שחרורו של מנהל ביה"ח שיפא הוא רק עוד צעד אחד בכאוס שבו נמצאת מדינת ישראל

מי שהביא עלינו את האספקה ההומניטרית חסרת הפרופורציות לרצועה, את הפסקת האש דה פקטו במקום הסתערות על רפיח במשך חודשים, בית היוצר שקובע שלא ניתן להרוג מחבלים - הם אלו שהביאו למהלך • בימים האלה אין במדינה אדם שיודע לשלוט, לנהל, או להביס את האויב

מנהל ביה"ח שיפא, מוחמד אבו סלמיה, צילום: רשתות ערביות

טקסט זה נפתח בהבהרה: איננו יודעים את כלל הסיבות לשחרור מנהל בית החולים שיפא, וייתכן שיש דברים שאנו לא יודעים ושמשמעותיים להחלטה הזאת. אף שהדבר נראה על פניו מטריד ובעייתי, כולנו תקווה שמקבלי החלטות יודעים מה הם עושים.

שחרורו של מנהל בית החולים שיפא אחרי שמונה חודשים לא אמור להפתיע אותנו. זו הזיה, על פניו, אך זוהי מדינת ישראל של 2024.

מנהל שיפא, ד"ר מוחמד אבו סלמיה, צילום: רשתות ערביות

מי שהביא עלינו את האספקה ההומניטרית חסרת הפרופורציות לרצועה, אלו שהביאו עלינו הפסקת אש דה פקטו במקום הסתערות על רפיח במשך חודשים, בית היוצר שקובע שלא ניתן להרוג מחבלים, רוצחים נאלחים, שדינם מוות, רק כי הם מתחזים ברגע נתון לבלתי מעורבים, הם אלו שהביאו לשחרורו של מנהל "בית חולים". האם יש סיבות טובות? ייתכן, אבל כל עוד אלו נסתרות מעינינו עלינו להניח שהן לא מספקות.

אין לנו מושג מה הסיבות הטקטיות לשחרורו של מנהל בית החולים שיפא. אולי מוצדקות, אולי לא מוצדקות. הבעיה היא במטרה שחסרה. היעד הסופי שנעלם.

בית החולים שיפא לאחר נסיגת צה"ל, צילום: רשתות ערביות

בימים האלה אין מלך בישראל. אין אדם שיודע לשלוט, לנהל, להביס את האויב. המהלך של שחרור מנהל שיפא, גם אם ברמה ההסברתית והנראית בלבד, הוא רק עוד צעד אחד בכאוס שבו נמצאת מדינת ישראל בתשעה חודשים האחרונים. עוד מסר לחמאס שרק אם יחכה מספיק הוא יביס אותנו.

נתניהו, ראש הממשלה, אמור להיות צ'רצ'יל, אך נדמה שהוא לא יודע כיצד לבצע משימה זו. תשעה חודשים אחרי תחילת המלחמה, היינו אמורים כבר להביס את חמאס או לפחות להיות אסטרטגית בעמדת ניצחון. אך נדמה שהוא לא יודע כיצד לנצח בצורה חדה וברורה. האיש שחרט על דגלו את ניהול הסכסוך, וניהול כל משבר אחר ללא רפורמות או שינויים דרמטיים, אינו יודע בעת מלחמה להביא לניצחון.

מחוץ למתחם היולדות בביה"ח שיפא, צילום: ניב ונטרה

המטכ"ל, והעומד בראשו, אינו יוצא נקי מכל העניין כלל וכלל. באיזה עולם תשעה חודשים לאחר תחילת המלחמה אנו אמורים לחזור ולכבוש שטחים שכבר כבשנו? אכן, המלחמה בטרור קשה וסיזיפית, אך זו לא מלחמה בטרור אלא מלחמה בארגון גרילה שמנהל מולנו קרבות. אם לא תכבוש, איך תשלוט או תחליף שלטון? לרמטכ"ל הפתרונים.

תשעה חודשים אחרי תחילת המלחמה, לא ייתכן שמילואימניקים מספרים על מחבלי חמאס שמנצלים את השיירות ההומניטריות כדי לזוז ממקום למקום. תשעה חודשים לאחר תחילת המלחמה לא ייתכן שאנחנו עדיין לא רואים אפילו שבריר של דרך לניצחון. תשעה חודשים אחרי המלחמה מגיעות לאזרחי ישראל תשובות כיצד אנו התקדמנו בדרך לניצחון, ומדוע הצעדים שננקטים כל הזמן מרגישים כמו עוד פרסים לארגון הטרור שאנו מנהלים נגדו מלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר