חוטפי משפחת ביבס: ארגון טרור עצמאי שהתפצל מפת"ח

ארגון הטרור "כתאיב אלמוג'אהדין" (גדודי לוחמי הקודש), לא מוכר כל כך לישראלים וגם לא לפלשתינים • הארגון שכולל קבוצה קטנה של פעילים נוטל חלק אקטיבי בלחימה בצה"ל ברצועה

תיעוד מחטיפתם של בני משפחת ביבס// דובר צה"ל

השם "כתאיב אלמוג'אהדין" (גדודי לוחמי הקודש) לא היה מוכר לרוב הישראלים עד סוף חודש נובמבר האחרון, אז הודיעה התארגנות הטרור בחשבון הטלגרם שלה בערבית כי "שלושה מבני משפחת ביבס הוחזקו בידיה".

היום (שני), חשף צה"ל תיעוד וידאו חדש של שלושה מבני משפחת ביבס, שירי ושני ילדיה כפיר ואריאל מיום החטיפה, ונמסר כי כתאיב אלמוג'אדין הם אלה שחטפו אותם.

גם בצד הפלשתיני לא כולם מודעים לקיומו של הארגון. מי שכבר שמעו עליו, לא ייחסו לו עד עכשיו חשיבות רבה בשל היותו קבוצה קטנה יחסית של פעילים, שלא זוכה לדומיננטיות מבחינה צבאית במפת התארגנויות הטרור הפלשתיניות. עם זאת, למרות גודלה הקטן של ההתארגנות, מתחילת המלחמה נוטלים חבריה חלק אקטיבי בלחימה בשטח נגד צה"ל ברצועת עזה.

הם פועלים באופן עצמאי, אך מתפקדים גם ככוח מסייע עבור אנשי הזרוע הצבאית של חמאס. יש להם שיתופי פעולה צבאיים גם עם פעילים מארגון הג'יהאד האסלאמי.

אנשי ההתארגנות מחזיקים בחשבון טלגרם שבו הם מפרסמים מדי יום תיעודים של הפעילות שלהם נגד כוחות הצבא ברצועת עזה, ומודיעים על קבלת אחריות לירי שהם מבצעים. בסרטונים הם נוהגים להאדיר את "ההישגים הצבאיים האופרטיביים" שלהם בשטח, ורק ביממה האחרונה הפיצו שלושה תיעודים שונים.

"גם בצד הפלשתיני לא כולם מודעים לקיומו של הארגון", צילום: אי.פי

כך למשל, נטען באחד מהם כי אנשיהם פעלו יחד עם חברי הג'יהאד "ופגעו בכלים של צה"ל ובריכוזי חיילים במזרח ג'בליה באמצעות ירי כבד של מקלעים". בסרטון אחר, טענו כי בפעולה משותפת עם חמאס, "לוחמי הארגון פגעו במזל"ט שחג באוויר", באמצעות ירי נ.מ. יצויין כי חלק מהמידע שהם מפרסמים מוגזם ולעתים מפוברק, כך גם הסרטונים שחלקם ערוכים בצורה מגמתית כחלק מקמפיין התודעה שמנהלים ארגוני הטרור בעזה.

היו חלק מפת"ח

"כתאיב אלמג'אהדין", הוא הזרוע הצבאית של התארגנות טרור ברצועת עזה שמכנה את עצמה בשם "לוחמי הג'יהאד הפלשתינים". מדובר בפלג שהתפצל מתנועת פת"ח באמצע שנות ה- 2000, ושאנשיו היו משויכים בעבר לתת-התארגנות בתוך "גדודי חללי אלאקסא".

ההתארגנות עברה כמה גלגולים בעשור האחרון. עד לפני פרוץ המלחמה, כתאיב אלמוג'אהדין היו חברים בחמ"ל המשותף של הפלגים הפלשתיניים ברצועת עזה שמנוהל על ידי חמאס. גם אז, הקבוצה עבדה בתיאום עם פעילים צבאיים מארגונים אחרים בעזה והייתה תחת חסותו של ארגון חמאס.

"כאשר שוגרו רקטות כיוונו את האשמה כלפי כתאיב אלמוג'אדין", צילום: דובר צה"ל

עם זאת, כמה פעמים בעבר הלא רחוק כאשר שוגרו רקטות מרצועת עזה לעבר יישובי הדרום, היו מי שכיוונו את חיצי ההאשמה כלפי כתאיב אלמוג'אדין ומיתגו אותו כאחד הגופים "הסוררים שפעלו עצמאית ללא ידיעה או אישור של חמאס".

ברצועת עזה ישנן עוד כמה התארגנויות טרור קטנות, לצד הארגונים המובילים והגדולים: חמאס והג'יהאד האסלאמי, שמנו לפני תחילת המלחמה 35,000, ו- 15,000 פעילים בהתאמה. מדובר בקבוצות של חמושים שבנו את עצמן תחת "מטריית ההתנגדות", ואימצו אידיאולוגיה קיצונית ודתית. הן פעלו תחת עינו הפקוחה של חמאס לפני פרוץ "חרבות ברזל", וכעת, על רקע השחיקה במשילות של ארגון הטרור הגדול בעזה, הן "תפסו עצמאות", אך עדיין מתקשות לבצע פעולות צבאיות משמעותיות, בשל היעדר יכולות ונגישות לאמצעי לחימה.

הפלגים הקטנים

ההתארגנויות הקטנות ברצועה מונות יחד כולן כמה אלפי פעילים. לחלקן יש גישה לפצצות מרגמה ורקטות, אם כי באיכות שטיבה לא ברור, ולטווח שלא חצה עד כה את ה- 15 ק"מ. יש סיכוי שפעילי הטרור שחברים בהן יצליחו לסלול לעצמם דרך להשיג נשק קל וטילים ברמה משופרת אך לא במסה קריטית.

התנועה התפצלה מפת"ח בשנות ה-2000, צילום: אי.אפ.פי

הפלגים הקטנים לא נפגעו בינתיים באופן ייעודי ובצורה משמעותית במהלך המלחמה בשל סדרי עדיפויות שהצריכו מהצבא להתמקד תחילה באיומים הגדולים והדחופים יותר. אולם, גם הם ספגו פגיעות במקומות שבהם פעיליהם השתתפו בלחימה והתחככו עם כוחות הצבא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר