זעם בינלאומי: העולם מגנה את חוקי אונר"א שאושרו בכנסת

האיחוד האירופי: "החקיקה סותרת את המשפט הבינלאומי ותחריף את המשבר ההומניטרי" • ראש אונר"א: "יעמיק את סבל הפלשתינים" • ארה"ב הביעה "דאגה עמוקה" מהחוקים שיגבילו את פעילות הארגון בירושלים ובעזה

אחרי פגרה ממושכת: נפתח כנס החורף של הכנסת ה-25 . צילום: אורן בן חקון

תגובות נזעמות בזירה הבינלאומית בעקבות אישור שני חוקים בכנסת שיגבילו משמעותית את פעילות אונר"א בישראל. החוקים, שאושרו הערב (שני) ברוב של 92 חברי כנסת, צפויים למנוע את פעילות הארגון במזרח ירושלים ולאסור על מגע בין אנשי ממשל ישראלים לאנשי אונר"א.

יוזמי חוקי אונר"א (מימין לשמאל): שרן השכל, דן אילוז, רון כץ, יוליה מלינובסקי ובועז ביסמוט, צילום: .

שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, יצא בגינוי חריף נגד ההחלטה והזהיר מפני השלכותיה: "חקיקה זו עומדת בסתירה חריפה למשפט הבינלאומי ולעקרון ההומניטרי הבסיסי של אנושיות". לדבריו, החוקים החדשים "יהפכו דה-פקטו את פעילות אונר"א בעזה לבלתי אפשרית" ויפגעו משמעותית באספקת שירותי בריאות, חינוך ורווחה.

שר החוץ של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל. מגנה בחריפות, צילום: אי.פי.אי

הנציב הכללי של אונר"א, פיליפ לזריני, אמר הערב כי ההצבעה בכנסת נגד הארגון היא "חסרת תקדים" ומהווה "תקדים מסוכן". הוא טען שההחלטה נוגדת את האמנות של האו"ם ומפרה את ההתחייבויות של ישראל לפי החוק הבינלאומי.

בכיר הסוכנות הוסיף כי החקיקה "הצעד האחרון בקמפיין מתמשך לפגיעה במוניטין של אונר"א ולדה לגיטימציה לתפקיד שלה בסיפוק סיוע ושירותים הומניטאריים לפליטים פלשתינים". לטענתו "מיזמי החקיקה רק יעמיקו את סבלם של הפלשתינים - במיוחד ברצועת עזה - היכן שיותר משנה אנשים חיים בגיהינום. יימנעו השכלה מיותר מ-650 אלף נערים ונערות. דור שלם של ילדים יהיה נתון לסיכון". הוא טען כי "הצעות החוק הן ענישה קולקטיבית והפסקת השירותים של אונר"א לא תסיר את מעמד הפליטות של הפלשתינים".

גם בוושינגטון הביעו דאגה מהמהלך הישראלי. גורמים רשמיים בממשל האמריקאי מסרו כי ארצות הברית "מודאגת עמוקות" מהחקיקה החדשה נגד אונר"א.

מנכ"ל אונר"א לפליטים פלשתינים פיליפה לזריני. "יעמיק את סבל הפלשתינים", צילום: איי.פי

החוקים שאושרו, ביוזמתם של חברי הכנסת בועז ביסמוט, שרן השכל, יוליה מלינובסקי, דן אילוז ורון כץ, צפויים להיכנס לתוקף בעוד 90 יום. החוק הראשון ימנע את פעילות אונר"א במחנה הפליטים שועפאת ובמזרח ירושלים, בעוד החוק השני יאסור על כל מגע בין אנשי ממשל ישראלים לאנשי הארגון, מה שעלול למנוע מעובדי אונר"א לפעול בעזה.

בורל הדגיש בתגובתו כי "אונר"א היא הספקית היחידה של שירותים קריטיים והיא חיונית לאספקת סיוע חירום למיליוני פליטים פלסטינים". הוא קרא לישראל "לשקול מחדש את החקיקה כדי למנוע שיבושים בשירותים מצילי החיים של אונר"א ולהבטיח המשך גישה הומניטרית בלתי מופרעת".

מבנה אונר"א בעזה שהופצץ לאחר שזוהו בו מחבלים, צילום: רויטרס

האיחוד האירופי הדגיש כי הוא נשאר מחויב לתמיכה באונר"א ובשליחותה, תוך שמירה על עקרונות הניטרליות והאחריותיות. יצוין כי אונר"א פועלת באזור מאז הקמתה ב-1948 על פי מנדט מיוחד שניתן לה מהעצרת הכללית של האו"ם.

שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי. "טעות של ישראל", צילום: רויטרס

שר החוץ הבריטי דייויד לאמי: "החוקים שאושרו היום בכנסת להגבלת אונר"א - טעות מוחלטת".

בחמאס תקפו את המהלך בכנסת: "אנחנו דוחים ומגנים בתוקף את ההצבעה על חוק האוסר פעילות של אונר"א בשטחים הפלשתיניים הכבושים, אנחנו מתייחסים לכך בתור חלק מהמלחמה הציונית והתוקפנות על עמנו, כדי לחסל את הסוגייה הלאומית שלנו, ואת זכות הפליטים הפלשתינים בשיבה לבתיהם, שמהם נעקרו על ידי הכנופיות הציוניות. הקהילה הבינלאומית והאו"ם נדרשים לנקוט בעמדות נחושות נגד הישות הציונית, שמאתגרת את הרצון הבינלאומי ואת מוסדות האו"ם, ולהגיש סיוע לאונר"א, באופן שיבטיח את המשך פעילותה בסיוע לבני עמנו, במיוחד בצל רצח העם הציוני הנוכחי ברצועת עזה".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר