הצעת נשיא מצרים: "הפסקת אש ליומיים בעזה ושחרור ארבעה חטופים"

א-סיסי הציע הפסקת אש ל-48 שעות, שכוללת שחרור ארבעה חטופים בתמורה לאסירים פלשתינים • על רקע הפסגה בקטאר שם וויליאם ברנס וראש המוסד דדי ברנע נפגשו עם ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני על מנת להתחיל במשא ומתן לעסקה • השיחות התנהלו כדי להביא להפסקת אש שתימשך פחות מחודש, בתקווה שהיא תוביל להסכם קבוע

נשיא מצרים א-סיסי. צילום: אי.פי.איי

הצעה חדשה על הפרק: הימים האחרונים הם קריטים וגורליים במיוחד להמשך מלחמת חרבות ברזל, כאשר אנחנו אחרי התקיפה הישראלית באיראן והמגעים לעסקת חטופים מתחדשים. נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי אמר היום כי "הצענו יוזמה של הפסקת אש ליומיים בעזה, שכוללת שחרור ארבעה חטופים בתמורה לאסירים פלשתינים". 

הערוץ הסעודי "אל-ערביה" דיווח ממקורותיו כי חמאס דוחה כל הצעה להפסקת אש שלא כוללת נסיגה ישראלית מעזה. לפי הדיווח, חמאס מסרב להפסקת אש לפני נסיגה ישראלית מצפון רצועת עזה וצירי נצרים ופילדלפי. עוד דווח כי הארגון ציין כי הוא "מקבל בברכה את ההצעה המצרית", אבל אין ערבויות ישראליות למצרים.

במהלך מסיבת עיתונאים לצד נשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון, השליט המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי הוסיף כי צריך לחדש את השיחות בתוך עשרה ימים מרגע יישום ההפוגה הזמנית, זאת במאמץ להגיע להפסקת אש קבועה.

נשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון, צילום: AP

גורם פלשתיני שמקורב לשיחות אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס": "אני מצפה שחמאס יקשיב להצעה החדשה, אבל הארגון מתעקש שכל הסכם חייב להביא לסיום המלחמה ולנסיגת הכוחות הישראליים מעזה".

ההצעה של נשיא מצרים מתפרסמת על רקע הדיווח של "רויטרס": ראש ה-CIA וויליאם ברנס וראש המוסד דדי ברנע נפגשו בדוחא עם ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני. מטרת המפגש היתה להתחיל במשא ומתן להסכם, שכולל הפסקת אש קצרה בעזה ושחרור מספר חטופים תמורת אסירים ביטחוניים פלשתינים.

לפי הפרסום, השיחות התנהלו כדי להביא להפסקת אש שתימשך פחות מחודש, בתקווה שהיא תוביל להסכם קבוע. גורם מסר לסוכנות כי הפרטים לגבי איך וכמה חטופים ואסירים ביטחוניים ישוחררו עדיין לא ברורים.

בה בעת, בכירים בחמאס מסרו לערוץ הסעודי "א-שרק" כי ארגון הטרור היה צפוי להעלות הצעה בפני המתווכים בדיונים בקטאר. ההצעה כוללת עסקה לסיום המלחמה באופן מיידי, נסיגה ישראלית מרצועת עזה ועסקה לשחרור כל החטופים "בפעימה אחת".

שחרור כל החטופים בפעימה אחת. עסקת חטופים (ארכיון), צילום: אי.פי

אחד הבכירים בחמאס אמר כי הם ישמעו לגבי ההצעות, אבל מבחינתם הם מעדיפים עסקה כוללת בשלב אחד שיסיים את המלחמה בבת אחת. לדברי הבכיר בחמאס, בתמורה לכך יתקיימו "חילופי שבויים שיכללו את כל החטופים הישראלים תמורת מספר מוסכם של אסירים פלשתינים". אותו גורם הוסיף: "כמובן שאנחנו לא דוחים אף רעיון אחר שהמתווכים עשויים להציג, אבל הקריטריונים לקבלה מבחינתנו מתחילים מהפסקת המלחמה".

כפי שפורסם ב"ישראל היום", לפני מספר ימים, הועלו בקבינט המדיני - ביטחוני רעיונות חדשים לבחינת מתווים לשחרור החטופים בשבי החמאס. המתווה העיקרי המוצע, כולל שחרור של עד חמישה חטופים חיים בתמורה לשבועיים של הפסקת אש.

פרטי המתווה הראשוני שהובאו בפני שרי הקבינט נסקרו על ידי אנשי מערכת הביטחון וניכר כי בקרב שרי הליכוד בתוך הקבינט יש תמיכה של שר הביטחון יואב גלנט, שר המשפטים יריב לוין, שרת התחבורה מירי רגב ושר התיירות חיים כץ. מנגד, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התנגדו, כהרגלם.

השרים סמוטריץ' ובן גביר (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

חודשים ארוכים ניסו שורה של מתווכים בינלאומיים לסייע לישראל להביא את סינוואר להתפשר בסוגיות שונות במהלך המו"מ, אולם זה היה נוטה להקשיח עמדות חדשות לבקרים וסיכל פעם אחר פעם את הסיכוי להגיע למתווה מוסכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר