עוקף את הממשלה מימין: יאיר לפיד דחה את פניות האמריקנים לעצור את החוקים נגד אונר"א

בשעה שבממשלה מגלים היסוס בנוגע לחוקים, דווקא ראשי האופוזיציה דחו את דרישת האמריקנים על הסף • אביגדור ליברמן הבהיר לנציגים האמריקנים ששוחחו עמו כי הוא מגבה באופן מוחלט את החוק לניתוק הקשר בין מדינת ישראל לבין אונר"א • בתוך כך, שרים בכירים בממשלה הביעו ביממה האחרונה תרעומת על החוקים נגד הארגון והגדירו אותם "קיצוניים" • לפחות שר אחד אף אמר בשיחה סגורה כי יש לעכב את החוקים עד לאחר הבחירות בארה"ב

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, דחה היום (שני) פניות מצד גורמים אמריקנים לעצור את החוקים נגד אונר"א שהכנסת צפויה לאשר בשבוע הבא. ל"ישראל היום" נודע כי נציגים מטעם שגרירות ארה"ב שוחחו בימים האחרונים עם מרבית ראשי המפלגות בישראל, מהקואליציה ומהאופוזיציה, והציגו דרישה תקיפה לעצור את שני החוקים המדוברים.

פשיטה על מתחם אונר"א: הכוחות מצאו רחפנים, רקטות, מקלעים ועוד (12.07.24) // דובר צה"ל

בשעה שבממשלה מגלים היסוס בנוגע לחוקים, דווקא ראשי האופוזיציה דחו את דרישת האמריקנים על הסף. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הבהיר לנציגים האמריקנים ששוחחו עמו כי הוא מגבה באופן מוחלט את החוק שיזמה וקידמה חברת מפלגתו, ח"כ יוליה מלינובסקי, לניתוק הקשר בין מדינת ישראל לבין אונר"א. המשמעות של חוק זה, היא שהסוכנות שקשריה לטרור הוכחו מעבר לכל ספק, ושפועלת כבר עשרות שנים להחמרת הסכסוך בין הפלסטינים לישראל, תתקשה מאוד לפעול ביהודה, שומרון, עזה וירושלים.

גם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הבהיר כי עמדתו בעד סגירת אונר"א לא השתנתה וכי הוא עומד מאחורי החוק שיזם ח"כ רון כ"ץ (יש עתיד) נגד אונר"א, ואשר שולב בחוק של מלינובסקי. מלשכת לפיד נמסר כי "ארגון אונר"א לקח חלק פעיל בטבח האכזרי ב-7.10, מהמוסדות שלו יצאו התקפות טרור נגד ישראל, הוחזקו חטופים ונאנסו נשים צעירות. ראש האופוזיציה לפיד תמך בסגירתו של הארגון כבר בשנת 2013. ראש האופוזיציה שוחח בימים האחרונים עם גורמים דיפלומטיים שונים כפי שהוא עושה מתחילת המלחמה אך דעתו לגבי סגירת אונר"א עומדת בעינה".

ח"כ אביגדור ליברמן (ארכיון), צילום: ללא

בעוד האופוזיציה נחרצת, דווקא הממשלה מגמגמת. ל"ישראל היום" נודע כי שרים בכירים בממשלה הביעו ביממה האחרונה תרעומת על החוקים נגד אונר"א והגדירו אותם "קיצוניים". דבריהם באו לאחר שאמש בישיבת הקבינט נערך דיון ממושך בנושא, בעקבות המכתב של השרים האמריקנים, אנתוני בלינקן ולויד אוסטין, ובו דרישה אולטימטיבית לעצור את החוקים נגד אונר"א. לפחות שר אחד אף אמר בשיחה סגורה כי יש לעכב את החוקים עד לאחר הבחירות בארה"ב, שייערכו ב-5 בנובמבר.

יצוין כי על פי תקנון הכנסת, בשלב הזה היחידים שיכולים לעצור את החקיקה הם חברי הכנסת שיזמו אותה או יו"ר ועדת החוץ והביטחון, יולי אדלשטיין, שבוועדה שלו קודמו הליכי החקיקה. ואולם נראה כי אף גורם לא מתכוון בשלב הזה להיענות לדרישות מוושינגטון. ח"כ יוליה מלינובסקי מסרה ל"ישראל היום" כי לא תעכב את החוק. "תעודת עובד אונר"א שנמצאה על הגופה של סינוואר היא ההוכחה האחרונה מרבות על המעורבות של אונר"א בטרור. הסוכנות הזו מסוכנת וישראל היא מדינה ריבונית שצריכה לקבל בעצמה את ההחלטות על גורלה".

לוחמי צה"ל ליד מטה אונר"א בעזה (ארכיון), צילום: איי.פי

גם ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) מסר כי לא יעצור את החקיקה. "החוק שהגשתי להפסקת כל פעילות של ארגון אונר"א בירושלים הוא תוצאה של תהליך ממושך ומעמיק, שזכה לתמיכה רחבה מצד רבים שהבינו את הצורך המהותי והדחוף בסילוק אונר"א מירושלים. למרות הלחצים הבלתי פוסקים מצד הקהילה הבינלאומית לבלום את החוק שלי - החוק נכנס לישורת האחרונה, ויעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא (28.10)".

"אנחנו לא זקוקים לתעודת יושר או לאור ירוק מהעולם כשמדובר בביטחון אזרחינו. לא זכור לי שאחרי הפיגוע במגדלי התאומים או בבטאקלאן בצרפת, מישהו ביקש את רשותנו או שאל לדעתנו", הדגיש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר