יחסי ישראל-ארה"ב במבחן: כשאינטרסים פוליטיים מתנגשים בברית אסטרטגית

קמלה האריס מהדהדת עלילת דם בלתי נסבלת כאילו ישראל מחוללת רצח עם בעזה • איראן תקפה את ביתו של רה"מ וחצתה קווים על פי כל קנה מידה • "ידידתנו הטובה ביותר" לא אמרה דבר על האירוע • ארה"ב שלחה מכתב שערורייתי שבו איימו למעשה באמברגו נשק • אולי הדמוקרטים בלחץ, אבל ככה לא יכולים להתנהל הקשרים בין וושינגטון וירושלים

ישראל זקוקה לארה"ב. צילום: אי.אף.פי, אלכס קומולויסקי

"לישראל אין מדיניות חוץ אלא רק שיקולי פנים", טען לפני יובל שנים הנרי קיסינג'ר המנוח. לא בטוח שהמשפט הזה היה נכון אז לגבי ישראל, ואולם הוא כנראה ההסבר היחיד לשערוריות החוזרות והנשנות מבית היוצר של הממשל האמריקני בימים האחרונים.

לאחר הנפילה בקיסריה - מחסום הוקם סמוך לבית ראש הממשלה // שמואל בוכריס

נתחיל בכך שהמתמודדת הדמוקרטית על נשיאות ארה״ב, קמלה האריס, מהדהדת עלילת דם בלתי נסבלת כאילו ישראל מחוללת רצח עם בעזה. לא חשוב אם דבריה של האריס נבעו מבורות או מסיבה אחרת. הם למעשה סוג של אנטישמיות מודרנית ולכן ראויים לכל גינוי.

חציית קווים

הלאה. בשבת, איראן תקפה את ביתו של ראש הממשלה הישראלי. מעשה כזה מהווה חציית קווים על פי כל קנה מידה בינלאומי וללא ספק מהווה לבדו עילה למלחמה. הוא שווה ערך לכך שרוסיה או סין יפציצו את ביתו הפרטי של הנשיא ביידן בדלוור.

מהדהדת עלילת דם. קמלה האריס,

האם אמריקה לא הייתה משתוללת מזעם אם מעשה כזה היה קורה? אף על פי כן, 24 שעות לאחר האירוע, מנהיגיה של "ידידתנו הטובה ביותר", ביידן או האריס, לא אמרו דבר על האירוע החמור.

מילא אם הממשל היה מסתפק בשתיקה שבועיים לפני הבחירות. אך לא. ברשות או שלא, לפני שישראל תתקוף את איראן, מהפנטגון הודלפו מסמכים. ברור שהמדליף ביקש לשבש את הצעד הישראלי. כלומר, מישהו בממשלת ארה"ב מנסה לחבל במדיניות הישראלית בזמן מלחמה. ככה ממש לא אמורות להתנהג החברות הכי טובות.

מטה מחלקת ההגנה האמריקנית, הפנטגון, צילום: רויטרס

נלך עוד יום אחורה. ה"פייננשל טיימס" פרסם שלישראל חסרים מיירטים. ברור שגם פרסום כזה נועד להטיל אימה על הציבור בארץ ולהניא את הממשלה מלפעול. זו אגב לא פעם ראשונה שממשל דמוקרטי משתמש בהדלפות כדי לבלום את ישראל. בתקופתו כהונתו של ברק אובמה, הדלפת תכניות תקיפה ישראליות באיראן הייתה נוהג נפוץ.

נשק יום הדין

אגב, בחלק מהמקרים, בכירים במערכת הביטחון הישראלית הם שמסרו את המידע לעמיתים אמריקנים על מנת לעצור את הממשלה בירושלים – מעשה חמור שטרם נחקר דיו.

מאיים באמברגו נשק על ישראל. מזכיר ההגנה האמריקני, אוסטין לויד, צילום: רויטרס

כל זה רחוק מלהיות סוף הרשימה. שרי ההגנה והחוץ של ארה"ב, לויד אוסטין ואנתוני בלינקן (בהתאמה) שלחו לישראל מכתב שערורייתי שבו איימו למעשה באמברגו נשק. כך נהגה אמריקה ב-1948, בימי מלחמת העצמאות הראשונה של ישראל, ומאז מנסה להשכיח זאת. והנה, בעת שישראל נאבקת על קיומה "החברים" האמריקנים מניחים על השולחן את נשק יום הדין. זו התנהגות?

דרישה נוספת של השניים הייתה עצירת חקיקה לגיטימית ומוצדקת שמקודמת על ידי האופוזיציה והקואליציה בכנסת, לנתק את הקשרים בין ישראל ואונר"א. האמריקנים יודעים היטב שאונר"א היא סוכנות או"ם שטבולה עד מעל ראשה בטרור.

טבולה עד מעל ראשה בטרור. מטה אונר"א ברצועת עזה, צילום: אורן כהן

לא פחות חשוב, אונר"א היא אחד הגורמים המרכזים בהנצחת הסכסוך, כלומר גורם שלילי ומערער יציבות. אף שהעובדות ברורות להם, הם גם מעיזים להתערב בהליך חקיקה פנים ישראלי, וגם דורשים למעשה מישראל לפעול נגד צרכיה שלה. באיזה עולם הצעדים האלה הגיוניים?

אז אולי הדמוקרטים בלחץ ערב הבחירות, ואולי הסיבות אחרות. מה שבטוח, ככה לא יכולים להתנהל הקשרים בין וושינגטון וירושלים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, צילום: אי.פי.אי

בניגוד של מאה ושמונים למהלכים החמורים האלה, מה שממשל ביידן צריך היה לעשות הוא להצטרף למלחמה הישראלית נגד איראן באופן אקטיבי. זה מה שמצופה ממעצמה שמתיימרת להנהגי את המערב. מה גם שאחרי הכל, קמלה האריס היא זו שציינה את איראן כיריבה מספר אחד של ארה"ב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר