רמז גם לגרעין: אלו היכולות האיראניות שנפגעו במבצע "ימי תשובה"

בעוד ישראל נהנית מתמיכה אמריקנית מתמשכת, הבהירו בדרג המדיני כאן כי היעדים היו בהתאם לבנק המטרות שהוכרז ולא לבקשות ארה"ב • גורמים ישראלים אמרו כי "לא רצינו להתעסק עם איראן כשיש שתי חזיתות פתוחות, אבל מהרגע שתקפה כאן היינו חייבים להגיב בעוצמה"

במהלך התקיפה באיראן: ראש הממשלה נתניהו והשר גלנט בבור בקריה. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

אחרי שיחת טלפון לילית ביום שישי שבה הסמיך הקבינט את ראש הממשלה ושר הביטחון לתקוף באיראן, יצאה לדרך התגובה הישראלית לירי הישיר מאיראן לפני 25 ימים. אך אישור הפעולה היה רק קצה הקרחון של דיונים קדחתניים במערכת הביטחון עם ראש הממשלה ולחץ מדיני בכל הדרגים על הצמרת הישראלית לתגובה ממוקדת ומתחומת ביעדים צבאיים.

בעוד ישראל נהנית כך מתמיכה אמריקנית מתמשכת, הבהירו בדרג המדיני כאן כי היעדים היו בהתאם לבנק המטרות שהוכרז ולא לבקשות ארה"ב. כך או אחרת ישראל תקפה מטרות איכות באיראן, קיבלה גב ממעצמה רגע לפני בחירות אבל השאירה את הדלת פתוחה להמשך פעולות במידה שאיראן תפעל שוב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הערכת מצב ביטחונית בבור חיל האוויר בקריה עם שר הביטחון, הרמטכ״ל, ראש המוסד וראש השב״כ., צילום: לשכת רה"מ

מאה מטוסים שפעלו בחופשיות בשמי איראן היו למעשה הפעם הראשונה שישראל אכן מימשה את איומיה בגלוי במדינה שהודיעה שמטרתה השמדת המדינה היהודית. התגובה הישראלית הייתה מתחייבת ויש מי שכבר הספיקו לומר שלא היה בה די אל מול חציית הקווים של משטר האייתולות.

אלא שלמרות ההודעה האמריקנית על סיום המהלומות, מבחינת ראש הממשלה התקיפה הזו היא רק ההתחלה.

תיעוד פגיעה בטהרן, הלילה

גורמים ישראלים אמרו כי "לא רצינו להתעסק עם איראן כשיש שתי חזיתות פתוחות אבל מהרגע שתקפה כאן היינו חייבים להגיב בעוצמה. הפשטנו אותם ממערכות ההגנה, פגענו במחסנים של טילים בליסטיים ופגענו באתרים של ייצור מרכיבים לטילים בליסטיים".

מוקדם יותר, דווח כי ישראל תקפה מפעל מערבלי דלק כבד. מדובר בדלק שמניע את הטילים הבליסטיים מסוג חייבר וקאסם, ששוגרו לעבר ישראל מוקדם יותר החודש. לפי הדיווח הסעודי, המערבלים והמפעל מהווים "עצב מרכזי" בתעשיית הטילים הבליסטיים האיראנית. בפרסום נטען כי המפעל נהרס והושבת.

מה שאיראן בנתה לפתחה של ישראל כמערכת הרתעה מתפקדת נפגע קשות בשנה האחרונה - גם חמאס בעזה וכעת גם חיזבאללה בלבנון ואיראן נותרה חשופה בצריח כשחיל האוויר הוכיח בלילה שבין שישי לשבת חופש פעולה מרשים בשמי מדינה זרה".

"אנחנו מפרקים את הציר האיראני וזה שינוי מציאות. המסר הוא פשוט: אנחנו יכולים להגיע לכל מקום באיראן", אמרו בישראל במוצאי שבת. כאשר בפועל גם אם הגרעין לא היה הפעם על הכוונת הוא עשוי להפוך ליעד אם איראן תמשיך בתוקפנות הישירה נגד ישראל או תתקרב לנשק גרעיני. זו אסטרטגיה ברורה ושיטתית כמו בלבנון כך באיראן. תחילה הפשטה מיכולות ואז מלחמה כוללת. איראן בהחלט קיבלה אזהרה השבת ועכשיו הכדור עבר למגרש שלהם. אם המסר לא יובהר, אומרים בישראל, יש עוד יעדים שם והרף יעלה.

בתוך כך בשיחה עם כתבים אחרי התקיפה הישראלית באיראן העביר בכיר בממשל ביידן מסר לטהרן לבלום את התגובה הבאה: ״לא נקבל תקיפות נגד ישראל, במיוחד לא ירי של 200 טילים בליסטיים לעבר אזורים צפופי אוכלוסייה שבהם נמצאים גם עשרות אלפי אמריקנים". לדברי בכיר בממשל "ישראל ביצעה תקיפות אוויר מדויקות נגד מספר מטרות צבאיות ברחבי איראן ומחוץ לאזורים מאוכלסים. התקיפה הייתה נרחבת, ממוקדת ומדויקת, והתבצעה בגלים מרובים. היא הוכנה בזהירות רבה ותוכננה להיות אפקטיבית".

תיעוד מיציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן

לדברי הבכיר, הנשיא ביידן וצוות הביטחון הלאומי שלו פעלו מול ישראל בשבועות האחרונים "כדי לעודד תגובה ממוקדת ומידתית עם סיכון נמוך לפגיעה באזרחים". ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו בשבוע שעבר.

לפי הבכיר "עודד אותו לתכנן תגובה שתרתיע מביצוע התקפות נוספות נגד ישראל תוך הפחתת סיכון להסלמה נוספת. זה צריך להיות הסוף לחילופי האש הישירים הללו בין ישראל לאיראן. ישראל הבהירה לעולם שתגובתה כעת הושלמה". בישראל לא אהבו את הסיפא של הדברים וציפו לגיבוי פומבי משמעותי יותר לתגובה באיראן אך מאחורי הקלעים ניתנה גם תמיכה וגם תמורות מסוג אחר, כך טוענים גורמים ישראלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר