתקד. 

גם בשטחי הרשות נרשמה ירידה - מ-82% בדצמבר ל-64% החודש. 

בקרב כלל הפלשתינים, הירידה היא מ-72% בדצמבר האחרון ל-54% החודש. 

בסקר השתתפו 410 נשאלים ברצועה ו-780 נשאלים ביו"ש.

נמצא כי רק מחצית מהפלשתינים ברצועה וביו"ש צופים ניצחון לחמאס - ירידה לעומת שני שלישים שסברו כך לפני שלושה חודשים. הירידה גדולה יותר בעזה - מ-48% ל-28%. בגדה המערבית סבורים שחמאס ינצח 65% - לעומת 79% לפני שלושה חודשים.

מחצית מהפלשתינים מצפים מחמאס ומישראל להגיע להפסקת אש "בימים הקרובים".

57% מהנשאלים הפלשתינים סבורים כי בתום המלחמה עזה תישאר תחת שלטון חמאס. בעזה סבורים כך 37% - לעומת 46% לפני שלושה חודשים.

כאשר נשאלו את מי היו מעדיפים לראות בשלטון, 58% מהפלשתינים אמרו כי יעדיפו את חמאס (73% בשטחי הרשות, 36% ברצועה), 20% יבכרו את רש"פ, 4% - את צה"ל, ו-12% היו רוצים לראות כוח בינלאומי.

המכון בדק גם את התמיכה הפוליטית בסיעות הפלשתיניות השונות. 36% תומכים בחמאס, 26% בפת"ח, 6% העדיפו סיעות אחרות, ו-29% אמרו כי אינם תומכים באף תנועה. מדובר בירידה של תמיכה בחמאס - לפני שלושה חודשים עמד שיעור תומכיו על 40%; ובעלייה של התמיכה בפת"ח, שבחודש יוני נתמך בידי 20%.

לו נערכו הבחירות לנשיאות הרשות, איש פת"ח מרוואן ברגותי היה זוכה ב-32%, יחיא סינוואר (חמאס) היה מגיע שני וצמוד עם 31%, ואילו מחמוד עבאס (אבן מאזן) מובס עם 6%.

הסקר מתייחס למסמך שפרסם לפני כשבועיים צה"ל ומציג לכאורה זיוף בממצאים של אחד הסקרים ברצועה. "התייחסנו ברצינות לסיפור של הצבא הישראלי וחקרנו אותו", כותב המכון במבוא לסקר הנוכחי. "שעה שהצבא פירש את המסמך כאומר שפקיד חמאס שיחק באיסוף המידע, המסמך עצמו מדבר על זיוף ממצאים. עם זאת, הוא אינו מתאר איך הממצאים זויפו ואינו מסביר כיצד השיג את הממצאים 'האמיתיים'.

"יתרה מזאת, הממצאים שפורסמו בפועל לא התבססו על מה שמחבר המסמך שלח לנו לכאורה. תחת זאת, המסמך מעתיק ומדביק נתונים מההודעה שלנו לעיתונות. בשתיים מתוך תשע השאלות שלפי המסמך זויפו, המספרים לא היו מעזה, אלא מהגדה המערבית ורצועה כאחת – או שהיו פשוט שגויים משום שהמחבר כשל בגזירת המספרים".

במכון מציינים כי לאחר דיונים הגיעו למסקנה כי בהנחה שהמסמך אינו פברוק של צה"ל, "המחבר הוליך שולל את נמעניו ועשה זאת עבור בצע כסף. המסמך כולל בקשה לתשלום מחמאס. בדיקה עצמאית שלנו לא עמדה על מקרים של חוסר עקביות שעולים בדרך כלל כאשר המידע משונה באופן שרירותי. בחינה של כל צעדי בקרת האיכות בשלב איסוף המידע שכנעה אותנו שלא הייתה מניפולציה במידע וכי לאיש לא הייתה אפשרות לדעת את ממצאינו טרם פרסומם".

במכון מציינים שעם זאת החליטו לנקוט אמצעי זהירות נוספים ומעתה אוסרים כליל את השימוש בעיפרון בעת איסוף נתונים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר