המו"מ בדוחא מתחדש: הכדור עדיין בידיים של חמאס

דדי ברנע יציע כמה מתווים אפשריים להתקדמות במו"מ על עסקת חטופים • "זה רגע של הזדמנות", אומר בלינקן • במהלך השבוע, דווח כי חמאס דחה הצעה ישראלית בה "ישראל הציעה לראשי חמאס יציאה בטוחה מרצועת עזה בתמורה לשחרור החטופים"

ר"מ קטאר, בלינקן ודדי ברנע . צילום: רויטרס, איי.אף.פי, גדעון מרקוביץ'

ראש המוסד דדי ברנע ימריא לדוחא, בירת קטאר, כדי להתניע מחדש את המשא ומתן לשחרור החטופים. קודם לנסיעה זו, ברנע וראש השב"כ רונן בר נפגשו במצרים עם ראש המודיעין המצרי החדש, שגם מולו מנסה ישראל לגלגל מתווה להשבת החטופים.

אולם, כמו בפעמים קודמות, עם סינוואר או בלעדיו: הכדור נמצא עדיין בידיים של חמאס, שעד כה לא הראה נכונות להתקדמות להפסקת אש בתמורה להשבת החטופים.

במהלך השבת, פורסם ב"וול-סטריט ג'ורנל" כי "ישראל הציעה לראשי חמאס יציאה בטוחה מרצועת עזה בתמורה לשחרור החטופים". באותו דיווח נכתב, כי חמאס דחה את ההצעה. למעשה, כפי שכבר פירסמנו, בישראל מציעים לחמאס כמה מתווים אפשריים, שכוללים, בין היתר, מענקים כספיים בתמורה לחטופים וכן שחרור כמה חטופים בתמורה להפסקת אש זמנית.

ההצעות שיעלו בקטאר

מחר, צפוי ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, להיפגש עם ראשי המודיעין של ישראל ומצרים. במקביל, צפויים נציגי מצרים וקטאר להיפגש עם נציגי חמאס. על פי ההצעה שנידונה מול המצרים, תהיה הפסקת אש מצומצמת כצעד ראשון להסכם רחב יותר. על פי המתווכים הערבים, ההצעה כוללת שחרור חמישה חטופים תמורת הפסקת אש של עד שבועיים ושחרור אפשרי של אסירים פלשתינים הכלואים בישראל.

ראש ה-CIA וויליאם ברנס, צילום: אי.אף.פי

המאמץ הדיפלומטי המחודש מגיע לאחר שבוע של פגישות בין מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לבכירים ישראלים וערבים. ברקע הנסיעה התקיימו בימים האחרונים דיונים בקבינט ובפורומים מצומצמים על נוסחאות חדשות לעסקה שתוביל להשבת חטופים. בישיבת הקבינט האחרונה, למשל, נידונו מספר הצעות שעשויות לעלות גם בפגישה בקטאר.

בפגישות שקיים בלינקן ביום שלישי בישראל עלה הרצון האמריקני לראות התקדמות מדינית וסיום מלחמה בעזה כנושא מרכזי. בין היתר, בפגישתו עם נשיא המדינה הרצוג נתן בלינקן את האות להתקדמות שנחזית כעת כשאמר: "אני מאמין מאוד שמותו של סינוואר יוצר הזדמנות חשובה להשיב את החטופים הביתה, לסיים את המלחמה, ולהבטיח את ביטחונה של ישראל – וזה בדיוק היה מוקד השיחות שלי עם הקולגות שלנו בישראל, כולל הסדרים לתקופה שלאחר סיום המלחמה. זו שיחה שאמשיך לנהל במרחב גם עם שותפים נוספים. זה רגע של הזדמנות להתקדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר