טראמפ הביע תמיכה במהלכים הצבאיים של ישראל: "תעשו מה שצריך לעשות"

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", נשיא ארה"ב לשעבר תמך במהלכי המלחמה של ישראל נגד חיזבאללה וחמאס בשיחה האחרונה שניהל עם נתניהו • לפי העיתון, האמירה עלולה לפגוע בסיכוייו לחזור לבית הלבן, אחרי שבקמפיין הבחירות שלו הדגיש בפני בוחרים מוסלמים כי הוא מתנגד למלחמה

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בפנסילבניה. צילום: רויטרס

מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, דונלד טראמפ, הביע תמיכה במתקפות ישראל נגד החמאס וחיזבאללה בשיחה אחרונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כך לפי דיווח בעיתון ה"וושינגטון פוסט".

טראמפ: "ישראל צריכה לתקוף את אתרי הגרעין של איראן"

לפי שישה גורמים המעורים בפרטי את השיחה, שדיברו בעילום שם עם העיתון, טראמפ אמר לראש הממשלה נתניהו באחת השיחות החודש "תעשו מה שצריך לעשות". טראמפ אישר בפומבי כי השניים שוחחו לפחות פעמיים באוקטובר, כשהשיחה האחרונה התקיימה ב-19 לחודש.

"הוא לא אמר להם מה לעשות מבחינה צבאית, אבל הביע התרשמות", אמר הסנאטור לינדסי גרהאם, שהשתתף בשיחה עם טראמפ ונתניהו החודש, בהתייחסו למבצע הישראלי שחיסל מנהיגי חיזבאללה באמצעות סוללות נפץ בתוך הביפרים. "הוא הביע התפעלות מהמבצעים הצבאיים שלהם וממה שהם עשו".

פגישת נתניהו טראמפ, צילום: עמוס בן-גרשום

גרהאם הוסיף: "טראמפ אמר להם, 'תעשו מה שצריך כדי להגן על עצמכם', אבל אנחנו מדברים בגלוי על מזרח תיכון חדש. טראמפ מבין שחייב להיות שינוי עם המדינה הפלשתינית המושחתת".

על פי הדיווח, יועציו של ראש הממשלה לנתניהו סירבו להגיב לפרסום.

דוברת קמפיין טראמפ, קרוליין לביט, אמרה: "הודות למנהיגותו של הנשיא טראמפ, היה שלום היסטורי במזרח התיכון. עכשיו, כל ההתקדמות שהושגה באזור נהרסה בגלל החולשה של ממשל האריס-ביידן והמדיניות של 'אמריקה אחרונה'. כשהנשיא טראמפ יחזור לחדר הסגלגל, הוא יתקן את הבלגן שהמדיניות הזו יצרה. ישראל תהיה שוב מוגנת ושפיכות הדמים תיפסק".

"תעשו מה שצריך כדי להגן על עצמכם". טראמפ, צילום: אי.פי

ב"וושינגטון פוסט" ציינו כי המסר של טראמפ סוטה ממאמציו הקפדניים של ממשל ביידן לשכנע את ישראל להימנע מהסלמת העימות עם איראן. גורמים אמריקנים מקבלים בהבנה תקיפות ישראליות באתרים צבאיים איראניים, אך רוצים למנוע פגיעה בתשתיות נפט, גז וגרעין, שעלולה לערער את הכלכלה העולמית.

עוד ציינו בעיתון כי האמירה של הנשיא לשעבר עלולה לפגוע בסיכוייו לחזור לבית הלבן, אחרי שבקמפיין הבחירות שלו הדגיש בפני בוחרים מוסלמים-אמריקניים כי הוא מתנגד למלחמה ברצועה ובלבנון.

כל התקדמות במזרח התיכון נהרסה בגלל חולשה. ביידן והאריס., צילום: אי.פי.אי

בפרטיות, טראמפ הביע עוינות כלפי איראן מכיוון שכוחות הביטחון שלה פרצו למערכת הקמפיין שלו, לפי משרד המשפטים, והנשיא לשעבר מאמין שטהרן מבקשת להרוג אותו כנקמה על החיסול האמריקני של הגנרל קאסם סולימאני ב-2020.

טראמפ שאל את גורמי המודיעין האמריקני, שתדרכו אותו על האיום, אם איראן הייתה מעורבת בשני ניסיונות ההתנקשות בו ביולי וספטמבר, וכמה מיועציו השתכנעו כי אכן יש הקשר.

ניסיון ההתנקשות בטראמפ בחודש יולי 2024, צילום: איי.פי

נכון לרגע זה, אין ראיות הקושרות את איראן לאף אחד מניסיונות ההתנקשות, אך ה-FBI לא שלל את האפשרות, כך לפי גורמים המעורים בנושא.

טראמפ מדגיש את הסכסוך הבינלאומי, במיוחד בישראל ואוקראינה, כדי לבקר את המנהיגות הגלובלית של ביידן וסגנית הנשיא קמלה האריס. הקמפיין שלו גם מהמר על משיכת יהודים אמריקנים, במיוחד במדינת המפתח פנסילבניה, על ידי הדגשת ישראל והאנטישמיות.

טראמפ בכנס ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית בוושינגטו

טראמפ האשים את האריס בשנאת ישראל והיהודים, והזהיר המספר נאומים מהרס מוחלט של ישראל אם האריס תנצח בבחירות. בנוסף, טראמפ גם מתח ביקורת על יהודים אמריקנים – שבמשך שנים תמכו בדמוקרטים יותר מאשר ברפובליקנים. בפני תורמים, טראמפ אמר שישראל "תושמד" אם הוא לא ייבחר מחדש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר