לוחמי צה"ל במטה אונר"א בעזה (ארכיון). צילום: רויטרס

הדילמה של נתניהו: האמריקנים לוחצים להסיר את חוקי אונר"א, בליכוד דוחפים לקדם אותם

אישור החוקים עלול להוביל להשעיית ישראל מהאו"ם ולהצבעה נגדה במועצת הביטחון בגיבוי אמריקני • שגריר ארה"ב מפעיל לחץ על בכירים בישראל • ח"כ מלינובסקי: "רמת ההיסטריה של העולם מצביעה על כמה החקיקה מוצדקת"

[object Object]

לחץ מדיני משמעותי מופעל בימים אלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרד החוץ להסיר מסדר היום את חוקי אונר"א. על פי מקורות בכירים, הושמע איום באוזני בכירים ישראלים לפיו אישור החוקים לבלימת פעילות אונר"א בישראל עלול להוביל להשעיית ישראל מהאו"ם ולהצבעה נגדה במועצת הביטחון, בגיבוי אמריקני.

דובר צה"ל

את החזית מוביל שגריר ארה"ב בישראל, ג'ק לו, הפועל מול ראשי מפלגות באופוזיציה והדרג המדיני. במקביל, מדינות אירופאיות פונות בנושא למשרד החוץ, שרים וחברי כנסת. במסדרונות הכנסת נלחש כי הפתרון שיובילו בליכוד הוא דחיית ההצבעה על החוקים עד לאחר הבחירות בארה"ב, לדרישת נתניהו.

אנתוני בלינקן וג'ק לו. לחץ אמריקני, צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem

על רקע זה, מופעל לחץ בתוך הליכוד על יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ויו"ר הקואליציה אופיר כץ להכניס מחר בבוקר את החוקים לסדר היום של הכנסת. בליכוד אמרו היום: "לא יתכן שלפיד וליברמן עומדים בלחץ האמריקני ובכירים בליכוד יכנעו לו".

ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו הגיבה לאיום על הדרג המדיני: "התוקף של פעילות אונר"א באזור נובע מהסכם וולנטרי של ישראל משנת 1967 שזכותנו המלאה לסיים אותו בעקבות הסכנה הביטחונית של אונר"א על המדינה שלנו". לדבריה, "אין פה שום הפרה של הסכמים בינלאומיים. רמת ההיסטריה של העולם מצביעה על כמה החקיקה נגד אונר"א מוצדקת ועד כמה הם צבועים".

חברת הכנסת מלינובסקי. לחץ מצד חברי הליכוד על נתניהו, צילום: אורן בן חקון

מלינובסקי הוסיפה כי תמיד האמינה בצדקת החקיקה, והפרסום השבוע על כך שמפקד הנוח'בה שפיקד על טבח מיגונית המוות ברעים היה עובד אונר"א, רק מוכיח זאת. "מחר החוק יעבור במליאה, והסיפור של אונר"א כאן יסתיים", הצהירה.

מתנועת אם תרצו מובילת המאבק הציבורי לסגירת פעילות אונר''א בישראל נמסר: ''עם ישראל לא יסלח למי שייכנע ללחצים. בשעה שאנחנו קוברים מדי יום את מיטב לוחמינו שמגלים גבורה ואומץ יוצאי דופן, המינימום שאנו מצפים לו מנבחרי הציבור הוא לעמוד במילתם ולגלות אומץ מול הלחצים. יו''ר הקואליציה אופיר כץ ויו''ר הכנסת אמיר אוחנה - עם ישראל כולו מסתכל. לא לפחד כלל, העבירו את החוקים''.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו