שמישהו אחר יעשה פיגוע: הפלשתינים תומכים בטרור, אך לא מוכנים להקריב את עצמם

מחקר חדש בדק את הדעות בנוגע לסכסוך ואת הנכונות להקרבה עצמית בקרב פלשתינים ביו"ש • מרבית הנשאלים במחקר תמכו במאבק חמוש ואלים נגד ישראלים • אך רובם ציינו כי לא יצטרפו בפועל לפעילות טרור בגלל הסיכון להם ולמשפחתם • מה אפשר ללמוד מכך על היעילות של הריסת בתי מחבלים?

רכבם של המחבלים בזירת הפיגוע. צילום: אורן בן חקון

מחקר חדש קובע כי רוב הפלשתינים תומכים במאבק מזוין עם ישראל, אך לא מוכנים להקריב את עצמם בפועל, זאת בשל המחיר שהם עתידים לשלם ובשל האכזבה מהרשות הפלשתינית.

ד"ר גדי חיטמן, ראש המחלקה למזרח תיכון ומדעי המדינה באוניברסיטת אריאל, ד"ר איל לוין ויגאל שירי, דוקטורנט במחלקה, ערכו מחקר הכולל ראיונות עומק עם 90 פלשתינים המתגוררים ביהודה ושומרון, במטרה לבחון את הקשר בין אמונה פוליטית ונכונות להקרבה עצמית.

מרבית הנשאלים במחקר תמכו במאבק חמוש ואלים נגד מדינת ישראל, אולם, למרות הנטייה של רבים להזדהות עם המאבק המזוין נגד השלטון הישראלי, ניכר כי הם אינם ממהרים להצטרף בפועל למאבק זה.

70 אחוז מהנשאלים הביעו חשש שהרשות תעמוד בפני סכסוך מזוין פנימי בין פלגים שונים – בדגש על חמאס ופת"ח. 71 אחוז הביעו חוסר שביעות רצון מתפקוד הרשות, ו-74 אחוז  מעוניינים שאבו מאזן יתפטר.

תיעוד הפיגוע בירושלים: המחבל דקר שוטר - ונוטרל, צילום: ללא

החוקרים מציינים, כי מהראיונות עולה כי פלשתינים רבים מביעים תמיכה במאבק מזוין והם מבינים מה המשמעות האישית והקולקטיבית הגבוהה שכרוכות במאבק שכזה, אך רובם לא ממהרים להצטרף בפועל לפעילות טרור, זאת בשל הסיכון האישי להם ולבני משפחותיהם.

"כבר לא מאמין בדרך הזאת"

"לפני כמה שנים יצאתי עם חברים לזרוק אבנים על מגדל צבאי ונעצרתי. הייתי כלוא כמה חודשים. מה הרווחתי? שום דבר. אף אחד לא התעניין בי ובמשפחתי. אני כבר לא מאמין בדרך הזאת", אמר אמיר (30), תושב שכם. אמין (47), גם הוא משכם, ציין כי את הטרור מלבים צעירים. "הם הגיבורים החדשים של טיקטוק. לא מדובר בלוחמי חופש. המבוגרים, שאחראים על המשפחה, רוצים לחיות, לעבוד ולהתפרנס".

זריקת אבנים (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

"רוב תושבינו מתנגדים לפעילות צבאית באזורנו", אמר מחמוד (41) מהכפר ג'ילזון. "אנחנו גרים ליד יישוב יהודי. לפני מספר ימים אירע ירי לעבר היישוב. הצבא הישראלי סגר את הכניסה לכפר שלנו, ורבים לא יכלו ללכת לעבודה. לאחר המקרה כולם קיללו את היורים. מבחינתנו כל אירוע טרור באזור רק פוגע בנו".

עבדאללה (35) שמתגורר בכפר ליד טולכרם, ציין כי "אני תומך במאבק מזוין, אבל שיהיה במקום שלא משפיע עלינו. מי שרוצה לשחרר את פלשתין שיעשה זאת, אבל לא כאן".

לא רוצים פיוס לאומי

דברי הפלשתינים מוכיחים כי הפעילות האינטנסיבית של צה"ל ושל המינהל האזרחי להריסת בתי מחבלים והריסת בתים בלתי-חוקיים אכן מוכיחה את עצמה בשטח. רבים מנשאלים הצהירו כי המחיר שאותו ישלמו הוא זה שמונע מהם לבצע פיגועים בפועל. עם זאת, היו כאלו שהצדיקו פעולות אלו. מועץ (35) סיפר שאחיו היה מחבל שרצח ישראלי. "הצבא הישראלי הרס את הבית שלנו, אבל ישראל טועה אם היא סבורה שהדבר ימנע את המשך המאבק".

הריסת בית המחבל כמאל אבו בכר, צילום: דובר צה"ל

עוד עולה מהמחקר, כי הפלשתינים אינם מעוניינים בפיוס ברמה הלאומית ומודאגים הרבה יותר ממצבם האישי. "לא מעניין אותי אם חמאס או פת"ח יובילו, כולם אותו הדבר", אמר אמיר. מוחמד (19) מקבלאן אמר "אני לא מעוניין, תן לי לחיות את חיי וזה הכל". נאיף (48) משכם טען: "אין פתרון לסכסוך בין חמאס לפת"ח. העם רוצה את חמאס והעם יקבל את חמאס. זה רק עניין של זמן". ואליד (45) מקלקיליה טען כי "בעזה שונאים את חמאס ובגדה שונאים את הרשות. עם הזמן כולם יבינו שחמאס הם גנבים ושקרנים כמו כולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר