רה"מ בנט נפגש במוסקבה עם הנשיא פוטין ולאחר מכן שוחח עם זלנסקי

בנט טס בשעות הבוקר באופן חשאי כדי לדון עם פוטין בקרמלין • השניים שוחחו כשלוש שעות • השר אלקין הצטרף כדי לסייע בתרגום • הפגישה תואמה עם הבית הלבן • ההערכה: בנט מתווך בין רוסיה לאוקראינה • גורם מדיני: בפגישה נידונה גם ההתקדמות בשיחות הגרעין בווינה • לאחר הפגישה, רה"מ בנט טס לברלין ונפגש עם הקנצלר שולץ

בנט, פוטין וזלנסקי, צילום: איי.פי, רויטרס, עמוס בן גרשום לע"מ, איי.אף.פי

רה"מ נפתלי בנט נפגש היום (שבת) בקרמלין עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. השניים נועדו במשך שלוש שעות, כאשר שר השיכון זאב אלקין סייע בתרגום. ההערכה היא שבנט ופוטין שוחחו על המלחמה באוקראינה, כחלק מהתיווך של בנט בין קייב למוסקבה. לאחר הפגישה, שוחח בנט עם נשיא אוקראינה זלנסקי. כמו כן, רה"מ בנט טס לברלין, שם נפגש את קנצלר גרמניה, אולף שולץ.

בלשכתו של בנט מסרו כי ראש הממשלה המריא בשעות הבוקר למוסבקה באופן חשאי. עוד נמסר כי את בנט מלווים בביקור ראש המל"ל ד"ר איל חולתא, היועצת המדינית שמרית מאיר ודובר ראש הממשלה מתן סידי.

רה"מ נפתלי בנט עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, צילום: אי.פי.אי

גורם מדיני מסר כי ראש הממשלה עדכן על הפגישה את ארה"ב, גרמניה וצרפת, תוך שיח שוטף עם אוקראינה. כמו כן, גם שר החוץ לפיד עודכן. אותו גורם מסר כי הפגישה התקיימה לאחר שורה ארוכה של שיחות שקיים רה"מ עם מנהיגים בשבוע האחרון. הגורם אמר כי רה"מ שוחח עם הנשיא פוטין גם על מצבם של הישראלים והקהילות היהודיות כתוצאה מהמלחמה באוקראינה. מהקונפליקט. עוד ציין הגורם כי בפגישה נידונה גם ההתקדמות בשיחות הגרעין בווינה, כאשר ראש הממשלה הביע את עמדת ישראל, שמתנגדת לחזרה להסכם הגרעין.

כמו כן, גורם במערכת המדינית אמר ל"ישראל היום" כי מטרת נסיעתו של בנט היא אכן תיווך בין רוסיה לבין אוקראינה והמערב. הוא הביע תקווה שהמהלך של בנט יוביל לתוצאות, אך הוסיף שגם אם ייכשל, ישראל תצא מורווחת מבחינה בינלאומית. לדברי הגורם המדיני, עצם הפעולה הישראלית של העברת מסרים בין הצדדים, מחזקת את דימויה של ישראל כמדינה מערבית אך יחסית ניטרלית, ומצדיק את הקו המתון של ירושלים כלפי מוסקבה, שבשונה מיתר המערב לא כולל הצטרפות לסנקציות על פוטין. סוגיה משמעותית נוספת של בנט העלה בפני הנשיא הרוסי, היא מתן אפשרות ליהודי רוסיה לעלות לישראל, אם וכאשר ירצו בכך.

נזכיר כי זוהי פגישה ראשונה של פוטין עם ראש מדינה מערבית, מאז פרוץ המלחמה. ההערכה היא שבנט מנסה לגבש פשרה שתביא לסיום המלחמה, וזאת על רקע רצף השיחות שלו עם פוטין ועם זלנסקי בשבוע האחרון, ומיצובה של ישראל כמדינה ניטרלית במשבר. נראה כי בנט המתין מספר שעות עד לתחילת פגישה, שכן הטיסה יצאה לפנות בוקר ואילו השיחה החלה רק בשעות אחר הצהריים המאוחרות. יצוין גם כי פוטין ידוע כמי שמאחר באופן משמעותי לפגישות גם בימי שגרה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר