המקורב למועמד הרפובליקני: "אחרי 7 באוקטובר טראמפ הבין שפתרון שתי המדינות לא ייצא לפועל"

שגריר ארה"ב לשעבר דיוויד פרידמן מקדם תוכנית לריבונות ישראלית ביו"ש, שבמסגרתה הפלשתינים לא יוכלו להצביע בבחירות הכלליות • "כל פתרון מלבד מדינה יהודית בין הים לנהר יסכן את ישראל"

הנשיא טראמפ עם נתניהו, פרידמן ופומפאו, 2019. צילום: ללא

דיוויד פרידמן, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, קורא לקדם תוכנית לריבונות ישראלית בכל השטח שמהים ועד לנהר הירדן.

פרידמן, שמקורב לדונלד טראמפ וששמו מוזכר בימים אלו כמינוי בכיר פוטנציאלי אם הנשיא לשעבר יזכה בבחירות, משיק היום בירושלים את ספרו "מדינה יהודית אחת", בהוצאת סלע מאיר, שבו הוא פורש את חזונו למזרח תיכון נכון שעובר דרך תיקון הסכמי אוסלו וביטול חזון המדינה הפלשתינית.

פורש את חזונו, דיוויד פרידמן, צילום: Gettyimages

בכנס, שאותו יזם ח"כ אוהד טל מהציונות הדתית, ידונו בחזון המעודכן לנוכח המלחמה והחזית המשמעותית מול איראן. השגריר לשעבר אמר ל"ישראל היום": "'משכיני השלום' דבקים בעיוורון בפתרון שתי המדינות. יש כאלו שבאמת אכפת להם מביטחונה של ישראל, ושחושבים בטעות שזהו רק סכסוך נדל"ן שניתן לפתור באמצעות פשרה, שתגרום לשני הצדדים לשכוח את זוועות העבר ולחיות בשלום. בספר הזה, שממליץ להחיל ריבונות ישראלית על יהודה ושומרון, ההמלצות נשענות על נתונים, ולא על חלומות.

"אם יש דבר אחד ש־7 באוקטובר הוכיח, זה שמדינה פלשתינית ביהודה ושומרון - שטח גדול הרבה יותר מעזה, שנמצא בקרבה מסוכנת למרכזי האוכלוסייה של ישראל - תהווה איום קיומי על מדינת ישראל. איננו יכולים לחזור על הטעות שנעשתה בעזה. עלינו להודות שהניסוי נכשל".

יוזם הכנס, ח"כ אוהד טל (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

עוד טוען פרידמן: "הרשות הפלשתינית, שאומרים שהיא השחקן הפחות מסוכן מקרב המתחרים על הנהגת הפלשתינים, היא שנואה ביותר, מושחתת בצורה יוצאת דופן, וגרוע מכל - מקיימת מערכת פנסיות שמתגמלת מחבלים על רצח יהודים. הפלשתינים מעולם לא ניהלו מדינה, ואין להם מוסדות, הנהגה או ניסיון שיאפשרו להם לעשות זאת".

קול חדש מארה"ב

הפתרון שמציע פרידמן הוא כזה שלא רבים העזו להשמיע לפניו, לבטח לא בארה"ב: ריבונות ישראלית מלאה בין הירדן לים התיכון. "היעד המרכזי עבור ישראל הוא לא להחליף סיכון ביטחוני בסיכון דמוגרפי. נכון להיום, האוכלוסייה הערבית בישראל מהווה רק 20% מהאוכלוסייה הכללית, ולכן הסיכון הדמוגרפי הוא מינימלי - אך ישראל לא יכולה להוסיף לעצמה שני מיליון אזרחים, במיוחד כשרבים מהם מביעים רצון להשמיד אותה".

לדבר פרידמן: "הפתרון טמון בשני חוקי היסוד המרכזיים של ישראל: כבוד האדם וחירותו, וחוק הלאום. הפלשתינים שיחיו תחת ריבונות ישראלית יהיו זכאים להגנה על זכויות האדם שלהם לפי חוק, אך לא יוכלו להתערב בזכות ההגדרה העצמית הלאומית של העם היהודי. המשמעות היא שכל עוד הם חיים תחת ריבונות ישראלית, הם לא יוכלו להצביע בבחירות הלאומיות באופן שישנה את אופייה היהודי של המדינה. עם זאת, הם ייהנו מזכות הצבעה מקומית, שתאפשר להם לקבוע את ניהול רוב תחומי חייהם".

פעילות צה"ל ביהודה ושומרון, צילום: דובר צה"ל

"פלשתינים ייהנו משגשוג"

פרידמן דוחה את הטענות לאפרטהייד, ואומר: "הפלשתינים ביהודה ושומרון יקבלו בעלות חוקית על בתיהם, ויחיו בביטחון שהם וילדיהם יהיו תושבי קבע במדינת ישראל. רמת החיים שלהם תעלה בצורה דרמטית. ארה"ב אינה מדינת אפרטהייד, ולמרות זאת פוארטו ריקו היא טריטוריה בבעלות ארה"ב, ותושביה לא מצביעים בבחירות הלאומיות של ארה"ב. המודל הזה עובד שם, והוא יכול לעבוד גם כאן.

"כשאני נזכר בפגישה בחדר הסגלגל ב־23 ביוני 2020, אני נזכר במבט על פניו של הנשיא טראמפ כשהסברנו לו את התוכנית לריבונות ישראלית. זה לא ממש ריגש אותו. הוא רצה תוצאה שבה ישראל תהיה בטוחה יותר, שארץ המקרא תיוותר שלמה, ושבמקביל - הפלשתינים באזור ייהנו משגשוג. התוכנית ההיא היתה צריכה עוד מחשבה. היום אנחנו יודעים איך להשיג זאת".

השגריר דיוויד פרידמן בכותל, צילום: רויטרס

לשאלתנו אם כבר הציג את התוכנית בפני טראמפ השיב פרידמן: "טרם הזדמן לי להציג בפניו את עמדתי בנושא זה, אך אחרי 7 באוקטובר טראמפ הבין שפתרון שתי המדינות לא ייצא לפועל. הספר הזה מתאר את מה שצריך לקרות - ההזדמנות האחרונה והטובה ביותר לפתרון הסכסוך הישראלי־פלשתיני. פתרון שמאמץ גישות מעשיות לשיפור המצב בשטח, תוך הקפדה על ערכי היסוד המשותפים ליהודים ולנוצרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר