ארבעה ימים לאחר התקיפה - מתרבות העדויות: ראאד סעד חוסל

לפי מקורות פלשתיניים, בכיר חמאס נאלץ לצאת מהמנהרות כדי לפעול במסגרת מאמץ ההתארגנות מחדש של ארגון הטרור בצפון רצועת עזה • תושבים טענו כי החיסול ביום שבת הגיע הודות ל"משתפי פעולה" שהעבירו מידע לישראל

מאדריכלי ארגון הטרור. סעד. צילום: נ

ארבעה ימים לאחר התקיפה במחנה שאטי, מתרבות העדויות בעזה שלפיהן ראאד סעד, ראש אגף המבצעים בחמאס, אכן חוסל ביום שבת האחרון. עם זאת, בישראל עדיין לא אישרו שנהרג.

לפי מקורות פלשתיניים, סעד נאלץ לצאת מהמנהרות כדי לפעול במסגרת מאמץ ההתארגנות מחדש של חמאס בצפון רצועת עזה. תושבים טענו כי ניסיון החיסול ביום שבת הגיע הודות ל"משתפי פעולה", שהעבירו מידע לישראל לגבי מקום הימצאו. סעד שהה בדירה בבניין בן חמש קומות במחנה שאטי ליד העיר עזה. הבניין ממוקם בקרבה למסגד ולבית ספר. בשטח, מערך ההצלה של חמאס הודה בקושי לחלץ את כל הגופות, וטען כי "אין לו ציוד מתאים" לכך.

תיעוד: חיסול מפקד בחמאס שניהל פיתוח אמל״ח (ארכיון) // דובר צה"ל

ניסיון השיקום של חמאס, כפי שפורסם ב"ישראל היום" בשבוע שעבר, כלל גיוס של מאות מחבלים לשורות הארגון. הגיוסים נמשכו שבועות ארוכים תמורת תשלום, אחרי שאלפים רבים חוסלו במלחמה. כעת מתחדד המלכוד של הנהגת חמאס. מצד אחד, קשה לא לאבד שליטה על הרחוב כשמסתתרים במנהרות. מהצד השני, עלייה לפני השטח מסכנת את בכירי הארגון בגילוי ובתקיפה.

הסיבה לכך שחמאס לא פרסם הודעה על כך קשורה, בין היתר, לשיקולי תדמית. בזרוע הצבאית אף הנחו את תומכיהם לא לפרסם מידע בנושא. בארגון הטרור לא מעוניינים להודות בהישג הישראלי. גם במקרה של סגן הזרוע הצבאית בחמאס, מרואן עיסא, הארגון לא פרסם הודעה רשמית על מותו מאז מארס. כאמור, בישראל עצמה עדיין לא אישרו באופן רשמי שראאד סעד חוסל, וככל הנראה נוקטים זהירות רבה אחרי ניסיונות חיסול אחרים שנכשלו.

מערך ההצלה של חמאס הודה בקושי לחלץ את כל הגופות. זירת התקיפה, צילום: ללא

סעד, בן 52, היה גורם משמעותי בצפון רצועת עזה עד כדי כך, שהופצו כרוזים שבהם הוצעו מאות אלפי שקלים למי שיעביר מידע לגביו. במארס האחרון הוא הצליח לחמוק ממעצר בביה"ח שיפא, שם צה"ל לכד עשרות מחבלים וחיסל רבים מהם שהתבצרו במתחם.

מספר 4 בזרוע הצבאית

סעד היה מעורב בתכנון מתקפת 7 באוקטובר. במשך השנים הוא היה מפקד חטיבת העיר עזה, והיה אחד מהגורמים שהקימו את צבא הטרור של חמאס, שכלל 24 גדודים בחמש חטיבות שונות.

מרואן עיסא, בכיר חמאס שחוסל ברצועה, צילום: ללא

מדובר בבכיר שנחשב מספר 4 בזרוע הצבאית של חמאס. מלבדו חוסל באותה הרביעייה גם מרואן עיסא. כעת בצמרת הזרוע נותרו מוחמד סינוואר, שמפקד על דרום הרצועה, ומוחמד דף, ראש הזרוע. החיסול הופך את עז א־דין אל־חדאד, מפקד חטיבת העיר עזה שהתפרקה, לגורם הבכיר ביותר בצפון הרצועה.

גורמים בכירים נוספים בזרוע הם רפעא סלאמה ומוחמד שבאנה, מפקדי החטיבות של חאן יונס ושל רפיח בהתאמה. שבאנה עצמו ניצל משני ניסיונות חיסול במלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר